Neuvolan LAPS-kyselyssä liikaa pisteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan nenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan nenä

Vieras
5-vuotisneuvolassa täytettiin LAPS-niminen kyselylomake. Saimme 4 pistettä jonka takia arviointiin perheneuvolaan psykologille, ilmoitus meni myös päivähoitoon. Pisteet kertyivät mm. siitä että mulla oli 15 vuotta sitten vaikea-asteinen masennus. Olen vanhempieni hylkäämä ja kasvanut laitoksissa ja parissa sijaisperheessä lapsuuteni ja nuoruuteni. Omilleni lähdettyäni jäin totaalisen yksin, biosuku katkaisi välit enkä saanut tukea viimeisimmästä sijaispaikastakaan. Muistot puskivat päälle ja pari vuotta kärsin tosiaan masennuksesta. Sen jälkeen suoritin lukion, amk:n ja olen töissä. Olemme mieheni kanssa naimisissa ja töissä, ihan tavallisia ihmisiä. Minulla ei ole ollut hoitosuhdetta enää moneen vuoteen eikä mitään lääkityksiä saati sairaslomia päävikojen takia. Tämä tilanne tuntuu epäreilulta.

Lomakkeessa kysyttiin onko ollut vanhemmilla mielenterveysongelmia ja menneetkin laskettiin joten siitä saimme jo 2 pistettä, minulla ollut ja hoidettu ajat sitten, miehellä ei mitään. Lapsella oli vauvana seurantakäyntejä fysioterapiassa koska oli synnyttyään hieman jäykkä. Asia korjaantui jumpalla ja muutamalla käynnillä mutta siitäpä saimmekin yhden huolipisteen lisää! Viiden vuoden takaisista fyssarikäynneistä.

Päiväkodissa selviteltiin hetki sitten tyttöjen välistä riitaa, oli kiusaamista ja tönimistä. Omaan lapseeni tämä selvästi vaikutti ja keskustelimme monena iltana tapahtuman jälkeen kotosalla asiasta, mielipahasta ja siitä miten asioita voisi hoitaa toisella tavalla. Aloitteet keskusteluun lähtivät tyttäreltä ja hän pohtii yleisestikin paljon asioita. Kerroin tämän hoitajalle, että minua mietityttää välillä nämä kaverisuhteet ja miten toimia itse oikein vanhempana jotta lapsi ei kiusaa mutta ei olisi kiusattukaan. Itsetunnon tukemisesta ja tällaisesta. Taas ropisi pisteitä syntilistaan, tällä kertaa kohtaan "vanhemmalla huoli toisten kanssa toimeentulemisesta" tai joku tällainen, viimeinen kysymys.

Nyt sitten menemme selvittämään näitä "ongelmiamme" ammattilaisten kanssa ja vilauteltiin perhetyötäkin. Kun pisteseula hälytti niin tämä on käytäntö. Vasu-keskusteluissa puhuttiin reippaasta, toiset huomioon ottavasta ihanasta tytöstä joka on täysin ikätasoinen ja erityisen kiinnostunut kirjaimista. Joskus pyydellyt vaikeampia tehtäviä lastentarhanopettajalta, siinäkään ei mitään huolta nähnyt, ainoastaan tuon kiinnostuksen ympäristöön ja se oli hyvä asia lto:n mielestä. Keskittyy myös hyvin. Tätä kaverikriisiä ei ollut vielä silloin tapahtunut. Nyt hain kirjastosta pinkan luettavaa ja luulen saavani asian kuntoon omin neuvoin. Vastattua tyttären kysymyksiin ja keskusteltua. Tyttö ei ole ollut varsinaisesti ahdistunut vaan tuo viimeinen piste tuli äidin huolesta. En tiennyt ettei kannata yhtään puhua omasta, pienestäkään epävarmuudesta kasvattajana vaan se laitetaan heti kirjoihin ja kansiin.

Tällä ei ollut varsinaisesti mitään tarkoitusta, kunhan mieltäni puran. Ehkä olemme todella näin riskiperhe ja kovin syrjäytyneitä. :) Nyt ymmärrän miksi vouhkataan elinikäisestä leimasta jos joskus on ollut mt-ongelmia.

