Neuvolan "kovat kasvatusopit"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketä uskoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ketä uskoa?

Vieras
Olen jo kauan pohdiskellut, miksi neuvoloissa yleensä neuvotaan kasvattamaan lapsia ns. kovien oppien mukaisesti?

Tällä tarkoitan esim. huonoa imetysohjausta ja suosituksia korvikkeen annosta, aikaista kiinteiden aloitusta (joka VIRALLISESTI on 6kk, mutta neuvoloissa sitä suositellaan jo 4kk ikäisille), käsketään lopettaa tissille nukuttaminen ja yösyötöt jne puolen vuoden jälkeen, yms ohjeita, jotka ainakin minusta tuntuvat aika kovalta koululta alle puolivuotiaalle. Ja kaikki nämä on sanottu minulle itselleni neuvolassa, enkä mitään ole toteuttanut, vaan etsinyt itse tietoa ja käyttänyt ns. "pehmeitä oppeja" tai tehnyt siis asiat enemmän lapsentahtisesti ja lempeästi.

Samanlaisia kokemuksia neuvoloiden opeista olen kuullut muualtakin, eikö missään ole lapsentahtista neuvolaa? Osaako joku ammattilainen sanoa mistä tämä johtuu? Eikö juuri neuvoloissa pitäisi olla lastenhoidosta viimeisin tieto ja mikä on suositeltavaa pienille vauvoille? Meidän neuvola on ainakin sellainen arvauskeskus että siellä kuullut neuvot laitan melkein toisesta korvasta ulos samantien..

Toisaalta nuo neuvolan "kovat" kasvatusopit voivat helpottaa huomattavasti perheen jaksamista ja edistää siten koko perheen ja myös lapsen etua. Ylipitkä täysimetys lisää allergioita uusimpien tietojen mukaan ja lapsella voi olla myös herkkyyskausi kiinteiden makusteluun alle puolivuotiaana. En itse näe pahana maistattaa lapsella kiinteitä 4 kk iästä alkaen, JOS lapsi syömiseen kiinnostusta osoittaa. Jos herkkyyskausi on mennyt ohitse, syöminen voi olla aluksi yhtä tuskaa. Minusta se, että lapsi nukahtaa ilman tissiä eikä enää puolivuotiaana roiku yötä tissillä, on ihan normaalia ja yritän itsekin omaan lastani siihen suuntaan ohjailla.

Alkuperäinen kirjoittaja ketä uskoa?;10540034:
Olen jo kauan pohdiskellut, miksi neuvoloissa yleensä neuvotaan kasvattamaan lapsia ns. kovien oppien mukaisesti?

Tällä tarkoitan esim. huonoa imetysohjausta ja suosituksia korvikkeen annosta, aikaista kiinteiden aloitusta (joka VIRALLISESTI on 6kk, mutta neuvoloissa sitä suositellaan jo 4kk ikäisille), käsketään lopettaa tissille nukuttaminen ja yösyötöt jne puolen vuoden jälkeen, yms ohjeita, jotka ainakin minusta tuntuvat aika kovalta koululta alle puolivuotiaalle. Ja kaikki nämä on sanottu minulle itselleni neuvolassa, enkä mitään ole toteuttanut, vaan etsinyt itse tietoa ja käyttänyt ns. "pehmeitä oppeja" tai tehnyt siis asiat enemmän lapsentahtisesti ja lempeästi.

Samanlaisia kokemuksia neuvoloiden opeista olen kuullut muualtakin, eikö missään ole lapsentahtista neuvolaa? Osaako joku ammattilainen sanoa mistä tämä johtuu? Eikö juuri neuvoloissa pitäisi olla lastenhoidosta viimeisin tieto ja mikä on suositeltavaa pienille vauvoille? Meidän neuvola on ainakin sellainen arvauskeskus että siellä kuullut neuvot laitan melkein toisesta korvasta ulos samantien..

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkäkanta;10540069:
Toisaalta nuo neuvolan "kovat" kasvatusopit voivat helpottaa huomattavasti perheen jaksamista ja edistää siten koko perheen ja myös lapsen etua. Ylipitkä täysimetys lisää allergioita uusimpien tietojen mukaan ja lapsella voi olla myös herkkyyskausi kiinteiden makusteluun alle puolivuotiaana. En itse näe pahana maistattaa lapsella kiinteitä 4 kk iästä alkaen, JOS lapsi syömiseen kiinnostusta osoittaa. Jos herkkyyskausi on mennyt ohitse, syöminen voi olla aluksi yhtä tuskaa. Minusta se, että lapsi nukahtaa ilman tissiä eikä enää puolivuotiaana roiku yötä tissillä, on ihan normaalia ja yritän itsekin omaan lastani siihen suuntaan ohjailla.

