Neuvolantäti on huolissaan vauvani painosta...

Meillä vauva paljon lyhyempi kuin teillä (oli 8kk n, 72cm ja yli 9k,5g). Ja on mielestäni pieni tirppana. Noin paljon pidempi ja vain kolmisen kiloa painavempi, niin ei miusta ole syytä huoleen. Olen kuullut PALJON painavemmistakin jässiköistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 20:19 nunnu kirjoitti:
Toki ei käyriin katsominen, mutta ns. KESKIKOKOINEN 9kk ikäinen lapsi painaa
tytöt 9kg
pojat 9.8kg

Joten olisin minäkin hoitoalan ammattilaisena huolissani.
Sillä lapsen paino on usein vanhemmista kiinni...Lapsen ylipaino on vakava asia ja meidän vanhempien tehtävänä on tarjota lapsille terveellistä ruokaa, sännöllisesti sekä tukea ja kannustaa liikkumiseen ja riittävään lepoon.
En tarkoita, että teillä nämä asiat olisivat huonolla mallilla...Joten älä ota itseesi. Mutta ota asia tosissasi..kuten varmasti otatkin.

P.S Kärryttelyn tilalta anna lapsen liikkua paljon itsekseen hiekkalaatikolla, leikkipaikoilla...
Sorry mut pakko :LOL: :LOL: :LOL:
Laita vaan 9 kk:n ikäinen hiekkalaatikolle ryömimään... Meillä kun neiti ei osannu tuon ikäisenä edes kontata!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 18:17 minä kirjoitti:
Tänään oltiin neuvolassa. vauvamme on 9kk 77cm ja 13 kg. Tiedän, että on hiukan tuhti, mutta konttaa vasta ja ollaan miehen kanssa ajateltu, että sitten kun oppii kävelemään niin tulee varmaan sopusuhtaisemmaksi. Neuvolatäti vaan kauhistui ja alkoi heti saarnaamaan. Poika syö ihan normaalisti korviketta juo jne. :ashamed: Olen aivan masentunut!
Ikävää se on kuulla tollasta neuvolatädiltä, mutta vertailun vuoksi: Meidän lapsi oli yksivuotis neuvolassa 77cm ja 9,7kg ja oli normaali painoinen EI laiha siis! Mun mielestä on hyvä vaan että ne siellä sanoo rehellisesti, niin voit jo nyt tehdä asialle jotain. Esim. jos sun lapsi juo maitoa tai rintaa, niin voit jättää välipalan (hedelmäsose ?) pois. Ja sitten kun lapsi alkaa liikkumaan enemmän, niin ne kilot kyllä sulaa pois kovalla vauhdilla. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 18:17 minä kirjoitti:
Tänään oltiin neuvolassa. vauvamme on 9kk 77cm ja 13 kg. Tiedän, että on hiukan tuhti, mutta konttaa vasta ja ollaan miehen kanssa ajateltu, että sitten kun oppii kävelemään niin tulee varmaan sopusuhtaisemmaksi. Neuvolatäti vaan kauhistui ja alkoi heti saarnaamaan. Poika syö ihan normaalisti korviketta juo jne. :ashamed: Olen aivan masentunut!
Meidän kohta 2v poika painaa n. 13 kg ja on n. 92 cm pitkä...
Jos kaikki kasvais keskiarvokäyrillä, niin eihän niitä käyriä enää tarvittaisi. Neuvolatätien tehtävä on seurailla noita käyriä ja katsoa jos joku poikkeaa niistä (huomattavasti) ja puuttua asiaan. Jos ne jokaikiselle sanoisi että kaikki ok, jatka samaan malliin, niin mitä hyötyä neuvolatoiminnasta sitten olisi !?!
 
En kyllä usko, että vauvan (alle 1v) painoon voi kovasti vaikuttaa ts. vauvat kasvavat oman kasvutapansa mukaisesti, jos saavat syödä ruokahalunsa mukaan.

Meidän kuopus 1v2kk on pikkuinen tyty kooltaan, nyt arviolta 8,6kg ja 74-75cm. En mitenkään pysty tunkemaan tytyyn enempää ruokaa, rasvalisä on käytössä...

Eli ihan hyvä että mittoja seurataan, koska joskus harvoin sairaus voi näkyä ekana kasvussa, vaikka lapsi olisikin muuten terveen oloinen esim. kilpirauhassairaudet tai keliakia.


 
Meillä tytölle sanottiin neuvolassa 2kk että dietille laittaisin jos söisit korvikkeita muutenkin koko ajan huomauteltiin painosta ja olihan neiti tuhti.lääkärikin sanoi ettei ole ennen tämmöisiä reisimakkaroita nähnyt.8,5kk neuvolassa täti tuumasi että nyt on painokäyrä notkahtanut niin pahasti että täytyy tulla ylimääräiseen paino seurantaan ,mutta lääkäri oli sitten sitä mieltä että ei ole syytä huoleen, kun oli likka lähtenyt kontaamaan ja keksinyt ettei kaikkea tarvi syödä mit' tarjotaan nyt on 3v ja ihan sopusuhtainen tyttö.
 
meijän tyttö 1v 8kk painaa 8425 ja on pitkä 75 neuvolas on vaan sanottu kasvaa omaa käyräänsä ja on neiti on syntynny vielä yliaikasena.....esikoinen on 3v11kk ja painaa nyt varmaan lähemmäs 13 kiloo ja on ehkä noin 100 em pikä (neuvolas käyty viimeksi 3v )...mut se vaan riipuu paljon lasten vanhemmista miten isoja lapsista tulee...meijän likat on kummatkin ihan terveitä ja niinkun sanotaan sukuunsa tuleita eli pieniä ja sit josain vaihees tulee sitä pituuta ja painoa enenmmän sitten...joten älä huoli kyllä se siitä tasottuu kun hän rupee liikumaan =) =)
 

Yhteistyössä