Neuvolan kyttäys ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Tinka
  • Ensimmäinen viesti
ihan kamalaa
Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara3:
mulle "täti"valitti että pidän lasta nälässä kun ei paino mene käyrien mukaan!! juur sillä hetkellä multa palo totaalisesti käämit(herkkis äiti ja esikko)huusin kuin hinaaja ja luulen että kyseiselle ihmiselle tuli harvinaisen selväksi minne ne käyränsä voi tunkea :kieh: :kieh:
No, mua on kans epäilty etten anna ruokaa lapselle ja jopa uhkailtu vaikka millä jos en saa lapsen painoa nousemaan...Soiteltu kotiin, että olenko antanut tänään ruokaa ja punninnut jne.

mönkijä
Alkuperäinen kirjoittaja ihan kamalaa:
mulle "täti"valitti että pidän lasta nälässä kun ei paino mene käyrien mukaan!! juur sillä hetkellä multa palo totaalisesti käämit(herkkis äiti ja esikko)huusin kuin hinaaja ja luulen että kyseiselle ihmiselle tuli harvinaisen selväksi minne ne käyränsä voi tunkea :kieh: :kieh:
No, mua on kans epäilty etten anna ruokaa lapselle ja jopa uhkailtu vaikka millä jos en saa lapsen painoa nousemaan...Soiteltu kotiin, että olenko antanut tänään ruokaa ja punninnut jne.
:eek: uskomatonta... Meidän lapsi oli kans syynissä ja söi ku pikkuhevonen. Mut paino vaan ei noussu ja oli laiha ja pitkä lapsi.
Mä en suostunu laukkaamaan kerran viikossa puntarilla. Ilmoitin tädille tyynen rauhallisesti et lapsi ei sillä kasva et mä laukkuutan sitä täällä punnittavana et tarviiko meidän kaikkien olla niin lihavia ;) Olin silloin itsekkin ylipainoinen ja oli myös se neukka. Ei tarvinu sen jälkeen puntarilla käydä.... Ja lapselta ei löytyny mitään syytä et miksi ei lihonu. Pituutta kyllä kasvo. On edelleen pitkä ja todella hoikka.

--
Mulle paasataan nykyään myös liikunnasta. Olkoonkin että työni on kyllä tarpeeksi liikuntaan verrattavissa. Alkuraskaudessa olin lisäksi todella väsynyt, hyvä kun jaksoin töissä käydä ja illat meni sitten nukkuessa. Mies hoitanut sitten ihan kaikki kotiasita kun mä en vaan pystynyt, jaa että lenkille olis pitäny juosta?? Väsymyksen helpotettua on alkanut sitten välillä helvetilliset liitoskivut, käy siinä saakeli lenkillä sitten.... Selkä tulee jo töissä kipeäksi, saati sitten mitä liikunnasta. Silti täti vaan jaksaa jankata kaiken maailman jumppakerhoista ym, käy lenkillä useammin jne. Ärsyttävää!! No, seuraavan kerran meinaankin sanoa että juu, lenkillä käyn kaksi kertaa viikossa vähintään että saan sen akan hiljaseks!

Jaksa mitään paineita ottaa, teen just niinku hyvältä tuntuu

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Mulle paasataan nykyään myös liikunnasta. Olkoonkin että työni on kyllä tarpeeksi liikuntaan verrattavissa. Alkuraskaudessa olin lisäksi todella väsynyt, hyvä kun jaksoin töissä käydä ja illat meni sitten nukkuessa. Mies hoitanut sitten ihan kaikki kotiasita kun mä en vaan pystynyt, jaa että lenkille olis pitäny juosta?? Väsymyksen helpotettua on alkanut sitten välillä helvetilliset liitoskivut, käy siinä saakeli lenkillä sitten.... Selkä tulee jo töissä kipeäksi, saati sitten mitä liikunnasta. Silti täti vaan jaksaa jankata kaiken maailman jumppakerhoista ym, käy lenkillä useammin jne. Ärsyttävää!! No, seuraavan kerran meinaankin sanoa että juu, lenkillä käyn kaksi kertaa viikossa vähintään että saan sen akan hiljaseks!

Jaksa mitään paineita ottaa, teen just niinku hyvältä tuntuu
Sano et lähtään yhdessä...sinä mukaan myös ;)

kamalaa on
Alkuperäinen kirjoittaja mönkijä:
:eek: uskomatonta... Meidän lapsi oli kans syynissä ja söi ku pikkuhevonen. Mut paino vaan ei noussu ja oli laiha ja pitkä lapsi.
Mä en suostunu laukkaamaan kerran viikossa puntarilla. Ilmoitin tädille tyynen rauhallisesti et lapsi ei sillä kasva et mä laukkuutan sitä täällä punnittavana et tarviiko meidän kaikkien olla niin lihavia ;) Olin silloin itsekkin ylipainoinen ja oli myös se neukka. Ei tarvinu sen jälkeen puntarilla käydä.... Ja lapselta ei löytyny mitään syytä et miksi ei lihonu. Pituutta kyllä kasvo. On edelleen pitkä ja todella hoikka.