Joo, ylipitkä täysimetys... Siis siinä tutkimuksessahan oli, että jos täysimettää yli 9kk niin niillä lapsilla oli enemmän allergioita. Ketkähän yleensä TÄYSimettää yli 9kk? Oliskohan just ne, kenen lapsille ei löydetä sopivia kiinteitä ruokia, eli ovat siis allergisia? Muut kai yleensä noudattaa suositusta (kiinteiden aloitus 6kk). Eli mikä on syy ja mikä on seuraus???

Enpä oikein usko että neuvoloiden henkilökuntaa kovin paljon lisäkoulutetaan ainakaan kaikissa kunnissa. Luultavasti on ihan kiinni heidän omasta aktiivisuudestaan kuinka hyvin ovat perillä uusimmista "opeista".
Itse en koe saaneeni neuvolasta mitään hyödyllistä tietoa. Enkä edes hyödytöntä... Lähinnä käynneillä on mitattu ja punnittu lapsi, ei muuta.

Riippuu varmasti neuvolasta ja terveydenhoitajista. Mulla itselläni on hieman päinvastaisia kokemuksia. Esim. oma terveydenhoitajamme kehotti imettämään vauvaa aina vauvan itkiessä. Vaikka olisin juuri imettänyt, ja tiesin itse että vauva itki mahavaivojaan. En sitä totetuttanut onneksi, eikä meillä lohtutissistä tarvinnut vieroittaa. Olimme rokotuksessa, ja vauva alkoi sitä itkemään, niin heti vaan ehdotettiin että "annatko rintaa?" No en antanut, annoin tutin. Ja meillä kehotettiin jatkamaan täysimetystä 6 kk ikään asti, mutta itse aloitin kiinteät vauvalle 5 kk iässä. No joo, tämä oli vaan yksi esimerkki. Mutta eihän niitä neuvolan suosituksia ja neuvoja ole pakko noudattaa. Ihmisiä sielläkin vaan ollaan, ja heilläkin on omat mielipiteensä asioihin, vaikka toki heidän tulisi osata neuvoa ihan neutraalisti eikä oman mielipiteen mukaisesti.

Mutta onko noihin asioihin ihan yhtä ainoota oikeeta vastausta? lapsia ja vanhempia on niin erilaisia. Toki yleisiä suuntaviivoja löytyy ja tiettyjä lainalaisuuksia, mutta pahapa on yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua etsiä. Ja onhan se neuvola silloinkin toiminut jos se saa vanhemmat heräämään ja etsimään tietoa muistakin lähteistä ja ylipäätään miettimään miten asiat voisi heillä parhaiten hoitaa. Jokainenhan siellä tekee työtään omalla kokemuksellaan ja persoonallaankin, ja varmaan parhaiten koittaa tuoda vaihtoehtoja ja ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin ja pulmiin. Johan se näiltä ja muiltakin keskustelupalstoilta näkyy että on niin monenlaisia tapoja saada vastasyntynyt täysi-ikäiseksi. ihan jo nukkumisjärjstelyt (perhepeti-pinnis-oma huone) ruokailut (imetys/korvikkeet, vegaanit, vhh, einekset, omat soseet) taikka ihan vaipat eli kestot tai kertakäyttöiset.. Näitähän nämä keskustelut riipii usein. Periaatteessa tuo kasvu ja muut ns. normaalit jututhan (sosiaaliset taidot yms) sen kertoo miten hommassa on "onnistuttu". Tärkeintä varmaan olisi opetella ja miettiä sen oman lapsen ja itsensä tarpeet ja resurssit, ja tehdä näistä päivänvalon kestävä oma yhdistelmä. Nämä yhden totuuden etsijät vain saattavat monesti olla muitakin tuomitsemassa ja huutamassa väliin että ei noin vaan näin! Totuuksia vain taitaa olla useampia.. Toisilla jostain tulee ongelmia ja toisilla ei. Vastaavasti ratkaisut ovat erilaisia..

Eikä me aikuisetkaan itseämme aina kovin lääkärien oppien mukaan hoideta, suolaa rasvaa sokeria, tupakkaa alkoholia ja ties mitä menee ja millaisia määriä. ulkoilut ja ruuan ravintoarvot taitaa aika monen kohdalla jäädä miettimättä. Sikäli hyvä jos neuvolan myötä vanhemmat heräisivät pohtimaan näitäkin, myös itsensä kohdalla.

