Neuvolan kyttäys ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Tinka
  • Ensimmäinen viesti
Tinka
Meneekö muilla hermot neuvolan ohjeisiin ja määräyksiin?

Odotan ensimmäistä lastani ja olen pari kertaa neuvolassa käynyt. Tänään sain hirveää paasaamista mun ruokavaliosta, kun sanoin käyttäväni leivän päällä oivariinia ja syöväni "normaalirasvaista" juustoa. Heti pitää kuulemma vaihtaa 60% floraan ja 17% juustoon!
Ymmärtäisin jos olisin ylipainoinen, mutta olen 52 kg/168 cm ja kolesteroli-arvoni ym. muut veriarvot ovat hyvät.

Maitoa on myös pakko juoda 3 lasia päivässä. Täti ei näyttänyt uskovan kun sanoin saavani kalsiumia myös esim. kasviksista joita syön varmasti sen puoli kiloa päivässä. Eikä riitä se että syön vain 2 palaa leipää päivässä... pitää syödä 5 tai 6.

Vähän huvittavaa kun näitä ohjeita mulle jakelee reilusti ylipainoinen nainen...

• Tykkää
Reactions: Spenni
--
Mä en kanssa tykkää neuvolakäyntien tuosta osuudesta. Mulla onneks vaihtui tätskä välillä ja tätä uutta ei niin henkeen ja vereen kiinnosta mitä mä suustani alas laitan. Aiempi täytätti oikein ruokavaliolomakkeet multa ja mieheltä ja siitä sitten rankattiin just jotain oivariineja pois, argh. Joo, hyväähän ne tarkottaa, mutta jos muuten ruokavalio on terveellinen eikö herkkupainotteinen, niin hitto soikoon mitä se rasvanen juusto siellä meinaa? Eikä ne kevytversiot edes maistu millekään.

Punnitus on yksi kauhun asia myös, mulle on jo muutenkin sanottu niitä kuuluisia lauseita "eihän alkuraskaudessa paino vielä nouse", tai "ei se mahan vielä kuulu näkyä". No miten hitossa kun ei mitenkään ole muuttanut ruokailutapojaan, niin selittyy että juu, kyllä mulla vaan nousee...

Jos tulee oikein ikävä kyylä tädiksi, niin aina voi sitten vaikka vaihtaa tätiä. Minä lihoin esikoista odottaessani 25kiloa ja suklaa maistui, eikä minulle mitään naputettu. Eikä mistään vitamiineistä ym. lisistä, rautakuuria suositeltiin kun hb laski.

Onneks ne on vaan "ohjeita" , ei mitään laissa määrättyjä :)

Ja tosiaan joskus tuntuu et nillä tätyköillä on sielä vaan levy jääny jumittamaan.. samat neuvot joka äidille, ilman että kiinitetään huomiota yksilöön ja kokonaiskuvaan.
Ne on vaan tottuneet märmätämään noista ruokavalioista ja painosta, vaikkei siihen aina olisi edes aihetta puuttua.

Itelle neuvolasta aina sanottiin ettei sipsejä kannata syödä, ja mielummin kotitekoista ruokaa.. no joo`o.. en syö sipsejä kun en niistä pidä.. koti ruokaa syödään päivittäin. Silti painoa kertyi aika huikeesti raskausaikana, mut lähtö paino olikin niin pieni että sitä vararavintoa saikin kertyä :)
Näähän pitää aina suhteuttaa siihen lähtö painoon/BMI:iin.

vieras
Raskaan ollessa pitää syödä paljon, mutta lihomatta. Minulle sanottiin vain, että hieman normaalia enemmän pitää syödä, mutta ei tosiaankaan kyseltu noin tarkkoja määriä. En kai minä edes laskenut, montako leipää päivässä meni. Suosittelen samaa kuin muutkin, nyökyttelet vaan.

Tinka
Ei mullekaan tällaisia ohjeita jaettu kun olin 2 vuotta sitten raskaana (tosin sitten tuli keskenmeno)
Ehkä käytännöt on muuttuneet....
Nyt annettiin myös sellanen "Perheen liikunta- ja ruokatottumukset"-vihko johon pitää sekä äidin että isän laittaa rastia ruutuun... kysymykset on tyyliin "valitsen juuston ja leikkeleen aina vähärasvaisinä" yms.

jeeh
jos nyt ei ahmi suklaata kilokaupalla, niin kyllä syödä uskaltaa. Itsellä oli valtavat ruokahalut raskaana ollessa mutta lähtöpaino aina niin alhainen, ettei lihominen juuri haitannut.

