Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on aika tyypillinen 2-vuotias lapsi. On vauhtia ja vaaratilanteita, uhmaakin toisinaan, asioita saa toistella, usein pitää kieltää noin tsiljoona kertaa samaa asiaa jne.

Aloin vähän väsyä kesäloman aikaan, ja tuli äyskittyä lapselle. Sitten yhtenä päivänä havahduin kuuntelemaan omaa käytöstäni lasta kohtaan. Tajusin, että enhän minä ikimaailmassa kenellekään aikuiselle puhuisi samanlaiseen sävyyn.

Tuo ajatus jäi mieleeni, ja ilman sen kummempaa ryhtiliikettä olen näköjään alkanut muuttaa kommunikointitapaani. Edelleenhän lasta pitää ohjata, torua, komentaa, pyytää, käskeä... Mutta teen sen ihan selvästi eri tavalla kuin aiemmin, lasta kunnioittavammin.

Ja tämä kaikki on heijastunut koko olemiseemme. Lapsen kanssa sujuu arki paljon paremmin, olen itse paremmalla tuulella ja jaksavampi. Ihan muutamassa päivässä on elämä kirkastunut monta astetta.

Hienoa, että olet oppinut kohtelemaan lasta kunnioittavammin. Minulla on kausittain tuota samaa. Ensin menee pari viikkoa oikein hienosti, pinna on todella pitkä eikä tule tiuskittua lapsille. Sitten kaikki muuttuu, jo aamulla olen kuin perseeseen ammuttu karhu ja sitä jatkuukin koko päivän tai jopa viikon. Kaikki ärsyttää eikä pinnaa löydy ollenkaan. 4-vuotiaskin on alkanut välillä sanoa, että "äiti, ole meille kiltti". :whistle:

Totta turiset =)
Mä olen kans väliin alkanut miettimään, että miksi mä olen äksynä lapsille ja huutaa melskaan pienestäkin,. :/ Väsymys varmaan iso osatekijä, mut tyhmäähän tuollainen käytös on. Enhän minäkään aikuisille huuda ja melskaa, jos ei mene joka asia mieliksi.
Olen itsekin yrittänyt "hillitä himoni" ja olla huutamatta. Väliin onnistun, väliin en...

Meillä on 2,5v tyttö keksinyt sen kuuluisan EI-vaiheen. Kaikkeen vastaa ei ja ei suostu mitään tekemään. Esim. ruoka ei maistu, illalla ei mene pissalle. Aina pitää suuttua tai kantaa lapsi vessaan/sänkyyn. Ja hirvee huuto. Mikähän tähän auttaisi? Oon yrittänyt, et menis puhumalla eikä äitin tarttis suuttua, mutta ei auta. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Meillä on 2,5v tyttö keksinyt sen kuuluisan EI-vaiheen. Kaikkeen vastaa ei ja ei suostu mitään tekemään. Esim. ruoka ei maistu, illalla ei mene pissalle. Aina pitää suuttua tai kantaa lapsi vessaan/sänkyyn. Ja hirvee huuto. Mikähän tähän auttaisi? Oon yrittänyt, et menis puhumalla eikä äitin tarttis suuttua, mutta ei auta. :headwall:

Juu, tuo on ärsyttävää. Mutta ehkä voisit kantaa lapsen potalle/syömään/sänkyyn suuttumatta. Minä teen niin, että kerron lapselle toimintasuunnitelman, ja jos ei tapahdu, niin totean vain, että sitten mennään. Yleensä pitää antaa vaikkapa viiden minuutin ennakkovaroitus (ei siis minuutilleen, mutta sanon lapselle, että voit leikkiä vielä viisi minuuttia, sitten on ruoka jäähtynyt tms.). Ruokailut ovat meilläkin aikamoisia tahdonnäyttöpaikkoja. Yritän suhtautua niihin tyynesti. Syö jos syö. Maistaa pitää. Aina ei ruoka maistu aikuisillekaan. Mutta jos on ihan perusruokaa, josta tietää että maistuu yleensä lapselle, ei ruokaa korvata esim. leivällä. Totean, että jos et syö, ruoka pannaan pois. Kiitos ja leikkimään.

