Niityleinikistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niittyleinikki on myrkyllinen, sillä sen sisältämän ranunkuliinin hajoamistuotteena syntyvä protoanemoniini aiheuttaa kosketusallergiaa ja sisäisesti nautittuna voi aiheuttaa kammiövärinää ja hengityselinten vajaatoimintaa.

Tuollaisen löysin wikipediasta. Oon mä poimia antanu isompien lasten.

Niittyleinikki on myrkyllinen, sillä sen sisältämän ranunkuliinin hajoamistuotteena syntyvä protoanemoniini aiheuttaa kosketusallergiaa ja sisäisesti nautittuna voi aiheuttaa kammiövärinää ja hengityselinten vajaatoimintaa.

Itse muistan poimineeni lapsena paljonkin niin niittyleinikkejä kuin muitakin luonnonkukkia, mutta ei niistä koskaan mitään oireita tullut. Myrkyllinen kasvi niittyleinikki on syötynä,mutta tokkopa lapsesi niitä sentään söivät.

Jos lapsi ei saa paikallista ärsytystä kerätessään niitä, niin ongelmia tuskin ilmenee. Normaalisti pesee kädet, kun on kerännyt niitä kukkasia. Vuosia minäkin olen kerännyt ilman ongelmia ja samoin lapseni. Yritän vain opettaa lapseni tunnistamaan ne myrkyllisimmät kasvit ja kukat.

Jos haluat tietää pikaisesti tiedot jonkin kasvin myrkyllisyydestä, katso ensimmäiseksi myrkytystietokeskuksen sivuilta. Kotona on hyvä myös olla hyvillä kuvilla ja kuvauksilla varustettu kotimaisten luonnonkasvien kirja. :)

Leinikit aiheuttavat lähinnä paikallisia ärsytysoireita (myrkytystietokeskuksen www-sivut), mutta jos haluat varmaa tietoa, niin soittelepa sinne huomenissa ja kysy asiaa. Yötä vasten ei kannata soitella, ellei ole akuuttia myrkytystä, mutta päiväsaikaan kannattaa aina soitella ja tiedustella, jos jokin asia vaivaa... eli myrkytystietokeskuksen numero on 09-471977

Yhteistyössä