Niin se nuori sössii elämäänsä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemmetin perhana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hemmetin perhana

Vieras
On kesätöissä,tienaa suht kivasti.Osti auton,romun.Autossa veroja kulussa,isänsä auttoi niissä.Auto ei mennyt leimalta läpi,korjattavaa enenmmän kuin auton arvo yhteensä.Tämä menee ns oppirahoista.

Nyt sitten piti päästä kaverin mökille reilun sadan kilsan päähän,otti tytön miehen auton lainaan,lupasi kustantaa itse bensat.Kuinka ollakkaan,se viiminen viiskymppinen meni huomaamatta kurkusta alas illalla kavereiden kanssa baarissa,"en mä hokannu".Autostapa loppuikin bensa.Nyt sitten vinkuu ja vitisee mulle kun sitä rahaa ei ole.Juu,ei ole mullakaan.Tytön mies ei suostu lainaamaan,tytöllä ei ole mistä lainata.
olisin toki lainannu sen parikymppiä,jos mulla vaan olis ollu-mutta kun ei ole.

Seuraava itkun aihe onkin sitten trafin maksu ja autonsa vakuutusmaksu.Niihin yht 200 ja rapiat.Eräpäivät on ennen palkanmaksua.Ja jos menee kuten tähän asti,palkkapäivänä istuu baarissa ja sitten tuskailee taas mistä rahat laskuihin.

Olen koittanut puhua että laittaisi asiat tärkeysjärjestykseen,ensin maksut ja pakolliset menot,sitten huvitukset.Asuu siis kotona vielä,ja siitä en ole maksua ottanut.Miten tuolle saa taottua ohtaluuhun elämisen sääntöjä..

Osaako se lapsi laskea ollenkaan? Istukaa pöydän nääreen ja laskekaan autoon menevät rahat vrt. palkasta jäävät rahat. Sen jälkeen voi miettiä juoko kaiken yli jäävän rahan vai säästääkö. Kesätyöstä jäävät rahat on yleensä säästetty talvea varten. kun opinnot vievät muun ajan.

Eipä taida elämisen sääntöjä oppia, jos kaikki sukulaiset ja tuttavat auttavat tuollaisen tuhlailevan elämän kanssa. En vippailis tollaselle mitään, vaan sanoisin, että laittaa elämänsä järjestykseen. Voisin neuvoa budjetin teossa yms., mutten lainais enää rahaa. Keskustelisin myös hankintojen järkevyydestä ja harkinnasta.

Osaako se lapsi laskea ollenkaan? Istukaa pöydän nääreen ja laskekaan autoon menevät rahat vrt. palkasta jäävät rahat. Sen jälkeen voi miettiä juoko kaiken yli jäävän rahan vai säästääkö. Kesätyöstä jäävät rahat on yleensä säästetty talvea varten. kun opinnot vievät muun ajan.

Lisäys vielä miten ihmeessä ainoastaan kesätöissä olevalla ihmisellä on varaa autoon, sen ylläpito on kallista, nyt näyttää rahat loppuvan jo ennen kuin sen saa ajokuntoon. Meille tuli auto vasta silloin kun olimme ihan oikeasti töissä.

On kyllä vika vanhemissakin jos ei ole selittänyt paljon autoon menee rahaa. Siihen ei ole monilla perheilläkään vaikka olisi kummatkin vanhemmat töissä. Ja miksi on ostanut paskan auton? Ei taida kauhesti olla kykyä nähdä tätä päivää pidemälle.

Ei mikään ihme, kun ilmeisesti ympärilläkin on pelkästään persaukisia ihmisiä. Jännä homma, jostain se malli käyttäytymiseen tulee?

Eli onko SINULTA nyt jäänyt joku opettamatta?