Koita käänteisesti =)
Sanot että tässä olisi ruokasi, mutta älä syö jos et halua.
Kerrot ettei tarvitse mennä vessaan jos haluaa tehdä asiansa housuihin.
Ja illalla sanot meneväsi nukkumaan (lapsen nukkumaanmeno aikana) ja pyydät sammuttamaan valot ja olemaan hiljaa että pystyt nukkumaan =)
Tätä konstia ei ole kukaan tuntemistani kauaa joutunut käyttämään :)

Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:
Koita käänteisesti =)
Sanot että tässä olisi ruokasi, mutta älä syö jos et halua.
Kerrot ettei tarvitse mennä vessaan jos haluaa tehdä asiansa housuihin.
Ja illalla sanot meneväsi nukkumaan (lapsen nukkumaanmeno aikana) ja pyydät sammuttamaan valot ja olemaan hiljaa että pystyt nukkumaan =)
Tätä konstia ei ole kukaan tuntemistani kauaa joutunut käyttämään :)

Meillä tuo käänteisesti toimiminen onnistui alle vuoden ikäisen kanssa. Aina kiellettiin ja kiellettin tekemästä. Ja aina poika teki ja teki jos ei mielestään saanut riittävästi huomiota. Kun lakkasin kieltämästä, kielletty asia ei ollutkaan enää niin kiehtovaa. Ei kylläkään ihan joka asiassa toimi, mutta aina joskus.

Olen moneen otteeseen kuunnelut tätini tapaa "kasvattaa" lastaan ja jo vuosia sitten päätin että jos minulla ikinä on omia lapsia, en toimi noin. Tätini siis kieltää lasta koko ajan. Ihan kamalaa kuuneltavaa. Olen itse koittanut korvata sanan ei kiertoilmaisuilla tai houkuttelemalla lasta tekemään jotain muuta kielletyn asian sijaan. Siitä huolimatta se ei tulee ihan liian usein..

Juuri eilen kirjoittelin siitä, että mä olen päässyt oman 3,5-vuotiaani kanssa tuon suuttumisvaiheen yli. Se saa uhmailla ja temputellla, mutta mä pysyn coolina. Meillä auttoi tämäntapainen ajatuskulku: lapsi ei halua syödä (vaikka aamupalaa) --> okei, ole syömättä, mutta sitten et näe lastenohjelmia (koska meillä avataan lastenohjelma-aamuina telkka vasta aamiaisen jälkeen); temputtelee iltatoimien kanssa --> selvä, voit istua siinä niin kauan että haluat tehdä ne, äiti menee tekemään (jotain). Leikkiä siis ei saa (levittää leluja tms.)

Tuolla tavalla lapsi tavallaan saa toimia oman tahtonsa mukaan (ei pakoteta syömään/pissaamaan tmv.), mutta ei kuitenkaan saa periksi. Homma vain on seis niin kauan, että se sujuu. Itselleni oli huima oivallus olla ryhtymättä riitaan lapsen kanssa. TIETENKIN tulee tilanteita (aamulla hoitoonlähtö tmv.) jolloin ei voi pysäyttää toimintaa, mutta aika usein tuo toimii.

Kiitos vinkeistä!

Sörhis: Ainoa vain kuin pitäisi mennä nukkumaan illalla ja kun sinne pissalle ei mennä. Sit itketään sängyssä ja sieltä pitää lähteä ravaamaan (tästä oli kesällä suuri ongelma kun molemmat harrasti sitä ainakin kymmenen kertaa illassa, nyt on sit sovittu että sängystä ei enää nousta vaan pissalla käydään ennen sänkyyn menoa, samoin juodaan ja pestään hampaat) Ja tyttö siis olisi tuossa ja katsoisi telkkaria vaikka kahteentoista yöllä. Ja kun aamulla pitää kuitenkin herätä aikaisin hoitoon, niin ei onnistu. Muutenkin olen sitä mieltä, ettei alle kouluikäiset valvo yli yhdeksään kuin erikoistapauksissa.

hopeasade & Limone: En oikein keksi kuinka tässä kohtaa käänteinen logiikka auttaisi? Muuten kyllä käytän sitäkin tarvittaessa. Tyttö kun siis ei liikahda mihinkään tuosta iltaisin vaan sanoo vain ei. :headwall:

ap: Voin kyllä kantaa suuttumatta itse, mutta tyttö nostaa ihan älyttömän mekkalan eikä sit pysy pöntöllä tai suostu pissaamaan vaan huutaa vain eikä lopeta. Ja nimenomaan haluaisin saada lapset sänkyyn ilman sitä huutoa.

