Neuvolasta "kauhee" painostus kiinteiden aloitukseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kippuravarvas

Vieras
Kun tuo vauva oli 3,5kk niin lasten lääkäri suositteli aloittaan kiinteät pulauttelun takia, me ei sitten kuitenkaan aloitettu koska pulauttelu väheni muuten.
4kk neuvolassa th kyseli että joko on aloitettu ja kirjoitti neuvola korttiin että "lupa kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin annettu" :o :laugh:
nyt 5kk neuvolassa taas kun kyseli ja sanoin että ei olla vielä aloitettu niin neuvona sain että pian vaan ja kuukauden päästä sitten lihat ja viljat. Ja sanoi että no ihan hyvin kuitenkin kasvaa vaikka pelkkää rintamaitoa saa..ja siis kasvua oli 660g ja 3cm kuukaudessa..kuinkahan paljon sit pitäis kasvaa että piisais :o
Ja eikö se suositus ole 4-6kk...
HÖH

olin just yhdessä koulutuksessa jossa sanottiin (lastenlääkäri sanoi) että suositus on nyt näin, että 4 kksta eteenpäin voi aloittaa kiinteät, jolla pyritään välttämään ruoka-aine yliherkkyyttä.

Minusta on myös aika älytöntä alottaa kiinteet 4kk, jos kasvaa hyvin rintamaidollakin.. :o (no ehkä tietty jos nukkuu huonosti ja syö sata kertaa niin sit..)

Alkuperäinen kirjoittaja IhanPihallaSONE:
Minusta on myös aika älytöntä alottaa kiinteet 4kk, jos kasvaa hyvin rintamaidollakin.. :o (no ehkä tietty jos nukkuu huonosti ja syö sata kertaa niin sit..)

Nokun ei sitäkään..menee nukkumaan klo 20 ja syö seuraavan kerran aamulla 5-7 välillä. Ja sitten kun on kaikkee ihottuma juttua ja epäiltiin maitoallergiaa niin tuntuu tosi tyhmältä edes aloittaa mitään nyt niitä sekoittaan..
Tai no, on tuo kurkkua järsinyt jo vähän :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
olin just yhdessä koulutuksessa jossa sanottiin (lastenlääkäri sanoi) että suositus on nyt näin, että 4 kksta eteenpäin voi aloittaa kiinteät, jolla pyritään välttämään ruoka-aine yliherkkyyttä.

juu, ja sitä opettaa, että se lapsi osaisi syödä!! on tosi vaikea opetella sitä kiinteän ruuan nielemistä, jos on kovin kauan tottunut pelkkään maitoon.. sitten valitat puolen vuoden päästä ap, et ku ei tälle kelpaa ku ne 4kk purkkiruuat...

Minusta voisit antaa pieniä makuannoksia lapselle rintamaidon sivussa. Lapsesi ei tarvitse kiinteitä vielä muuten jos rintamaidolla hyvin kasvaa. Pikkuhiljaa totuttelua.

:laugh: lupa annettu...typerästi sanottu ihan ku pikkulapselle ois annettu lupa syödä karkkia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

juu, ja sitä opettaa, että se lapsi osaisi syödä!! on tosi vaikea opetella sitä kiinteän ruuan nielemistä, jos on kovin kauan tottunut pelkkään maitoon.. sitten valitat puolen vuoden päästä ap, et ku ei tälle kelpaa ku ne 4kk purkkiruuat...

Pyh, sanon minä.

No purkkiruokaa ei se tuu saamaan..mut niin :)

Noinhan ne aloitettiin ennenkin, vaikka imetyksellä. Tytär oli täysimetyksellä 6kk ja sitten pikkuhiljaa kiinteitä, poikia en elo niin kauan imettänyt(ei riittänyt<)

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Minusta voisit antaa pieniä makuannoksia lapselle rintamaidon sivussa. Lapsesi ei tarvitse kiinteitä vielä muuten jos rintamaidolla hyvin kasvaa. Pikkuhiljaa totuttelua.

:laugh: lupa annettu...typerästi sanottu ihan ku pikkulapselle ois annettu lupa syödä karkkia

Sitä minäkin oon nauranut..että sitähän me ooteltiin että neuvolasta saadaan lupa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

no mut sileäksi muussattua ruokaa, sanotaan sitten niin...

Tuo on totta, tyttäreni ei millään meinanannut oppia syömään kiinteitä, kaikki työnsi pois. Itse tein kyllä aina kaikille soseet, en valmiita ostanut kuin hätätilanteessa.

