nikkeliallergia,missä ruoissa on jne?

jos joku osaa valaista? selvittelen olisiko meidän 6v tytöllä sellainen... ihottumaa on ollut aina, välis enemmän,välis vähemmän... laktoosi-intoler.todettiin hiljan, muut aei oo huomattu eikä lääkäri osaa sanoa mitään.. nikkeliä aloin epäileen kun navan ympärille tuli pari krt voimakas ihottuma, ja nyttemmin kun pitkästä aikaa laitettiin kello hänelle, alkoi raapia... siis lisätietoa kaipailen,kiitti.
 
tällasta jo löysin...netistä..
"seuraavissa ruoka-aineissa saattaa olla runsaasti nikkeliä:

kokojyvävilja:

* kaurahiutaleet (ei siis edes luomukauranleseet, jos ei halua näppyjä...)
* kauramurot
* hirssi
* talkkuna
* tattari
* vehnäleseet (luomuvehnä ok, mutta hieno speltti parempi valinta, ilman leseitä)

palkokasvit:

* herneet
* idut
* kaakao
* lakritsa
* maapähkinä
* pavut

hiivatuoteet (- myös hiivauutteet)

* leivinhiiva
* hivenainepuriste
* oluthiiva
* rehuhiiva

* salaatit (onneksi tavallinen kaaliraaste ja hapankaali sopii)

* pinaatti (nokkospuristeet -ja jauhe sopii hyvin - siitä saa hyvää rautaa)

* "Aktivoitua nikkeliä" suluissa - ei sovi margariinit eikä ksylitoli... ym? Nikkelijäämiä niissä! Voista ei koskaan ole tullut mitään vaivaa... Mutta miksi kaupoista ei saa ostaa luomuvoita?
 
Kannattaa netissä katsoa tiedon lähde ja suhtautua muutoinkin kriittisesti "tietoon". Eri asia jos ihminen kirjoittaa omissa nimissään ja omista kokemuksistaan.

En itse nikkeliallergikkona lähtisi ensimmäisenä ruuista etsimään helpotusta vaan välttämään nikkeliä ja käyttämään titaania (tai muovia tosin niissäkin löytyy ärsyttävää metallia).

Tytöllä ei varmaankaan ole korvakoruja?
 
Mulla on itselläni nikkeliallergia. Farkkujen napit, silmälasien sangat yms. ovat aiheuttaneet paikallista ärsytysihottuma, johon tulee kutiavaa punoitusta ja näppyjäkin. Itse olen käyttänyt erityistä lakkaa, jolla olen sivellyt suojakalvon ärsytystä aiheuttaneisiin nikkeliä sisältäviin nappeihin yms. Toimii hyvin! Lakkaa voi ostaa kemikaalioista. Lakka on sellaisessa kynsilakkapulloa muistuttavassa pullossa.

Olen pystynyt syömään noita Martzan netistä löytämän listan mruokia ihan ongelmitta. Mulla ei siis ole mitään yhteyttä nikkelin kosketuksesta aiheuttaman ihottuman ja ruokien välillä.
 
juu mä yritän ihan "kunnon" tietoa hakea =) . ton ruokajutun kuulin omalta äidiltä joka on terveyden alan ihminen muttei muistanut kuin tuon kaurapuuron... ja ruokapuolia mietin siksi kun ihottumaa melkoisesti välillä ja koitan selvitellä mistä.. nikkeli tuli siis nimenomaan mieleen kellonkäytöstä ja housun napista.... kun raapi. mutta saattaahan se kosketuksenakin tehdä sitä ihottumaa joka puolelle,eikä vain kosketuspaikkaan,eikö? ei oo korviksia vielä tytöllä,haluaisi kyllä jo.. toivotaan että jos on nikkeliallerg, tosiaan nuo ruoat sopis!
 
Mullakin on nikkeliallergia, eikä kyllä ruuista ole koskaan mitään tullut. Töissä joudun käsittelemään kolikoita paljon ja niistä joskus iho hieman ärtyy, onneksi harvoin.
Luulisin, että ihottumaa voi tulla muuallekkin, eikä vain kosketuspaikkaan. Tuleehan muissakin allergioissa...
 
Mulla ihottuma tulee vain kohtaan, johon on tullut nikkelin kosketus.

Alla olevan linkin mukaan on mahdollista, että nikkelin kosketus aiheuttaa ihottumia myös muualle kuin kosketuskohtaan. Linkissä on myös niistä ruoista asiaa. Yleensä nikkeliä sisältävistä ruoista ei tule oireita. Jos siis epäilet ruoka-allergioita ihottumien takana, kannattaa olla avoin eri vaihtoehdoille allergiaa aiheuttavissa ruoissa eikä pitäytyä tuohon "nikkelilistaan".
http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/557795?hyvinvointi-voin_hyvin-allergia
 
Aila Paganus jne. "Allergia ja keliakia" kirjassa oli listaa noista ruoka-aineista, joiden välttämisestä voi olla hyötyä nikkeliallergikolle eli ei taida olla ihan huuhaata. Kirjaa voinee lainata kirjastosta, sisältää perustietoa ruoka-aineallergioista ja ruokaohjeita erityisruokavalioihin. Suosittelen etenkin laajasti allergisten lasten vanhemmille.
 

Yhteistyössä