Nilkan nivelsiteet repeytyneet kahdesti (leikattu), jalka on kipeä ja paksumpi kuin toinen..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasss

Vieras
Eli siis mulla teininä repesi nilkasta nivelsiteet ja se leikattiin&korjattiin, sama tapahtui samaan jalkaan muutama vuosi myöhemmin ja taas leikattiin&korjattiin. Tämän viimeisimmän leikkauksen jälkeen nilkka on nyrjähtänyt lukuisia kertoja ja on todella epävakaa. En ole käynyt lääkärissä, koska en usko että leikkaus enää auttaisi, kun ei aikaisemmatkaan ole auttaneet..
Nilkka on ekasta vammasta asti ollut turvonneempi ja ihan eri näköinen kuin toinen, on edelleen ihan sen näköinen, että olisi juuri nyrjähtänyt.
Mua kuitenkin vaivaa että voiko koko jalan särky (lonkasta jalkapohjaan) johtua tosta nilkasta?? Särky ei ole kokoaikaista vaan tulee sillon tällön ja jatkuu päivän-viikkoja..
Huomasin myös että tämän vammautuneen jalan sääri ja polvikin ovat paksummat kuin toisessa jalassa.. Normaalia?

Voi johtua. Itsellä selkäkipu johtui venähtäneistä nilkan nivelsiteistä kun lihakset ei tukeneet nilkkaa tarpeeksi. Jos sulle on leikkauksessa tehty jänteestä uudet nivelsiteet, niin nilkka nyrjähtää helpommin kuin aiemmin koska hermotus ei toimi enää samalla tavalla kuin ennen, eli käske siirtämään painoa pois jalaltta kun jalka lähestyy virheasentoa. Mikäli vanhoja nivelsiteitä on vaan korjailtu, siinä on arpikudosta, joka taas on kestävää kyllä, muttei yhtä joustavaa, jolloin arpikudoksen viereen tulee helposti uusi repeämä.

Löystyneet nivelsiteet aiheutta pidemmanpäälle kulumaa nilkan niveleen, mikäli lihakset ei tue jalkaa niiden sijaan riittävästi. Suosittelen lääkärissä käyntiä, jotta vaiva ei pääse enää pahemmaksi. Ei sitä välttämättä leikata tarvii mut voit saada lähetteen fysioterapeutille joka ohjeistaa oikeanlaisen jumpan jalalle jne.

[QUOTE="vieraana";30092529]Voi johtua. Itsellä selkäkipu johtui venähtäneistä nilkan nivelsiteistä kun lihakset ei tukeneet nilkkaa tarpeeksi. Jos sulle on leikkauksessa tehty jänteestä uudet nivelsiteet, niin nilkka nyrjähtää helpommin kuin aiemmin koska hermotus ei toimi enää samalla tavalla kuin ennen, eli käske siirtämään painoa pois jalaltta kun jalka lähestyy virheasentoa. Mikäli vanhoja nivelsiteitä on vaan korjailtu, siinä on arpikudosta, joka taas on kestävää kyllä, muttei yhtä joustavaa, jolloin arpikudoksen viereen tulee helposti uusi repeämä.

Löystyneet nivelsiteet aiheutta pidemmanpäälle kulumaa nilkan niveleen, mikäli lihakset ei tue jalkaa niiden sijaan riittävästi. Suosittelen lääkärissä käyntiä, jotta vaiva ei pääse enää pahemmaksi. Ei sitä välttämättä leikata tarvii mut voit saada lähetteen fysioterapeutille joka ohjeistaa oikeanlaisen jumpan jalalle jne.[/QUOTE]

Kiitos sulle!! Oon jo pelänny että mulla on jotain vakavaa, kun selkääkin aina silloin tällöin särkee..
Nilkkaan rakennettiin pohkeesta otetusta jänteestä uudet nivelsiteet ekalla kerralla ja tokalla kerralla tuo jänne vain kiristettiin ja korjattiin..
Viimeisimmän leikkauksen jälkeen nilkka on muljahtanut kymmeniä kertoja ja on todella epävakaan tuntuinen ja kipeä..
Kannattaako siis lääkäriin meno vai esim. fyssari? Mitä lääkäri enää tekee?