Nokun ei sitäkään..menee nukkumaan klo 20 ja syö seuraavan kerran aamulla 5-7 välillä. Ja sitten kun on kaikkee ihottuma juttua ja epäiltiin maitoallergiaa niin tuntuu tosi tyhmältä edes aloittaa mitään nyt niitä sekoittaan..
Tai no, on tuo kurkkua järsinyt jo vähän :D

Oi , onpas luxus unet teillä :D Kade! :flower: :flower: :flower: Miekin maistatin kiinteetä ennen 5kk ja ihottumat tuli, sit lykkäsin ja alotettiin uudelleen 5kk+ ja ei enää tullu niin pahasti ja alko vetämäänkin ne soseet. Huonosti meil on nukuttu koko ajan..

Me aloitettiin esikoiselle kiinteät 3,5kk ja se oli tosi sihtikurkku..ehkä se sit sai liian aikasin..

Ja me aloitettiin kuopukselle kiinteät 6½ kk iässä, ja oppi samantien syömään, ei oo nirso eikä syömisongelmia ole koskaan ollut :)

Oi , onpas luxus unet teillä :D Kade! :flower: :flower: :flower: Miekin maistatin kiinteetä ennen 5kk ja ihottumat tuli, sit lykkäsin ja alotettiin uudelleen 5kk+ ja ei enää tullu niin pahasti ja alko vetämäänkin ne soseet. Huonosti meil on nukuttu koko ajan..

No ne on kyllä aika mukavat :D Toivottavasti teilläkin alkaa pian paraneen ne yöt sitten :)

Eiköhän tuo sihtikurkkuisuuskin ole täysin yksilöllistä, riippumatta mitenkään siitä missä vaiheessa on aloitettu kiinteät.

Minä täysimetin esikoista 6kk ja hän on aina ollut erinomainen syömään eikä ollut mitään ongelmia siirtyä karkeampaankaan ruokaan tai paloihin. Kaveri aloitti lapsellaan kiinteät alle 4kk iässä ja tyttö on aina ollut tosi sihtikurkku. Edelleen inhoaa "möykkyjä" ja söisi mielellään vain muussattua ruokaa vaikka on yli 2v.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Pyh, sanon minä.

Mäkin sanon pyh :D

Kipsu, aloittele kun siltä tuntuu, ei teillä ole sen suhteen kiirettä. Ja mitä tulee niihin "pitkä imetys lisää allergioita"-tutkimuksiin, niin niissähän todettiin että allergiat on yleisempiä niillä lapsilla, jotka on olleet pelkällä rintaruokinnalla yli 9kk ikään.. suurin osa tällaisista on muutenkin lapsia, joilla on allergioita ja kiinteiden aloitus siksi viivästyy. Sitä paitsi, rintamaidonkin kautta lapsi altistuu koko ajan erilaisille ruoka-aineille, toisin kuin korvikkeen kautta.

Nuorin aloitti kiinteät 6½kk ikäisenä ja keskimmäinen oli 5½kk, ja voin sanoa että kummankin kohdalla syöminen on aina sujunut paljon paremmin kuin tuolla esikoisella, joka oli 4½kk kun kiinteät aloitettiin. Jos lapsi ei kasva, niin silloin mennään tietysti sen mukaan, mutta teillä ei ole edes sitä ongelmaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Me aloitettiin esikoiselle kiinteät 3,5kk ja se oli tosi sihtikurkku..ehkä se sit sai liian aikasin..

Ja me aloitettiin kuopukselle kiinteät 6½ kk iässä, ja oppi samantien syömään, ei oo nirso eikä syömisongelmia ole koskaan ollut :)

meillä kans aloitettiin kiinteät lähemppänä 6kk ja ei ikinä ole ollut sihtikurkku tai jotenkin huono syömäinen että ei se mikään sääntö olo.

Me aloitimme kiinteät, kun poika oli 3 kk. Itse en imettänyt. Siitä kai johtui.
Heti ekasta kerrasta söi hyvin mössöt. Tein itse ja annoin kaupan purkista.
Oli pakko aloittaa, koska oli pojalla nälkä koko ajan. Huusi yöt läpeensä. En ole katunut sitä.
Eiköhän toi aloitus ole tapauskohtainen. Yöt rauhoittui siihen. Ei enää megahuutoja yöllä.

Meidän neuvolantäti vaikuttaa olevan jotenkin imetysvastainen tyyppi. Koskaan en ole sieltä saanut imetysongelmiin apuja, vaan heti ensimmäinen neuvo on siirtyä korvikkeeseen. Samoin 4 kk iässä suositteli heti aloittamaan kiinteät. Kaupungin painattamiin opasvihkosiin kiinteiden aloituksesta veti kynällä yli sen 6kk- ja kirjoitti itse tilalle 4kk-. No meillä mentiin täysimetyksellä melkein sinne 6kk ikään asti tädin suosituksista huolimatta. Meidän poika tosin kiinnostui kiinteistä vasta sitten kun ensimmäinen hammas oli puhjennut n. 7kk iässä. Onko kukaan huomannut omassa lapsessaan samaa, että vasta ensimmäisen hampaan tultua alkaisi mennä alas soseet?

Yhteistyössä