Edellinen kirjoittaa sinänsä asiaa, mutta en kyllä silti ole ihan samaa mieltä.. Minusta on jotenkin hassua, että paikka, jonka nimi on neuvola ja jonka tärkein tehtävä on kuitenkin tukea vanhempia lapsen hoidossa ja kasvatuksessa, ei anna välttämättä asiakkaalleen yhtään mitään. Kaupungit ja kunnat maksavat näiden palvelujen tarjoamisesta itsensä kipeäksi, joten on jotenkin nurinkurista ajatella, että on ihan ok jos neuvolassa ei osata neuvoa.. Miksi perustaa tällaisia suojatyöpiakkoja, joissa ei edellytetä oman ammattitaidon päivitystä niin kuin kaikilla muilla aloilla nykyisin tehdään?

kuten arvata saattaa, itselläni on neuvolasta varsin huonoja kokemuksia. Minun neuvolaterkkarini on kohta eläkkeelle jäävä, jota ei hirveästi tunnu koko homma kiinnostavan. kun yritän kysellä neuvoja siihen tai tähän, saan lähinnä yhden vastauksen, että se on näin ja piste. Seuraavalla kerralla olen kysynyt uudestaan samaa asiaa, ja saankin aivan eri vastauksen kuin viimeksi, ja hän on vastauksestaan yhtä vakuuttunut.. Jos kyselen kiinteistä, uniongelmista, mistä tahansa, saan vastaukseksi jotain ympäripyöreää, kuten että kyllä se ajan myötä siitä helpottaa.. Ainoat konkreettiset asiat, pituuden ja painon mittaaminen luulisi tyypiltä onnistuvan, mutta mittakin meni kerran senttikaupalla pieleen, jonka vuoksi painokäyrä notkahti ja sain hirmuiset nootit aloittaa kiinteät. Yritin sano, että ei tyttö kyllä päällepäin laihtunut ole ja syö hyvin, mutta terkkari tuijotti vain käyriä. No seuraavalla kerralla paikalla oli sijainen, ja tyttö oli lyhentynyt edelliskerrasta sentin. Painokäyrä nousi -13:lta -2:n.. Enkä ole suinkaan ainoa, jonka lapsen tämä tyyppi on mitannut väärin. Joku saattaa ajatella, että ei ole niin vakavaa - mutta aiheutti minulle ainakin rutkasti turhaa huolta, sekä käsittämättömän kasvukäyrän, jota ei kuulemma enää voi koneelle muuttaa.

Varmasti on hyviäkin neuvolan terveydenhoitajia, mutta jotenkin minusta tuntuu, että nimenomaan nämä vanhat ja leipiintyneet, 70-luvulla koulunsa käynett ovat usein näitä pahimpia. Välillä olen miettinyt, että koko neuvolasysteemi on vähän aikansa elänyt.. Ja tilalle voisi keksiä jotain nykyaikaisempaa. Tuntuu turhalta käydä kerran kuussa vauvan kanssa pitkän matkan päässä säällä kuin säällä, kun terkkarin mittaustuloksiinkaan ei ole luottamista eikä kysymyksiin saa minkäänlaista vastausta. Tai no, joskus kun kysyn jotakin, hän saattaa googlettaa... Huoh.

Minä en ole saannut mitään konkreettista neuvoa ikinä neuvolasta. Kamalasti en ole kyllä kysellytkään. Paljon parempiakin tiedonlähteitä on. Kuten lähipiirin mammarinki, netti ja ennenkaikkea oma terve järki. Ainoa hyöty neuvolasta on mittojen otot (meidän neuvolantädiltä se sentään onnistuu :) ja rokotukset. Ei ole kauaa kun käytin lastani 1,5 -vuotisneuvolassa, johon kuului lääkärintarkistus. Tai no tarkistus ja tarkistus... Melkoisen yliolkainen toimenpide oli sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei juuri hyötyä;10540709:
Minä en ole saannut mitään konkreettista neuvoa ikinä neuvolasta. Kamalasti en ole kyllä kysellytkään. Paljon parempiakin tiedonlähteitä on. Kuten lähipiirin mammarinki, netti ja ennenkaikkea oma terve järki. Ainoa hyöty neuvolasta on mittojen otot (meidän neuvolantädiltä se sentään onnistuu :) ja rokotukset. Ei ole kauaa kun käytin lastani 1,5 -vuotisneuvolassa, johon kuului lääkärintarkistus. Tai no tarkistus ja tarkistus... Melkoisen yliolkainen toimenpide oli sekin.

