Niin kuinka monta syys/talvikerrastoa se lapsi nyt tarvitsee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Meillä tämä esikoinen on oppimassa kesän aikana kävelemään ja ollaan jo päästy puistoulkoilun pariin. Hommasin kesäulkoiluun ohuen tuulipuvun ja lassie sellaisen kumisella alaosalla olevan haalarin sadesäille. Sadetakki ja kurahousut löytyy myös. Nyt olen selaillut huutista ja kierrellyt kirppiksiä, josko löytyisi jo halvalla syksyksi ja talveksi kamppeet. Mutta millä määrällä pärjää?

Olen ajatellut ostaa yhden ns. kauppatakin syksyksi ja nollakeleille. Jonkun hienostelevan. Lisäksi sain tutulta jo hieman ohueksi kuluneen kaksiosaisen toppapuvun. Huusin huutonetistä reimatecin toppahaalarin. Pitäisikö varalta olla vielä toinen varahaalarina?

Entä syksyksi, riittääkö yksi välikausihaalari, vai tarvitsenkö vielä toisen?

Riittääkö villapuku haalarin alle vai tarvitaanko myös fleecepukua leudommille säille? Kuinka monta pipoa ja hansikasta tarvitsisi olla?

on pärjätty hyvin pelkällä villapuvulla. pelkät villahousut on ollu myös kätevät jos lapsi istuu paljon kylmässä maassa vaikka sää on vielä suht lämmin, keväällä ehkä enempi käyttöä niille. jos tuo lassie:n haalari menee koon puolesta vielä syksyllä niin se voi varmaan hyvin olla toisena pukuna, yhden vedenpitävän haalarin ehkä hankkisin. noissa koissa on kyllä helppo löytää käytettynä hyvää kamaa.

meillä on ollu aina talvella vähintään "ykköshaalari", varahaalari ja takki+housut, joskus enemmänki, vaik ei oo tarvetta ollu. Välikautena on myls 1-2 haalaria, 1-2 takki+housut yhdistelmää ja myös kauppatakkeja on ollu 1-2, mutta ihan liikaa. Et kyl mielestäni pärjäis kahdella asulla välikauden ja myös talven. Kintaita meil on talvisin ollu noin 3-4 per lapsi, pipoja 3-5kp per lapsi, kaulureita 2-3kpl per lapsi. Villa-asut on jokaisella, hyvin on pärjänny ilman fleeceä.

Hanskoja, ohuita ja paksuja, syksylle ja talvelle meillä on ollut useita. Niitä menee yllättävän paljon, siis kastuu.. joten on hyvä olla varuiksi. No, noitahan saa kaupasta läpi vuoden. Voit ostaa lisää sit kun huomaat, monet tarvii.

jaa noista hanskoista vielä. meillä on ollu villaisia lapasia usemmat kun noin pienellä tahtoo hanskoissa ongelma olla että peukku ei pysy ja käsiä on hanskoissa vaikea käyttää. villalapaset kuitenkin imee pienen kosteuden ja lämmittävät silti. lisäksi on ollu syyskeleill yhdet kurahanskat ja yhdet hanskat. talvella ohuemmat vettäpitävät ja paksummat pakkashanskat. en oo vara-hanskoja sen kummemmin hankkinu kun oon ajatellu että kun lapsi on kotihoidossa niin jos kaikki on märkiä niin pysytään sitte sisällä.. mutta ei oo kyllä koskaan sen takia tarvinu jäädä. päivähoidossa tietty pitää olla useemmat hanskat.

meillä on tlaveksi kaksi pukua ja sitten erikseen kauppa takki ja housut siihen.

villapuku on ja lisäksi erillisiä villapaitoja, mitä voi pitää sisälläkin jos on vilakka ja fleece housut myös.

alusvaatteisiin kannattaa myös liikkuvan lapsenkanssa panostaa, itse ompelin viimetalveksi bambu-villa trikoosta alusasun, mikä oli todella hyvä, poitsu ei kertaakaan ollut hikinihkeänä ulkoilun jälkeen.

Meillä on ollu vielä 1-2 -vuotiaalla kaksi ulkohaalaria talveksi (aluksi oli Lenne-kosteussuojatoppapuku ja äitiyspakkauksen toppapuku). Seuraavana vuonna tais olla Lassie ja Reimatec (jonka ostin käytettynä). Sitte 3-vuotiaalle oli jo kauppa-asu erikseen ja kaks toppapukua. Välivaatteena meillä on ollut oikeestaan pelkkää villaa, yleensä yksi villapuku ja sitten villatakkeja ja -housuja (niitä on täti tehnyt useampi lapsille). Ens talveksi olen alesta ja kirppareilta löytänyt myös fleeceä, mutta mä jotenkin tykkään eniten tuosta villasta.
Ai niin, se on myös hyvä yhdistelmä kun on märkää ja kuitenkin kylmää (keväällä/syksyllä), niin fleecevuoriset kurikset ja toppatakki. Meillä oli 3 v pojalla syksyllä hoidossa melkein pari kk tuo yhdistelmä kun kummiskin oli maa tosi kostea. Alla käytettiin sitte lopuksi villapukua.

Yhteistyössä