Kyllä mä meinasinkin tehdä siitä jonkun kunnianloukkas-syytteen...Oli se niin hurjaa! Mutta ihan oikeasti soiteltiin kotiin ja kerran viikossa piti punnita. Sitten kun joskus sain painon nousemaan enemmän, syötettiin lihapiirakoita ja suklaata viikko, sitten oltiin tyytyväisiä. Ja jatkossa kun ei tas noussut niin epäilivät, että olin vaan kerran antanu kunnolla ruokaa :kieh:

hivenenhullu
onneksi mulla oli ihana neuvolatäti... paino nous 22 kiloa yhteensä ja mitään motkotusta aiheesta ei tullu... paitsi kerran kun se oli noussu liikaa kerralla.. oisko viikossa 900g
kukaan ei motkottanut että pitää syödä, sillon alussa kysyttiin ruokatottumuksista.. ja niihin rehellisesti vastasin.. että en välttele rasvaa, kevyt tuotteita en käytä ja syön niin paljon kun napa vetää :D

mönkijä
Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa on:

Kyllä mä meinasinkin tehdä siitä jonkun kunnianloukkas-syytteen...Oli se niin hurjaa! Mutta ihan oikeasti soiteltiin kotiin ja kerran viikossa piti punnita. Sitten kun joskus sain painon nousemaan enemmän, syötettiin lihapiirakoita ja suklaata viikko, sitten oltiin tyytyväisiä. Ja jatkossa kun ei tas noussut niin epäilivät, että olin vaan kerran antanu kunnolla ruokaa :kieh:
Mä nauroinki kaverille ku seruaava lapsi oli taas iso ja lihava. Et en mä osaa näitä syöttää. Ku sit valitettiin et ku on liian iso.
Olisit kysyny et onko tämä normi käytäntö et kotiin soitellaan. Pitikö sun pitää kirjaa mitä söi ja minkä veran?

mönkijä
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
onneksi mulla oli ihana neuvolatäti... paino nous 22 kiloa yhteensä ja mitään motkotusta aiheesta ei tullu... paitsi kerran kun se oli noussu liikaa kerralla.. oisko viikossa 900g
kukaan ei motkottanut että pitää syödä, sillon alussa kysyttiin ruokatottumuksista.. ja niihin rehellisesti vastasin.. että en välttele rasvaa, kevyt tuotteita en käytä ja syön niin paljon kun napa vetää :D
:D
olet päässy liihan helpolla ;) väärin niin väärin.

mn
Rakkaat palstalaiset: terkkareita on joka lähtöön, kuten meitä äitejäkin. Niitä neuvoja saa noudattaa just sen verran kuin itse haluaa, ei sitä hernettä tarvi nenäänsä ottaa. Terkkareiden kuuluu vähän niin kuin työnsä puolesta antaa ohjeita.

Jonkun olettamuksen mukaan raskaana oleva on niin herkässä tilassa, että ihan mielellään muuttaa elintapojaan terveellisempään suuntaan ja ehkäpä ne paremmat elintavat säilyvät myös raskauden jälkeenkin.

Siinä olette tietenkin oikeassa, että voisivat ne terkkarit vähän miettiä, kenelle kohdistaa minkäkin asian.

Moneltakohan muuten terkkari on uskaltanut kysyä parisuhdeväkivallasta? Ei varmaan kaikki terkkarit jaksa noudattaa näitä ohjeistuksia tai sitten odottavat äidin itse ottavan puheeksi nämä aremmat asiat.

mönkijä
Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Moneltakohan muuten terkkari on uskaltanut kysyä parisuhdeväkivallasta? Ei varmaan kaikki terkkarit jaksa noudattaa näitä ohjeistuksia tai sitten odottavat äidin itse ottavan puheeksi nämä aremmat asiat.
Minulta on kysytty. Tai ei ihan nuin suoraan. Mut olemme jutelleet parisuhteesta yms. Mut mä en koe et hän olis minun luottohenkilö jolle kertoisin ihan kaiken.
Sitä en tiedä et mitä tekisin jos meillä olis väkivaltaa:eek:

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
:D
olet päässy liihan helpolla ;) väärin niin väärin.
onneksi :D
kerran alkoi yks tuuraaja täti motkottamaan mutta hiljeni kun sanoin että "harmi, ihmisen täytyy syödä jos on nälkä" :D

sara
Mun mielestä Suomessa on liiankin hyvin asiat, että meillä on tuollainen ilmainen neuvolapalvelukin raskausaikana. Kaikkien kanssahan kemiat ei vaan yksinkertaisesti osu yksiin, itsekin asiakaspalvelutyössä, niin tiedän tämän varsin hyvin. Ja tarkoitus on kuitenkin varmaankin aina hyvä näillä terkkareilla sun muilla terv.huoltoalan ihmisillä, tai sitten on oikeasti th:n psyykessä vikaa, jos kiusan vuoksi ihmisille asioita neuvoo :)

bud
Joo täältäkin löytyy huonoja kokemuksia! Meillä pieni 1v, joka on koko ikänsä kasvanut huonosti. On kysytty, osaanko tehdä ruokaa, mitä annan, olen joutunut luettelemaan aineksia kuin joku vähä-älyinen. Viimeksi sanottiin, etten ole antanut tytölle juotavaa, kun aukile oli vähän lommolla ja vaikka lääkäri sanoi, että joillakin se nyt vaan on lommolla. Ja tyttö pissaa normaalisti, niin ei se kuivunut ole. Neuvolan täti määräsi verikokeet (mikä oli siis hyvä), mutta syyksi sanoi minulle, että pääset näin syyllisyydestäsi (en ole sitä kokenut ennen tätä neuvola kertaa).

Veriarvot oli sitten normaalit, lääkäri sanoi, ettei näe tytössä mitään vikaa. Laittoi kuitenkin lastenpolille lähetteen, kun pyysin, saa sitten neuvolantätikin mielenrauhan.

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
On kysytty kyllä. Suorastaan tentattu...

Siinäkin tädin tyyli on suurinpiirtein sellainen, että ihan varmastikin mun mies hakkaa mua ja minä todennäköisesti kostoksi hakkaan sitten lapsia. En vaan viitsi kertoa hänelle, tietenkään.
Kun meillä on miehen kanssa sitä ikäeroakin. Ja lapsia enemmän kuin pitäisi, ja nekin on kaikki vahinkoja, mä vaan en sitäkään voi hänelle tunnustaa...

Ihania muistoja heräilee tätä lukiessa. Lapsella oli silmä punasena j amonta kertaa täti antoi silmätippoja silmätulehdukseen, homma vaan paheni. Samaa aikaa vaippa alue oli täysin punainen ja veressä. Neuvola täti monta kertaa motkotti että vaihdappas vaippaa useammin.
Minä itkien ja niiskuttaen neuvolasta kotiin aina palasin. Lopulta täti kyllästy ja sanoi suoraan, että tää oli sun viimeinen mahdollisuus. Nyt käyt lääkärissä ja sitten ilmoitetaan soskuun. :(
No lääkäri setä tutki pepun ja silmän. Silmässä ei ollut tulehdusta vaan luomessa. Vaippa ihottuma ei johtunut vaippojen vaihtovälistä vaan todella pahasta atooppisesta ihottumasta. Ja saatiin viimein oikeaa hoitoa ja neuvolatätikin hiljeni!!! Ikinä ei kyllä anteeksi pyytänyt...
Toinen tapahtui tänä vuonna. Koululainen on vaihtelevasti tunneilla väsynyt. Matikassa pirteä (osaa hyvin) ja äikässä väsynyt (ei osaa hyvin). Meille pidettiin koulusta kunnon saarna ettei lapsi saa nukkua tarpeeksi (joka päivä klo:21 nukahtaa) ja että ruokailu kotona aiheuttaa tätä. Pakottivat sitten lapsen hemoglobiinin mittaukseen...
No koska tästä tietty tuli myös sosku kotiin tarkastamaan asioita ja pojalla todella hyvä hemoglobiini niin loppuipa tuo koulun kiusaaminen!!!

Meidän neuvolasta löytyy mielenkiintoisia terkkoja niin äitiys- kun lstenneuvolastakin. Lasten neuvola ei onneksi ole niin ahdistava. Siellä on tosin tentattu ihan todenteolla tuosta perishdeväkivallasta.

Mut äitiysneuvolassa tuo painonnousu on ihan oma lukunsa. 10kg painonnousu on ihan liikaa normaalipainoiselle, Normaalia oli myös että paino tippuu 6kg pahoivoinnin takia alkuraskaudessa ja että edes vesi ei pysy sisällä. (Myöhemmin lääkäri kauhisteli et kuin mua ei oltu laitettu neuvolasta sairaalaan tiputukseen). Normaalia oli myös se että viimeisen raskauskuukauden aikana paino putoaa 3kg pahoinvoinnin takia... vauva pääsikin sitten heti sokeritippaan synnyttyään :/

Yhteistyössä