"hopeasade & Limone: En oikein keksi kuinka tässä kohtaa käänteinen logiikka auttaisi? Muuten kyllä käytän sitäkin tarvittaessa. Tyttö kun siis ei liikahda mihinkään tuosta iltaisin vaan sanoo vain ei. :headwall: "
Yleensä lapset eivät ole kauaa syömättä tai nukkumatta :) Ja kuivaksi oppinut lapsi ei tykkää yleensä asioida housuihin :)

Kiitos vinkeistä!

Sörhis: Ainoa vain kuin pitäisi mennä nukkumaan illalla ja kun sinne pissalle ei mennä. Sit itketään sängyssä ja sieltä pitää lähteä ravaamaan (tästä oli kesällä suuri ongelma kun molemmat harrasti sitä ainakin kymmenen kertaa illassa, nyt on sit sovittu että sängystä ei enää nousta vaan pissalla käydään ennen sänkyyn menoa, samoin juodaan ja pestään hampaat) Ja tyttö siis olisi tuossa ja katsoisi telkkaria vaikka kahteentoista yöllä. Ja kun aamulla pitää kuitenkin herätä aikaisin hoitoon, niin ei onnistu. Muutenkin olen sitä mieltä, ettei alle kouluikäiset valvo yli yhdeksään kuin erikoistapauksissa.

hopeasade & Limone: En oikein keksi kuinka tässä kohtaa käänteinen logiikka auttaisi? Muuten kyllä käytän sitäkin tarvittaessa. Tyttö kun siis ei liikahda mihinkään tuosta iltaisin vaan sanoo vain ei. :headwall:

ap: Voin kyllä kantaa suuttumatta itse, mutta tyttö nostaa ihan älyttömän mekkalan eikä sit pysy pöntöllä tai suostu pissaamaan vaan huutaa vain eikä lopeta. Ja nimenomaan haluaisin saada lapset sänkyyn ilman sitä huutoa.

No mä tekisin niin, että ilmoittaisin, että nyt on pissiaika. Jos rupeaa riehumaan, niin huutakoon vessassa niin kauan, että suostuu pissille. Eli vaihtoehto ei ole telkkarin katsominen tmv. kiva toiminta, vaan siinä toiminnon äärellä saa "valita", koska sinne haluaa mennä. Meillä esim. taisteltiin yhteen aikaan sen kanssa, pestäänkö kädet hoidosta tulon jälkeen vai ei. Poika tietää vallan hyvin, että ne pestään ja piste, mutta halusi siinä kohtaa testata rajojaan. Minä sanoin aina, että selvä, älä pese, mutta vessasta et tule pois ennen kuin ne on pesty. Aluksi jouduin seisomaan vessan ovella vartiossa että ei tule pois. Saattoi huutaa puiiiitkään, mutta aina lopulta rauhoittui - ja sitten pestiin kädet. Seuraavassa vaiheessa poika kiukutteli, mutta pysyi vessassa, minä saatoin olla muuallakin kuin samassa tilassa. Taas rauhoittui lopulta, ja pesí kädet. Vähitellen tuo kiukuttelun aika lyheni ja laatu lieveni, ja lopulta se loppui kokonaan.

On toki ikävää huudattaa lasta heti kotiintullessa, nälkäisenä ja väsyneenä, mutta minun ensisijainen tehtäväni äitinä ei ole miellyttää lasta, vaan kasvattaa ja pitää huolta.

Voisin kuvitellla, että jos toimit johdonmukaisesti tuon logiikan mukaan, niin illalla pissallakäyminenkin rupeaa onnistumaan ilman huutoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Kiitos vinkeistä!