Mammarinki, oma järki ja erityisesti "kaikentietävä" netti ovatkin ne parhaat asiantuntijat. Netissä tahtoo asiantuntijoiden ääni jäädä jalkoihin, kun kaikenmaailman aateuskovaiset ja kasvatuslahkolaiset kirjoittelevat. Oikeiden asiantuntijoiden aika menee juuri siinä hyvässä hoidossa ja opastuksessa, eivätkä he ehdi korjailemaan kaikkea väärää ja jopa vaarallista tietoa, mitä ihmisille levitetään netissä. Netistä ne sitten leviävät mammapiirien kautta muka totuutena maailmalle. Neuvola on kuitenkin meidän suurin turvamme ollut kautta vuosikymmenten ja sitä on ihailtu ympäri maailmaa. Nykyinen kaikkeen epäilevästi suhtautuva sukupolvi tulee vielä tuhoamaan monta hyvää asiaa omalla ajatusmaailmallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huhut ovat paras lähde;10540781:
Mammarinki, oma järki ja erityisesti "kaikentietävä" netti ovatkin ne parhaat asiantuntijat. Netissä tahtoo asiantuntijoiden ääni jäädä jalkoihin, kun kaikenmaailman aateuskovaiset ja kasvatuslahkolaiset kirjoittelevat. Oikeiden asiantuntijoiden aika menee juuri siinä hyvässä hoidossa ja opastuksessa, eivätkä he ehdi korjailemaan kaikkea väärää ja jopa vaarallista tietoa, mitä ihmisille levitetään netissä. Netistä ne sitten leviävät mammapiirien kautta muka totuutena maailmalle. Neuvola on kuitenkin meidän suurin turvamme ollut kautta vuosikymmenten ja sitä on ihailtu ympäri maailmaa. Nykyinen kaikkeen epäilevästi suhtautuva sukupolvi tulee vielä tuhoamaan monta hyvää asiaa omalla ajatusmaailmallaan.

No lässynlää. Kyllä netti minulle tietolähteenä on ennenkaikkea lääkäripalstat tai ihan guuglaamalla löydettyjä tutkimuksia/artikkeleita. Keskustelupalstoillakin pyörin mutta katso kun joillakin on myös sitä medialukutaitoa. Kaikkea pashaa mitä keskustelupalstoilla pyörii ei tarvitse purematta niellä.

Ja katsos, meissä äideissäkin, ja äitien mammapiireissäkin voi olla terveydenalan ammattilaisia. Vaikka tässä ollaan äitiydytty, niin ei se tarkoita etteikö mistään omista ammattiasioista osaisi sen jälkeen osaisi juuta tai jaata sanoa. Tai omilla aivoilla ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja huhut ovat paras lähde;10540781:

No höpö höpö. Kuka tässä oikein huhuista on puhunut? käsittääkseni tässä nyt oli kyse melko arkipäiväisistä vauvan ja lapsenhoitoon liittyvistä asioista, kuten syömiset, nukkumiset jne. Netissä aateuskovaiset ja kasvatuslahkolaiset kyllä erottaa jo kaukaa, yksi tällainenhan sabotoi tätäkin palstaa liittämtällä sen saman perhepetipropaganda-artikkelisna joka ikiseen asiaa vähänkin sivuavaan keskusteluun. Tuskin kukaan on niin ymmärtämätön, että ottaa kaiken keskustelupalstoilta lukemansa vastaa käyttämättä omaa järkeään. Sitäpaitsi kuka nyt jonkun yhden vastauksen tai näkemyksen perusteella tekee johtopäätöksen, että tämä on oikein. Luulen, että suurin osa meistä osaa käyttää jonkun sortin lähdekritiikkiä näitä palstoja sekä netin tietotulvaa lukiessaan, sehän nyt kuuluu jo yleissivistykseen.. Jos esimerkiksi itse laitan kysmyksen palstalle, odotan useampia vastauksia ja näkökulmia. Enkä myöskään ikinä kysele palstoilla esim. jonkun lääkkeen käytöstä tai muusta vakavemmasta. Minulle neuvolasta ei ole kyllä yhtään mitään turvaa, kun sinne soittaa, saa kiireisiä ja epämäärärisiä vastauksia kysymyksiin, jokainen terkkari sanoo erilailla (mitä olen kavereiden kanssa puhunut) ja minusta ainakin on suotavaa, että näihin eläköityvien tätien näin-on-tehty-aina -tyyppisten neuvoihin osataan suhtautua varauksella. Ja kuten sanoin, nekin siellä googlettaa... (eikä tämäkään ole vain yksittäistapaus.)

