Neuvolassa käynti

Kävimme muutama päivä sitten neuvolassa (1,5-vuotias) Neuvolassa käynti tuntuu, olevan yhtä huutoa. Tai aluksi menee hyvin, mutta kun pitäisi ruveta ottamaan pipon mittaa, riisumaan jotta saadaan punnituksi ja mitatuksin, niin silloin alkaa huuto ja itku sekä rimpuileminen. Ja kun rokotuskin saatiin niin siitä vasta huuto syntyikin. Rauhottuminen kesti aikansa. Nevolantätikin sanoi, että onpa herkkä lapsi. Olemme joutuneet käymään hiukan useammin neuvolassa painokontrolleissa ja huuto ja itku on joka kertaista.
Käyttäytyykö kukaan muu lapsi samanlailla vai onko meidän lapsen käytös jotenkin "poikkeavaa"? Tuli vain semmoinen olo kun lähdimme pois neuvolasta, ettei kukaan muu lapsi käyttäydy noin

:(

Hei
Meilläkin oli tuota yhdessä vaiheessa. Pojalla oli huonoja kokemuksia korvalääkäristä ja luottamus meni. Hei kun mentiin valkotakkisen tai terkkarin huoneeseen huuto alkoi. Mutta meni onneksi ohitse. Luottamus piti saada takaisin. Vinkkejä muutama. Huomasin, että poika tuli paremmin sisälle, kun kannoin sylissä. Jos sai itse tulla kävellen perässä,pelkäsi enempi. Omat rauhalliset liikkeet ja rauhallinen ääni rauhoittaa lasta, vaikka hän rimpuilisi ja huutaisi itse. Eli usein jos lapsi huutaa ja rimpuilee, omat otteet saattavat myös muuttua hermostuneeksi yms.Ole tarkkana tässä. Terkkarilla itselläänkin on valtava vaikutus. Ei kannata leimata sinun lastasi. Miten hän itse käyttätyy. Meillä kokemusta aivan ihanista tädeistä, jotka juttlevat lapsille ja antavat leluja ja toimenpiteet käy kuin tanssi ja sitten toisenlaisissta tädeistä, jotka käyvät heti kiinni. Peli ei siis ole vielä menetetty. Tärkeätä on nyt lapsen saada hyviä kokemuksia, tuntea olonsa turvalliseksi äidin sylissä ja terkkarin luona. Meidän poika oli myös 1,5 kun ongelmia oli.
Tsemppiä

mai
Olen itse kohta 2-v: äiti ja toisaalta terveydenhoitajana neuvolassa töissä ollut vuosia sitten. Ei ole lainkaan poikkeavaa että lapsi huutaa ja itkee, rimpuilee ja puree ym. neuvolassa. Ilmeisesti tilanne on vähän jännittävä, ja monesti vanhempi saattaa olla jo etukäteen jänittynyt että voi kamala, mitähän tästä tulee- ja lapsi sen vaistoaa, ja huutosoppa alkaa. Edellisessä viestissä jo puhuttiinkin rauhallisuuden merkityksestä ja kyllä sen neuvolan tätin pitää sen verran olla ammattitaitoinen ettei ihmettele jännittyneen lapsen itkua. Lapsessasi ei ole mitään vikaa!

Meillä on vilkas viipottaja kohta 2 vuotta ja täytyy sanoa että, meillä kyllä mennyt neuvola käynnit ihan kivasti. ollaan jo kotona juteltu asiasta ja olen kertonut mihin mennään ja mitä siellä tehdään..jne niin poika ollut todella reipas ja ei ole ollut milläskään. Ainahan pieni itku tulee piikistä mutta se unohtuu samantien =)
Mutta teitin poika ei varmaankaan ole ainut joka pistää hanttiin ja huutaa..kyllä se on ihan normaalia tuossa iässä ;) zemppiä vaan sinne! :wave:

höpökkä
Meillä sama juttu. Ihan ensimmäisestä neuvolakäynnistä alkaen on huudettu ja kunnolla joka kerta kun on mitattu ja vähän muulloinkin. Tyttö 1,5v on tosi arka neuvolassa vaikka meillä ihan kiva ja rauhallinen neuvolatäti. Viime käynnillä ei edes uskaltanut rakentaa palikoilla tornia tädin pyytäessä, sitten kun tilanne rauhoittui ja tädin huomio kiinnittyi minuun niin rupesi tyttö rakentamaan tornia...Eikä varmaan puhu neuvolassa mitään vaikka kotona puhua pälpättää koko ajan!!

satu23 harmaana
HArmittelin, kun luin noita edellisiä viestejä.....
hmm,....
Meillä neiti ei ole itkenyt tms koskaan neuvolassa; ensin se on vähä vierastellut, mutta sitten irtoo hymyt ja naurut. Ja viimeksikin kun oltiin (1v neuvola), niin neiti käveli käytävällä ees taas ja kun kutsu tuli huoneeseen niin neiti otti suunnaksi sen suupielet korvissa.... =)
Rokotuksia hän ei ole koskaan itkenyt ja eikä myöskään tuota riisumis-pukemis hetkeä (ellei oteta huomioon sitä aikaa kun tämä oli ivel pieni vauva..)....Tyytyväinen olen..

Yhteistyössä