[QUOTE="a p";30092553]Kiitos sulle!! Oon jo pelänny että mulla on jotain vakavaa, kun selkääkin aina silloin tällöin särkee..
Nilkkaan rakennettiin pohkeesta otetusta jänteestä uudet nivelsiteet ekalla kerralla ja tokalla kerralla tuo jänne vain kiristettiin ja korjattiin..
Viimeisimmän leikkauksen jälkeen nilkka on muljahtanut kymmeniä kertoja ja on todella epävakaan tuntuinen ja kipeä..
Kannattaako siis lääkäriin meno vai esim. fyssari? Mitä lääkäri enää tekee?[/QUOTE]

Eipä mitään, mulla tehty uudet nivelsiteet samalla tavalla. Kannattaa mennä ensin lääkäriin, joka pystyy arvioimaan nivelsiteiden kunnon ja toivottavasti saa lähetteen fyssarille (joko arvauskeskukseen ->halvempaa tai yksityiselle niin saat kela-korvauksen) ensisijaisesti kannattaa käyttää työterveyshuoltoa jos mahdollista. Omien kokemusten mukaan siellä on suurin intressi saada potilas kuntoon. Mut mulla oikeanlaisella jumpalla (jalan) selkäkin helpotti ja sit pääsin jumppaamaan syvienvatsalihasten toispuoleisuutta kuntoon. Kaikki oli lähtöisin löysien nivelsiteiden aiheuttamasta nilkan virheasennosta.

[QUOTE="vieraana";30092598]Eipä mitään, mulla tehty uudet nivelsiteet samalla tavalla. Kannattaa mennä ensin lääkäriin, joka pystyy arvioimaan nivelsiteiden kunnon ja toivottavasti saa lähetteen fyssarille (joko arvauskeskukseen ->halvempaa tai yksityiselle niin saat kela-korvauksen) ensisijaisesti kannattaa käyttää työterveyshuoltoa jos mahdollista. Omien kokemusten mukaan siellä on suurin intressi saada potilas kuntoon. Mut mulla oikeanlaisella jumpalla (jalan) selkäkin helpotti ja sit pääsin jumppaamaan syvienvatsalihasten toispuoleisuutta kuntoon. Kaikki oli lähtöisin löysien nivelsiteiden aiheuttamasta nilkan virheasennosta.[/QUOTE]

Okei, taidanpa siis varata ajan lekurille :) Jospa alkais kivut helpottaa sitte ajan myötä..
Mä oon vaa niin vainoharhanen etten meinaa uskoa koko jalan säryn ja turpoamisen(?) johtuvan pelkästään tosta nilkasta...

No sitä suuremmalla syyllä sinne lääkäriin, jos taustalla olisikin jotain muuta. Turvotus kai viittaa tulehdukseen/ärsytykseen nivelissä, mutta syitä en osaa sanoa. Voihan kyse olla ketjureaktiosta, että polvi yrittää kompensoida nilkkaa ja kipeytyy, lonkka sitten polvea ja nilkkaa ja kipeytyy, jne. Tuli vaan mieleen, että eikö sinun kannattaisi hankkia kunnon nilkkatuki ja käyttää sitä? Olen tosin kuullut, että tuet heikentävät lihaksia, joten tiedä sitten tuostakaan.

En antaisi enaa peruskirurgien sorkkia. Monen leikkauksen jalkeen joku "kuuluisampi" laakari on paikallaan. Vaatii tosi paljon taitoa tuossa vaiheessa. Kay silti hakemassa tietoa julkiselta puolelta Ja fysioterapeutilta myos. Urheilussa tukisidosten kayttaminen paikallaan.

Yhteistyössä