Olen tässä raskaudessa ehtinyt käydä neuvolassa vasta kerran.
Edellistä odottaessa muutettiin aika loppuraskaudesta ja päädyin tämän nykyisen tädin asiakkaaksi.

Mulla alkoi jo silloin pikkuhiljaa palaa käämi, ja taas tämän ekan käynnin jälkeen mulla alkaa olla niin sanotusti vati jumissa ihan useammastakin syystä.
Suunnittelin, että yritän sopia käynnit aina vähintään n. viikkoa myöhemmäksi kuin täti ehdottaa, ja silti niistä voi kai ainakin osan perua....

Muuten menee ihan jees, mutta jos tuolla joutuu ravaamaan kovin usein, niin olen kyllä alta aikayksikön myös mielenterveyspuolen asiakas :kieh:

H
Minuakin ahdistaa neuvolakäynnit. Harvalla kai tuo paino nousee "oikein" käyrien mukaan. Ekassa raskaudessa minulla paino pysyi puoleen väliin asti samana ja tuli sitä sitten kuitenkin melkein se 20 kiloa lisää loppujen lopuksi, ja en tosiaankaan alkanut yhtäkkiä mässäillä, jostain sitä painoa vaan tuli. Nyt toisessa raskaudessa terkka alkoi kysellä syömisiäni kun ei ole taaskaan paino vielä noussut rv 22. Hassua tässä on se että nyt oon syöny aika paljon herkkuja, jätskiä ja suklaata ja muutenkin normaali ruokaa mielestäni ihan hyvin. Lopussa se varmaan taas sitten nousee liikaa. Kyllä oikein ahdistaa se vaa'alle nousu joka kerta.

Kai mulla sitten oli jotenkin rento täti kun en muista sen pahemmin paasanneen. Siitä se vain sanoi että pitää syödä terveellisesti ja riittävästi. Ei mitään ohjeita tarkemmin. Tyytyi kun sanoin että syön ja paino pysyi hanskassa.

Älä tosiaan kuuntele tuollaisia ohjeita, vaan jatka vanhaan malliin. Jos syöt jo entuudestaan paljon kasviksia, niin muista ottaa vaan D-vit -lisä ja kalaöljykapselit käyttöön. Maitohappobakteeritkaan eivät pahaa tekisi. Foolihapot ja muut vitamiinit tulevat kyllä rehuista, varsinkin tuoreista. :)

mulle "täti"valitti että pidän lasta nälässä kun ei paino mene käyrien mukaan!! juur sillä hetkellä multa palo totaalisesti käämit(herkkis äiti ja esikko)huusin kuin hinaaja ja luulen että kyseiselle ihmiselle tuli harvinaisen selväksi minne ne käyränsä voi tunkea :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja mönkijä:
Ja tiesittekö et ne käynnit ei ole pakollisia ku eka ja lääkärilläkäynti. Ei sinne ole pakko mennä.
Kyllä mä ainakin tiedänkin.

Mutta mitä se kyttääminen sitten on, jos ilmoitat ettet aio käydä??
Mun ä-neuvolan täti on ainakin sellainen tänttärä, että jos ilman (hänen mielestään järkevää ) syytä ilmoitan, etten aio neuvolassa käydä, niin varmaan saan seuraavaksi keitellä sossuille kaffetta.

Eikä siinäkään toki mitään muuten, mutta olen laskeskellut sen hankaloittavan elämää vielä ehkä astetta enemmän, kuin neuvolassa juokseminen.

mönkijä
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja mönkijä:
Ja tiesittekö et ne käynnit ei ole pakollisia ku eka ja lääkärilläkäynti. Ei sinne ole pakko mennä.
Kyllä mä ainakin tiedänkin.

Mutta mitä se kyttääminen sitten on, jos ilmoitat ettet aio käydä??
Mun ä-neuvolan täti on ainakin sellainen tänttärä, että jos ilman (hänen mielestään järkevää ) syytä ilmoitan, etten aio neuvolassa käydä, niin varmaan saan seuraavaksi keitellä sossuille kaffetta.

Eikä siinäkään toki mitään muuten, mutta olen laskeskellut sen hankaloittavan elämää vielä ehkä astetta enemmän, kuin neuvolassa juokseminen.
Niin aivan.
Mä olen vaan ilmottanu et kahden kuukauden päähän aikasintaan seuraava käynti. Soitan jos tuntuu siltä et pitää käydä. Et kyllä mä tiedän jo tunteistakin et missä mennään ja et onko kaikki ok. Odotan kuudennetta. On ainakin meidän tätäi uskonu. Kaks kertaa olen käyny ja nyt rv26.

Yhteistyössä