nielemisvaikeus niskahartia jumista?

  • Viestiketjun aloittaja kipeätniskat
  • Ensimmäinen viesti
kipeätniskat
Liittyykö jännitysniskaan nielemisvaikeutta?4pv ollut outoa tuntemusta nielussa.nesteet menevät alas mutta kiinteä ruoka hankala niellä.tuntuu että nielaistessa ruoka nousee nenään.ja nielemisen aloittaminen hankalaa.ruoka pyörii pitkään suussa ennenkuin uskallan nielaista.olen alkanut pelätä bulbaari als.liekkö se nuorilla harvinainen.olen kuitenkin alle 30.
Niskassa toisella puolelma kipeä alue.ja hartiat/lapaluun alue jumissa.kipeitä kohtia paljon.takaraivolle särkee.pieni paha tuo verrattuna nielemisongelmiin...
 
niskat jumissa täälläkin
Minulla oli vuosi sitten paha selkäsärky. Alkoi iskiaskivusta, mutta paheni koko selkään ja niskaan. Lopuksi kipu oli jo tauotonta ja ykskaks alkoi puutuminen eli ensin puutui jalat, sitten kädet ja lopuksi kaula ja huulet. Tunne oli kyllä melko pelottava, nieleminen ei onnistunut kunnolla (syömistä ei tullut edes kokeiltua). Toinen kämmen muutui ihan siniseksi ja kaikki verisuonet näkyi, kun verenkierto heikkeni.
Lääkäri sanoi, että tuo nieleminen ja huulien puutuminen johtuu niskan lihasten krampista, joka oli siis melkoinen enkä edes sitä huomannut selän kivulta. Koko selkä oli täysin krapista, että ihan tärisin.
Kaksi kertaa kiireellisenä fysioterapiaa, niin selkä helpotti ja nuo oireet jäi pois ja kipulääkkeitä tietysti.
Nyt oli noin kuukausi sitten niskat jumissa ja oireina oli mm. vihlonta päässä ja paineen tunne, ihan kuin joku puristaisi päästä ja kaulalla tuntui välillä kuin puristava vanne.
Oon huomannut, että kun kurkussa tuntuu jotain, niin meinaa tulla paniikki ja oireet vain vahvistuu.
 
alkp..
Kävin lääkärissä ja tuumasi että ei voi johtua niskoista.hmph.vaikka niin paljon monet puhuvat että niska/hartioista johtuu.no kai miulla on joku nielu als puhkeamassa.tai sitten kaikki on psyykkistä...tiedä sitten.aika näyttää...
 
niskalukko
Minulla niskat ollut kroonisesti enemmän ja vähemman jumissa noin 2 vuotta. Pahimpina aikoina tuntui kyllä kurkussa "palan tunne", varsinkin silloin kun oli nikamalukko lapaluun alla. Minulle myös lääkäri sanoi, ettei voi johtua niskoista tms. mutta kyllä se siitä johtui, koska helpotti kiropraktikolla käyntien ja lihasten vahvistamisen avulla. Oli myös nuo puutumiset joka puolella ja huimaus, pahoinvointi ym. Pakolla oli syötävä jotain helposti nieltävää esim. keittoa.
 
Ei ainakaan mulla ole koskaan moista nielemisongelmaa, tuon etovan olon kyllä tunnista ja sen, että ihan pitää pakosta syödä jotakin ja siitä olo heti muuttuukin.

Ei muuta kuin jumppaamaan, mulla on syvät niskalihakset jumpan tarpeessa ja voi kuinka pelkkä silmien liikuttamisella tapahtuva jumppaaminen voi tehdä häijyä :(
 
"vieras"
On minullakin tullut lihasjumeista nielemisvaikeuksia - ja erikoislääkäri diagnisoi sen korvapolilla. Hoitona oli lääkitystä ja fysioterapiaa. Eli kyllä voi tulla nielemisvaikeuksia lihasjumeista. Minulla olivat lihakset pahasti jumissa yläselässä, hartioissa, niskassa, leuassa ja kaulan alueella.
 
alkp
Oli ihan typerää googlettaa nielemisvaikeus ekana tuli als ja parkison taudit..nyt sitten mieli tekee kepposia.lääkäri sanoi että nielemiseen vaikuttaa aivohermot ja ne eivät ole niskoihin mitenkään liittyvää.hohhoijaa.ja tosiaan minulla ei ole palantunnetta vasn kun syön ei tule nielemisrefleksiä..eli en ns uskalla nielaista kun pelkään että vedän ruokaa henkeen.sitten kun vihdoin saan nielaistua tuntuu että ruoka menee nenään eli ongelmakohta on nielu ei ruokatorvi.nozoilia mmääräsi.korvakäytävätkin hieman kuivat.mutta alkoi tuo als sairauden pelko vallata mielen.sehän luulisi nuorilla olla harvinainen...psyyke tässä kärsii.ja vielä lääkäri mainitsi että liiallinen nielemisen tarkkailu lisää tunnetta nielemisvaikeuteen..eikai nyt tuollaista voi itse kuvittelulla saada aikaiseksi..
 
