Nimen valinnasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna-Hanna-Henna-Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanna-Hanna-Henna-Anna

Vieras
Onko ihan kamalaa, jos laittaa lapselle nimeksi jonkin samantapaisen, kuin mitä suvussa jo on? Siis kuvitellaan nyt vaikka, että minun siskollani (etäiset välit, ei juurikaan tekemisissä, asuu 200km päässä) olisi tyttö nimeltä Hanna, ja sitten minä haluaisin antaa lapselleni nimeksi vaikka Sanna tai Anna tai Henna?
Olemme mieheni kanssa tykästyneet yhteen nimeen, mutta mietityttää, kun lähisuvussa on lähes sama nimi eräällä lapsella. Joskin lapsen vanhemmat ovat eronneet ja lapsi on äidillään, joka ei siis ole sukua meille.

Tottakai voi!Jos olette löytäneet teitä miellyttävän nimen lapsellenne,niin siitä vaan!Eihän kuitenkaan kyse ole samasta nimestä,sitten asia olisi eri.Ja vielä jos ette ole edes läheisiä,niin itse en edes epäilisi :)

No tietysti voitte antaa. Tuskin kukaan nyt siitä edes mitään ajattelee, ja jos ajattelee, niin so what? Kuten edellinenkin kirjoittaja kirjoitti, kyse ei kuitenkaan ole samasta nimestä. Siis aivan hyvin voitte antaa sen nimen minkä haluatte. :)

Tyyliltään kyseessä olevat nimet ovan samakaltaiset kuin vaikkapa Hanna ja Hanne, siis vain yhden kirjaimen ero. Mies onkin jo sitä mieltä, että tottakai voimme antaa lapselle sen nimen minkä haluamme, mutta itseäni tämä on mietityttänyt, koska isovanhempien kannalta kyseessä ovat siis lähes samannimiset lapsenlapset...
Ja vain eka etunimi sama, ei toinen tai kolmas nimi. Ja sukunimikin tietysi eri =)

Kaikki nimet ovat niin erilaisia, vaikka olisi vain yhden kirjaimen muunnos. Lapsi itse tuo nimeen oman sävyn.

Mun veljeni nimeksi valittiin Toni, mutta kun pikkuserkku satuttiin kastamaan odotusaikana Toniksi, niin veljen nimeksi vaihdettiin mielessä Tomi. Eikä koskaan ole menneet sekaisin, vaikka olivat pienenä kuin paita ja peppu keskenään :)

Annetaanhan sisaruksillekin samankaltaisia nimiä, vaikka Kari, Jari, Mari ja Sari, ja kaikki ne on isovanhempian kannalta heidän lapsenlapsiaan. Samoista vanhemmista syntyneet kun tuppaa pienellä ikäerolla olemaan viel samannäköisiäkin niin kyllä siinäkin sekoaa. Sisaruksilla kun saattaaa vielä olla toinen nimikin sama. Meil sattuu olemaan veljeni ja mieheni samannimiset ;-) Sehän se vasta hauskaa onkin kun minusta ja x-nimisen vauvasta puhuvat ;-) Siin menee monella pasmat aluksi sekaisin ja kysyvät äidiltäni onko sukuun tulossa siis meille molemmille lapset.
Reilusti vaan valitsemanne nimi lapselle, lapsihan on teidän, joten mielestäni teillä on täysi vapaus valita ihan mikä tahansa nimi lapsellenne.

No kiva, että vastaukset oli tällaisia, eikä päinvastaisia =)
Kyllä me varmaan sitten annetaan pienokaisellemme se nimi, jota ollaan ajateltukin. Oltiin valittu se jo esikoista oottaessa, mutta esikoinen olikin toista sukupuolta =D Tässä esikoisen ja tulevan vauvan välissä on sukuun syntynyt sitten se lapsi, jolla on lähes sama nimi kuin mitä me ollaan kaavailtu.

Sisaruksilla nyt voikin olla samankaltaisia nimiä, eihän siinä mitään, mutta serkuksilla asiaa MINUN mielestäni mutkistaa se, että ajatteleeko sukulaiset sitten, että "No pitikö samalainen nimi valita, eikö ne muuta keksineet" yms...
Meillä miehellä ja esikoisella on samankaltaiset nimet, joten mulla menee nimet sekaisin itselläkin, kun jommastakummasta jollekin puhun =D

Tietysti voi! Meillä olis lapsi edelleen nimetön jos mitään nimeä mikä on lähipiirissä tai vähän kauempana ei vois antaa, saati sitten eri nimi mutta läheltä liippaava! Annettiin sama nimi kuin yhtellä tuttavamme lapsella on, mutta minkäs teet kun pidimme nimestä;) Miksi aina pitää ajatella mitä muut ajattelevat, kannataa noissa niinkin tärkeissä kuin nimiasiossa ajatella ihan itseä ja sitä nimen saajaa:)

Yhteistyössä