Pelkästään persaukisia..hmm..Kyllähän sen voi niinkin ottaa.Olen työtön tällähetkellä,mutta rahaa on ollut riittämiin tähän päivään asti.Sattuipa niin somasti,että mulle Persaukiselle tuli lasku,jota en ollut suunnitellut-(niin mutta näitähän ei sulle kermaperseelle tule,sä et voi ymmärtää tätä)johon piti laittaa suht pitkä penni.
Olen opettanut(siis koittanut opettaa)lapsille budjetin tekoa.Kumma,tyttö osaa mutta tämä poika ei.Jopa 14v osaa tehdä!Tyttö on opiskelija,tekee sijaisuuksia ja osaa elää hankintojensa mukaan.14 vuotiaskin tekee hankintoja,jotka laskee ensin.

Se,että tyttö tai hänen ei halua lainata,johtuu vain ja ainoastaan siitä,ettei poika näe aiheelliseksi maksaa velkojansa takasin.Tätäkään en ole opettanut sille,olen sanonut jos otat vaikka euron velkaa,maksat sen pois!Ja mieluusti pian!

Poika on siis opiskelija itsekkin,opintojen aikana saa opintotuen,josta menee matkakulut ja opiskelupaikkakunnalla asumiskulut,ruokakulut.

On kyllä vika vanhemissakin jos ei ole selittänyt paljon autoon menee rahaa. Siihen ei ole monilla perheilläkään vaikka olisi kummatkin vanhemmat töissä. Ja miksi on ostanut paskan auton? Ei taida kauhesti olla kykyä nähdä tätä päivää pidemälle.

Auton osti minulta salaa-isänsä tiesi autohankinnasta.Autoa kyllä oli hankkimassa useamman kk:n,mutta minkäs teet...Hälle sanottiin,laske kulut jotka tulee kuukausittain.Vastaus oli vaan joo joo.

Pelkästään persaukisia..hmm..Kyllähän sen voi niinkin ottaa.Olen työtön tällähetkellä,mutta rahaa on ollut riittämiin tähän päivään asti.Sattuipa niin somasti,että mulle Persaukiselle tuli lasku,jota en ollut suunnitellut-(niin mutta näitähän ei sulle kermaperseelle tule,sä et voi ymmärtää tätä)johon piti laittaa suht pitkä penni.
Olen opettanut(siis koittanut opettaa)lapsille budjetin tekoa.Kumma,tyttö osaa mutta tämä poika ei.Jopa 14v osaa tehdä!Tyttö on opiskelija,tekee sijaisuuksia ja osaa elää hankintojensa mukaan.14 vuotiaskin tekee hankintoja,jotka laskee ensin.

Se,että tyttö tai hänen ei halua lainata,johtuu vain ja ainoastaan siitä,ettei poika näe aiheelliseksi maksaa velkojansa takasin.Tätäkään en ole opettanut sille,olen sanonut jos otat vaikka euron velkaa,maksat sen pois!Ja mieluusti pian!

Poika on siis opiskelija itsekkin,opintojen aikana saa opintotuen,josta menee matkakulut ja opiskelupaikkakunnalla asumiskulut,ruokakulut.

Sinulta on jäänyt opettamatta/oppimatta varautuminen niihin yllätyslaskuihin, ei ole viisasta pistää tiliä tyhjäksi, yllätyksiä tulee aina.

No toisaalta hyvä että saa itse miettiä raha-asioita kun et ole maksamassa kaikkia viuluja. Sama meininki munkin pojalla on, on tosin vasta 16 ja siis mopoiässä. Haluaisi piikkikortin ja pyörän mutta luin madonluvut, meillä ei millään ole rahaa maksaa sekä korttia, kevaria että vakuutuksia vaikka onkin muutaman viikon kesätöissä. Itse en pysty rahaa antamaan koska olen todella pienituloinen. Minusta mopo riittää siihen asti kun on aikuinen ja omillaan toimeentuleva. Kaipa ne nuoret vaan elävät joissain pilvilinnoissa ja ovat tottuneet siihen että lopulta joku toinen ottaa vastuun. Tarvitseekopoika todella sitä autoa vai pääsisikö esim. skootterilla yhtä hyvin paikasta toiseen? Kyllä ne pikkuhiljaa oppii, viimeistään kun on pois kotoa muutettu ja syöty kolme kuukautta kaurapuuroa sen takia että rahat on laitettu kankkulan kaivoon.