"vieras"
Oli ihan typerää googlettaa nielemisvaikeus ekana tuli als ja parkison taudit..nyt sitten mieli tekee kepposia.lääkäri sanoi että nielemiseen vaikuttaa aivohermot ja ne eivät ole niskoihin mitenkään liittyvää.hohhoijaa.ja tosiaan minulla ei ole palantunnetta vasn kun syön ei tule nielemisrefleksiä..eli en ns uskalla nielaista kun pelkään että vedän ruokaa henkeen.sitten kun vihdoin saan nielaistua tuntuu että ruoka menee nenään eli ongelmakohta on nielu ei ruokatorvi.nozoilia mmääräsi.korvakäytävätkin hieman kuivat.mutta alkoi tuo als sairauden pelko vallata mielen.sehän luulisi nuorilla olla harvinainen...psyyke tässä kärsii.ja vielä lääkäri mainitsi että liiallinen nielemisen tarkkailu lisää tunnetta nielemisvaikeuteen..eikai nyt tuollaista voi itse kuvittelulla saada aikaiseksi..
Sori vaan, mutta sun lääkäri on idiootti. Ei se nieleminen tapahdu ilman lihaksia. Ja nielemispelko voi aiheuttaa pahojakin nielemisvaikeuksia (kokemusta on!). Jos jotain googletat, niin googleta se.
 
"vieras"
Mulla oli psyykkistä. Alkoi kun töissä oli YT-neuvottelut ja organisaatiot menivät sitten täysin uusiksi. En saanut sellaista paikkaa itselleni kun luulin ja se oli tosi kova kolaus minulle. Meni joku puoli vuotta ja tuo tunne hävisi sitten kokonaan. Kävin myös lääkärissä ja sain närästyslääkkeitä, jotka eivät tosiaan sitten auttaneet mitään:)
 
alkp
Tuo refluksi kävi myös mielessä mutta muita oireita ei ole.hapot ei nouse ylös ja ei polttele.nexiumia olisi voinut kyllä kokeeksi kysyä...voiko refluksi olla oireetonkin eli vain aiheuttaa nielemisen kanssa pelkästään ongelmia.luulisi että olisi polttelua ja korventamista.tai näin maallikon ajateltuna.
 
kkkkkk
Tuo refluksi kävi myös mielessä mutta muita oireita ei ole.hapot ei nouse ylös ja ei polttele.nexiumia olisi voinut kyllä kokeeksi kysyä...voiko refluksi olla oireetonkin eli vain aiheuttaa nielemisen kanssa pelkästään ongelmia.luulisi että olisi polttelua ja korventamista.tai näin maallikon ajateltuna.
Juu, kyllä se voi hyvinkin olla refluksia, mulla ainakin oli. Alkoi nielemisvaikeuksina, sitten myöhemmin tulivat mukaan aamuiset kurkkukivut. Mitään poltteluja tai korventamisia ei esiintynyt missään vaiheessa.
 
"vieras"
Hyvä tietää että on muitakin.onko nieleminen ollut juuri sellaista tunnetta että ruokaa menisi henkeen/nenään?
Minulla on ollut juuri samanlaisia oireita kuin sinulla. Kuulostaa täsmälleen samalta mitä minulla oli muutama kuukausi sitten! Minulla on ollut lihakset välillä todella pahasti jumissa. En aluksi itse yhtään yhdistänyt vuosia jatkuneita lihasvaivoja nielemisongelmiin, mutta erikoislääkäri lopulta tutkimusten jälkeen diagnisoi, että syynä olivat lihasvaivat. Aluksi pari yleislääkäriä eivät ottaneet minua ollenkaan vakavasti, joten kannattaa hakeutua erikoislääkärille jos tuntuu, että et saa apua. Hoitona minulla oli fysioterapiaa. Ja olen sen jälkeen huomannut, että jos lihakset alkavat mennä taas jumiin, nielemisvaikeudetkin tuntuvat palaavan. Nielemisvaikeus muuttui silloin myös psyykkiseksi, ja sen kanssa teen vielä töitä, että se menee ohi.
 