No mä tekisin niin, että ilmoittaisin, että nyt on pissiaika. Jos rupeaa riehumaan, niin huutakoon vessassa niin kauan, että suostuu pissille. Eli vaihtoehto ei ole telkkarin katsominen tmv. kiva toiminta, vaan siinä toiminnon äärellä saa "valita", koska sinne haluaa mennä. Meillä esim. taisteltiin yhteen aikaan sen kanssa, pestäänkö kädet hoidosta tulon jälkeen vai ei. Poika tietää vallan hyvin, että ne pestään ja piste, mutta halusi siinä kohtaa testata rajojaan. Minä sanoin aina, että selvä, älä pese, mutta vessasta et tule pois ennen kuin ne on pesty. Aluksi jouduin seisomaan vessan ovella vartiossa että ei tule pois. Saattoi huutaa puiiiitkään, mutta aina lopulta rauhoittui - ja sitten pestiin kädet. Seuraavassa vaiheessa poika kiukutteli, mutta pysyi vessassa, minä saatoin olla muuallakin kuin samassa tilassa. Taas rauhoittui lopulta, ja pesí kädet. Vähitellen tuo kiukuttelun aika lyheni ja laatu lieveni, ja lopulta se loppui kokonaan.

On toki ikävää huudattaa lasta heti kotiintullessa, nälkäisenä ja väsyneenä, mutta minun ensisijainen tehtäväni äitinä ei ole miellyttää lasta, vaan kasvattaa ja pitää huolta.

Voisin kuvitellla, että jos toimit johdonmukaisesti tuon logiikan mukaan, niin illalla pissallakäyminenkin rupeaa onnistumaan ilman huutoa.

Täytyypä tosiaan kokeilla tuota. (Ja tv:n katselu ei ole ollutkaan vaihtoehto, tämä vain katsoisi vaikka mainoksia, kun tv sattuu auki olemaan, kun yleensä odotan, että joku oma ohjelma alkaa, mitä voin sit katsoa, kun lapset sängyssä.) Tässä on kyllä myös se sitten, että kun toinen odottaa iltasatua ja on toiminut kiltisti niin häntä ei viitsisi rangaista kun toinen kiukuttelee. Ja vessassa pitää katsoa, että se pissa varmasti tulee, muuten on sängyssä yöllä.

Kiitos vinkeistä!

Täytyypä tosiaan kokeilla tuota. (Ja tv:n katselu ei ole ollutkaan vaihtoehto, tämä vain katsoisi vaikka mainoksia, kun tv sattuu auki olemaan, kun yleensä odotan, että joku oma ohjelma alkaa, mitä voin sit katsoa, kun lapset sängyssä.) Tässä on kyllä myös se sitten, että kun toinen odottaa iltasatua ja on toiminut kiltisti niin häntä ei viitsisi rangaista kun toinen kiukuttelee. Ja vessassa pitää katsoa, että se pissa varmasti tulee, muuten on sängyssä yöllä.

Mies lukee sängyssä odottavalle iltasadun, toinen jää ilman sitä, koska ei ole iltasatuaikaan paikalla vaan käyttää aikaansa mieluummin kiukutteluun. Tätä voisi käyttää myös porkkanana, sanoa, että haluatko mieluummin käyttää aikaasi kiukutteluun vai kuunnella iltasadun. Meillä poikaan tehoaa tuo usein, että saa itse valita.

Mies lukee sängyssä odottavalle iltasadun, toinen jää ilman sitä, koska ei ole iltasatuaikaan paikalla vaan käyttää aikaansa mieluummin kiukutteluun. Tätä voisi käyttää myös porkkanana, sanoa, että haluatko mieluummin käyttää aikaasi kiukutteluun vai kuunnella iltasadun. Meillä poikaan tehoaa tuo usein, että saa itse valita.

Ongelma onkin suurempi aina silloin kun mies ei ole illalla kotona. ELi tämä ei auta. :/ Mutta kokeilen muuten tänä iltana kun taas yksin laitan lapset nukkumaan. Kiitos vinkistä! :D

Yhteistyössä