No toisaalta hyvä että saa itse miettiä raha-asioita kun et ole maksamassa kaikkia viuluja. Sama meininki munkin pojalla on, on tosin vasta 16 ja siis mopoiässä. Haluaisi piikkikortin ja pyörän mutta luin madonluvut, meillä ei millään ole rahaa maksaa sekä korttia, kevaria että vakuutuksia vaikka onkin muutaman viikon kesätöissä. Itse en pysty rahaa antamaan koska olen todella pienituloinen. Minusta mopo riittää siihen asti kun on aikuinen ja omillaan toimeentuleva. Kaipa ne nuoret vaan elävät joissain pilvilinnoissa ja ovat tottuneet siihen että lopulta joku toinen ottaa vastuun. Tarvitseekopoika todella sitä autoa vai pääsisikö esim. skootterilla yhtä hyvin paikasta toiseen? Kyllä ne pikkuhiljaa oppii, viimeistään kun on pois kotoa muutettu ja syöty kolme kuukautta kaurapuuroa sen takia että rahat on laitettu kankkulan kaivoon.

Periaatteessa pärjäisi.Olen sille ehdottanut että antaa sen auto vauhkoomisen olla,hankkis rahat auton kunnostamiseen,velkojensa maksuun kaikille.Mutta kun isänsä kanssa tekee mun selkäni takana kaikenlaisia pikkudiilejä (ollaan siis erottu,sanotaan sekin tähän samaan paskaläjään)ja isä on sitä mieltä,että äiti kyllä auttaa..mutta kun äitikään ei voi kaikessa auttaa!Voin vain opettaa ja isä sitten pyyhkii ne opit helvettiin..

No jopas on isällään merkillinen asenne. Sano sille että maksaa itse niistä pikkudiileistä seuranneet kulut. Eikö isänsä yhtään vahtinut minkälaista autoa poika oli ostamassa, ei tuon ikäiset vielä ymmärrä mikä on järkevää. Helposti ostetaan ulkonäön ja muodikkuuden takia auto jonka korjaaminen on kallista ja varsinkin ylläpito. Omalle pojalleni yritän jollain konstilla saada ajokortin hankittua mutta omasta autosta on turha haaveilla ennen kuin on ympärivuotinen työpaikka. Voi lainata minun kotteroa jos on ihan välttämätön pakko.

No jopas on isällään merkillinen asenne. Sano sille että maksaa itse niistä pikkudiileistä seuranneet kulut. Eikö isänsä yhtään vahtinut minkälaista autoa poika oli ostamassa, ei tuon ikäiset vielä ymmärrä mikä on järkevää. Helposti ostetaan ulkonäön ja muodikkuuden takia auto jonka korjaaminen on kallista ja varsinkin ylläpito. Omalle pojalleni yritän jollain konstilla saada ajokortin hankittua mutta omasta autosta on turha haaveilla ennen kuin on ympärivuotinen työpaikka. Voi lainata minun kotteroa jos on ihan välttämätön pakko.

Auto on ostettu pojan kaverin isältä(isät tuntee toisensa,oletushan oli rehti kauppa).Mä oon maksanut kaks ajokorttia,isän piti osallistua niihin,mutta turha luulo!isälle olen sanonut,että mun kukkarolla ratsastaminen on nyt loppu.Ei kuulemma voi olla - ähäskutti,voipas!
Missään vaiheessa ei ollu tullu kummallekkaan putkiaivolle mieleen,että verotilanteen voi tarkistaa auton rekkarin perusteella.Mulla olis ollu 20e kalliimpi auto hälle tiedossa (se siis ois maksnut sen 320e,kun tuo romu maksoi 300e+rästiverot 550e),mutta kun se oli pienikorinen,huono myllynen-ja isi sano että "Roopella" on auto joutavana..No oishan tuo mun ehdottama auto ollu haettava noin 15 kilsan päästä..en tiedä.Usko menee,toivo on mennyt jo..