"kir"
Minulla luultavasti on nyt sitten teidän kirjoituksista päätellen nielemisvaikeudet johtuvat niskan ja kaulan lihasten jumiintumisesta ja nikamalukoista. Pää ei käänny kummallekkaan puolelle(kipua kaulassa ja kaulan ja hartian yhtymäkohdasssaa). Käyn OMT-fysioteraputilla , sa nähdä tepsiikö. En nimittäin uskalla kohta niellä mitään, kun juomatkin tuntuu menevän henkitorveen ja en saa nielemisrefleksiä alkuun.
 
Ego
Mulla niska-ja selkäjumit aiheuttavat huimausta ja pahanolontunnetta. Samoin joskus on sellasta että kurkussa joku "pala". Kun saa vetreytettyä paikkoja niin tuntuu että hengityskin kulkee paremmin.
 
vie ras
Hei. Mulla ollut samanlaisia nielemisvaivoja kuin apllä. Eka kerran oli joskus viime marras-joulukuussa ja meni ohi, nyt sit taas alkanu tulee pikkuhiljaa samanlaisia hankaluuksia. Voiko oikeesti johtua huonosta ryhdistä, niskajumista ja leukanivelongelmista??? Pelkäsin ihan hulluna alsia ym, mutta jos ois jotain "vakavaa" ni kai ois tässä puolen vuoden aikana menny huonompaan suuntaan???
 
vierailija
Todella raivostuttava vaiva. Pääseeköhän tästä koskaan eroon kunnolla. Eikä kehtaa oikein kellekään kertoakaan eikä halua syödä muiden seurassa. Ekaa kertaa oli pahana reilu vuosi sitten. Vuosi meni ihan ok. Ja nyt taas pahenee. Syöminen tosi hidasta välillä. Juomisen kanssa ollut koko ajan ongelmia. Esim alkoholia en juo enää juuri ollenkaan. Vese neutraalina juomana mened hyvin alas.
 
vierailija
Hei! Lukekaa sairaudesta jonka nimi on Eagle syndrome.
Se voi olla syynä nielu vaikeuksiin ja niska kipuun,Harvinainen sairaus, josta lääkärit eivät ole niin tietoisia. Voi aiheuttaa verenkierto häiriön aivoihin,ja se voi olla syynä käsien puutumiseen ja muihin oireisiin.
 
vierailija
Liittyykö jännitysniskaan nielemisvaikeutta?4pv ollut outoa tuntemusta nielussa.nesteet menevät alas mutta kiinteä ruoka hankala niellä.tuntuu että nielaistessa ruoka nousee nenään.ja nielemisen aloittaminen hankalaa.ruoka pyörii pitkään suussa ennenkuin uskallan nielaista.olen alkanut pelätä bulbaari als.liekkö se nuorilla harvinainen.olen kuitenkin alle 30.
Niskassa toisella puolelma kipeä alue.ja hartiat/lapaluun alue jumissa.kipeitä kohtia paljon.takaraivolle särkee.pieni paha tuo verrattuna nielemisongelmiin...
Mulla alkanut nyt ihan samat oireet! En uskalla syödä kohta mitään! Ruoka tosiaan nousee nenänieluun, kamala tunne! Pelottaa kohta edes juodakaan, kun pelottaa jos sekään ei mee oikeaan paikkaan Niskat ja yläselkä ollut jo vuosia ihan jumissa täälläkin. Tää on vanha ketju, mutta selviskö sulle mikä vaiva sulla oli?
 
vierailija
Mulla alkanut nyt ihan samat oireet! En uskalla syödä kohta mitään! Ruoka tosiaan nousee nenänieluun, kamala tunne! Pelottaa kohta edes juodakaan, kun pelottaa jos sekään ei mee oikeaan paikkaan Niskat ja yläselkä ollut jo vuosia ihan jumissa täälläkin. Tää on vanha ketju, mutta selviskö sulle mikä vaiva sulla oli?
Mulla myös nyt jo kuukausia samat oireet! Aivan älyttömän pelottavaa! Ketju on tosiaan vanha, mutta löytyisikö aiempia kertomaan että miten tarina jatkui? Als-pelko itselläkin noussut vahvaksi.
 

Yhteistyössä