Voihan nenä tosiaan.
Onneksi teillä ei kuitenkaan ole kuitenkaan aihetta huoleen, sillä ammattilaiset huomaavat varmasti, ettei "oikeita" ongelmia ole ja homma on selvä yhdellä-kahdella käynnillä. Tarkistavat vain tilanteenne ja siinä se.

Rasittavaa ja stressaavaahan toi on teille resurssien tuhlauksen lisäksi, mutta toisaalta positiivista, että seula on tiukka ja näin todelliset ongelmaperheet saavat apua.
Jotkut terkkarit ovat hieman virkaintoisia, moni muu terveydenhoitaja olisi jättänyt noin vanhat asiat noteeraamatta jne.
Voisi ajatella, että terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa pitäisi olla täysin rehellinen vanhoistakin jutuista, mutta ainakin vanhemmuuteen liittyvissä jutuissa ei kannata olla "liian" rehellinen, jos siis selkeästi vanhoista asioista kyse.

tietyn tyyppisten ihmisten helmasynti ylirehellisyys. kun maailma on kohdellut kaltoin, niin sitten asioiden parannuttua odotetaan "aitoa itsea" kohtaan tulevaa hyvaksyntaa. keeping up appearances on normaalimpi tapa, jos ei oikeasti kaipaa apua. avautumiset kun tapaavat vaikuttaa hatahuudolta.

Ihan eri asia mutta vähän vastaava kuitenkin oli meillä esikoisen np-ultran jälkeen: ultra tehtiin myöhässä ja niskapoimu oli neljännen(!) mittauskerran jälkeen 0,1mm "yli rajan". Saimme ajan äitiyspolille ja yhtäkkiä olimmekin matkalla lapsivesipunktioon. Tässä vaiheessa tajusin kysyä ns. riskilukuamme, joka veriseulan ja iän perusteella oli joku yksi miljoonasta. Kieltäydyimmme tietysti punktiosta ja kysyin miksi hitossa meitä noilla "riskeillä" edes ollaan sinne laittamassa, ja vastaus oli että koska se niskapoimu raja ylittyi ja säännöt ovat sellaiset. Eli ei voida mitenkään katsoa kokonaiskuvaa.

Niin että koita ap vain laittaa itsellesi jäitä hattuun, mene minne pyydetään ja kysy (asiallisesti ;) ) että onko tämä ihan tarpeellista. Toki on hyvä että ennaltaehkäisevästi koitetaan puuttua asioihin, mutta ihan aukottomia nämä heidän pistejärjestelmänsä eivät ole.

tietyn tyyppisten ihmisten helmasynti ylirehellisyys. kun maailma on kohdellut kaltoin, niin sitten asioiden parannuttua odotetaan "aitoa itsea" kohtaan tulevaa hyvaksyntaa. keeping up appearances on normaalimpi tapa, jos ei oikeasti kaipaa apua. avautumiset kun tapaavat vaikuttaa hatahuudolta.

OT tavallaan, mutta eipä minusta kannata netissä kauheasti kannustaa ihmisiä valehtelemaan mielenterveysjutuista, menneistäkään. Kai se on parempi että joku joutuu käymään yhden kerran turhaan jossain haastattelussa, kuin että oikeat ongelmatapaukset sitten jää huomamaatta, kun netissä on suositeltu valehtelemaan.

En ottais tota niin vakavasti. Menisin minne käskettäis niin sieltähän ne äkkiä näkee että teillä on kaikki hyvin. Ihan hyvähän se on että kerrotaan mitä apuja saa mistäkin JOS tulis sellainen tilanne että tarttisitte apua. Ei tossa nyt mitään hälyyttävää ole, päinvastoin näkyy että TE PÄRJÄÄTTE HAASTEISTA HUOLIMATTA.

Minä olen kerran itkenyt erästä lapseeni liittyvästä asiasta neuvolassa. Saatiin lähete perheneuvolaan. Ensin olin ihan järkyttynyt. Miksi ihmeessä sinne, kun meillä on kaikki hyvin. Yhden itkun takia? Muutama kerta käytiin perheneuvolassa ja kukaan ei lyönyt mitään leimaa minuun vanhempana. Päin vastoin sain paljon hyviä vinkkejä ja hyviä keskusteluja perheneuvolan työntekijän kanssa. Oli siis kaikella tavalla positiivinen kokemus!

Yhteistyössä