Mutta kuten sanottu, alunperin hyvä järjestelmä mutta nyt kaipaisi totaalista uudistusta ja ainakin henkilökunnan ammattitaidon päivitystä. Ja muistakaahan, että meidän verorahoillamme sekin toiminta maksetaan..

Minä ainakin olen saanut neuvolasta tosi hyvää palvelua ja käyttökelposia neuvoja.

Mutta kuten sanottu, alunperin hyvä järjestelmä mutta nyt kaipaisi totaalista uudistusta ja ainakin henkilökunnan ammattitaidon päivitystä. Ja muistakaahan, että meidän verorahoillamme sekin toiminta maksetaan..[/QUOTE]

Meillä on varmaan edistyksellinen neuvola. Olen käynyt useammalla terkkarilla meidän neuvolassa oman terkkarin lisäksi ja kaikilla aika sama meininki, eli se että imetetään vaikka 2 vuotiaaksi. Nukutaan miten perheelle parhaiten sopii. Eletään lapsentahtisesti. Suositaan kantamista ja kantoliinaa, jopa opetetaan sitä käsittääkseni. Näiden lisäksi meillä on opetettu sitä "vauvatanssia" vuorovaikutuksen edistämiseksi. Mielestäni meillä on hyvä neuvola.
Mutta tosiasia on, että olen kuullut jos jonkinlaisia ohjeita joita on annettu, eli minusta terve järki käteen näiden asioiden kanssa kuten ap on tehnytkin, ottaa ne ohjeet jotka tuntuu oikealta.

Ja vielä se, ettei joka perheeseen vaan sovi kaikki metodit. Esim jotkut lapset vihaa kantoreppuilua. Omani taas nukkui päiväunetkin liinassa varmaan 9kk asti. Sen sijaan perhepedistä luovuttiin 6kk koska en itse nukkunut pyörivän ja potkivan lapsen vieressä. Samasta syystä meillä on käyty unikoulua, että saamme kaikki nukkua hyvin. Ja tämä onkin taannut parempia päiviä ja mieltä kaikille - myös lapselle.

Kannatan noita pehmeitä menetelmiä, mutta järki käteen niissäkin. TUntuu että menee joka suhteessa nää jutut aina överiksi. Sitten on huono omatunto jos omassa perheessä ei suju oppikirjan mukaan. Kyse on kokonaisuudesta. Jos joku juttu ei onnistu niin kyllä sen voi kompensoida muilla. Niin, ja ainoa jota ei näytetä muistavan mainita on tuo läsnäolo henkisesti lapsen kanssa. Nykypäivänä kaikki vaan suorittaa ja on fyysisesti paikalla mutta kuinka usein muistaa pysähtyä ja todella OLLA läsnä lapsen kanssa, ihan henkisestikin, ilman että ajatukset on kauppalistassa tai seuraavassa päivässä. Se on minusta tosi tärkeä juttu.

Aloe

Hienoa kuulla, että kahdella edellisellä on hyviä kokemuksia neuvolasta! olisipa meillä täällä myös noin... Niin, ja palautetta on annettu ja valitustakin on tehty, mutta sama vain jatkuu..

Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan;10541704:
Kannatan noita pehmeitä menetelmiä, mutta järki käteen niissäkin. TUntuu että menee joka suhteessa nää jutut aina överiksi. Sitten on huono omatunto jos omassa perheessä ei suju oppikirjan mukaan. Kyse on kokonaisuudesta. Jos joku juttu ei onnistu niin kyllä sen voi kompensoida muilla. Niin, ja ainoa jota ei näytetä muistavan mainita on tuo läsnäolo henkisesti lapsen kanssa. Nykypäivänä kaikki vaan suorittaa ja on fyysisesti paikalla mutta kuinka usein muistaa pysähtyä ja todella OLLA läsnä lapsen kanssa, ihan henkisestikin, ilman että ajatukset on kauppalistassa tai seuraavassa päivässä. Se on minusta tosi tärkeä juttu.

Aloe

Minustakin tärkeä juttu, ja usein myös tosi vaikea. Mutta ihanaa itsellekin silloin kuin onnistuu arjen keskellä oikeasti pysähtymään ja keskittymään kunnolla lapsen asioihin.

Uusimmat

Yhteistyössä