Auto on ostettu pojan kaverin isältä(isät tuntee toisensa,oletushan oli rehti kauppa).Mä oon maksanut kaks ajokorttia,isän piti osallistua niihin,mutta turha luulo!isälle olen sanonut,että mun kukkarolla ratsastaminen on nyt loppu.Ei kuulemma voi olla - ähäskutti,voipas!
Missään vaiheessa ei ollu tullu kummallekkaan putkiaivolle mieleen,että verotilanteen voi tarkistaa auton rekkarin perusteella.Mulla olis ollu 20e kalliimpi auto hälle tiedossa (se siis ois maksnut sen 320e,kun tuo romu maksoi 300e+rästiverot 550e),mutta kun se oli pienikorinen,huono myllynen-ja isi sano että "Roopella" on auto joutavana..No oishan tuo mun ehdottama auto ollu haettava noin 15 kilsan päästä..en tiedä.Usko menee,toivo on mennyt jo..

Korjaan sen verran että pojan mielestä auto olis ollut pieni korinen ja huono myllynen

Ap laita poikasi järjestykseen. Kirjoitat, että olisit lainannut 20 euroa, jos olisi ollut. Pitäisi sinun ymmärtää, että jos typeriä päätöksiä rahankäytön suhteen tekee ja ennestään velkaa niin ei sellaiselle lainata tai anneta rahaa noin vain. Eihän se opi ikinä, vaan seuraavalla kerralla vinkuu rahaa entistä enemmän, kun tietää, että annat.

Hommahan menee niin että jos rahaa ei huvituksiin ole niin sitten ollaan ilman huvia. Annahan oppii kantapään kautta niin pysyy muistissa pitkään.

No joo.

Älä nyt AP loukkaannu, mutta kaikesta kirjoittamastasi käy ilmi että olette kaikki ns. "white trashia", eli siis valkoista roskaväkeä. Persaukisia pikkurikollisia diilaajia ja venkuloita. Porukkaa joka ei juuri nenäänsä pidemmälle näe, ja joille alkoholi ja sen nauttiminen päihtymismielessä on olennainen ja tärkeä osa elämäntapaa. Ja joille muutaman sadan euron hankinnat ovat iso juttu.

Miten voit edes odottaa pojaltasi mitään muuta kuin samanlaista elämäntapaa kuin omilla vanhemmillaan? Geenit ja mallit kuitenkin tulevat teiltä!

Pikku vinkki kaikille jotka vasta suunnittelevat perheen perustamista:

* Älkää tehkö lapsia kusipäisen luuserin kanssa
* Opiskelkaa itsellenne kunnon ammatit ja hankkikaa työpaikat (jos ei löydy kotipaikkakunnalta niin muuttakaa, vaikka sitten ulkomaille), tai perustakaa yritys jonka saatte tuottamaan
* Älkää käyttäkö alkoholia runsaasti ja varsinkaan päihtymismielessä
* Älkää tupakoiko
* Nauttikaa yhdessä vaikkapa hyvän ruoan laitosta ja aterioimisesta
* Asukaa hyvällä asuinalueella
* Tarkkailkaa lasten kaveripiiriä
* Älkää kiroilko lasten kuullen
* Harrastakaa liikuntaa ja retkeilyä
* Harrastakaa sielun sivistystä lisääviä harrasteita (lukekaa, käykää teatterissa jne.)
* Älkää ottako mauttomia tatuointeja

Näillä eväillä pystytte todennäköisesti välttämään AP:n ongelmat tulevaisuudet.

Eikö se ymmärrä, että auota ei vain osteta vaan sitä ylläpidetään! Tuskin osasi katsoa onko jakopäähihna milloin vaihdettu tai pumput ja ilmanputsarit. Jakopäähihnan vaihto on siell 150 tienoilla ja sitten samaan kuukauteen trafin maksut ja sitä seuraavaksi ifi plus joka viikko bensaa jos sietä torikiesii sallii heittää. Entä kun loppuu työt ja pitäisi oppirahoilla ylläpitää autoa? Turhat torikiesit saa jäädä ja heivaisin sinuna koko paskan poi,s ennen kuin tyttö kypsyy tai itse sitten tienaa sen verran ettei tarvitse stressata.

Yhteistyössä