neuvolan asenteellinen kysymys hämmentää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nykypäivää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nykypäivää

Vieras
"Autaako miehesi sinua kotitöissä?"

Siis, miten niin auttaa???? tilanne nyt siis se että ollaan molemmat töissä noin 38 tuntia viikossa kumpikin. jokainen tekee puolet kotitöistä. Yhteinen on koti ja yhteiset ovat lapset.
Ja kun minä selitän tämä meiden tilanne niin neuvolatäti oikien kehu että kylläpä on reilu ja ihana mies kun auttaa sua noin paljon. HÄH??

Epäilen että jos olisi isä vienyt lapsi 3v. neuvolaan ei oltais siltä kysytty että auttaako vaimo häntä kotitöissä???

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Sanoisin varmaan, että ei auta, kun tekee ne itse 8)

Meillä tosiaan kun olin töissä, niin mies hoitikin kaiken. Hänen päivänsä olivat 9(10)-15. Vei lapset tarhaan yhdeksäksi, haki ne kolmen-neljän aikaa, teki ruuan, laittoi tiskit, siivosi ja imuroi. Itse lähdin kotoa 7-8 aikaan ja olin kotona 17-18.
Pääsin valmiiseen pöytään, siistiin kotiin ja lapsetkin hoidettuna. Minun hommaksi jäi yleensä sitten nukkumaan laittamiset.

Mieheltä ois tosiaan voitu kysyä, auttaako vaimosi kotitöissä 8)

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Tuon neuvolan asenteellisuuden takia meillä mies ei mene enää sinne kuin pakolla. Hän sanoi suoraan neuvolan hoitajalle, että "te olette kaikki vasemmistofeministejä ja minä en enää tänne tule". Pakko se on kyllä myöntää, että tuollaisen kuva neuvolatoiminnan taustalla olevasta aatemaailmasta saa.

En olisi ehkä itse osannut loukkaantua tuosta alkuperäisestä kysymyksestä, koska maailmaan mahtuu monenlaista perhettä.
Mutta tuo vastauksen jälkeinen taivastelu! Kyllä olisi minäkin hermostunut, jos molemmat tekevät 50% kotitöistä niin mitä siinä sitä miestä erikseen kehumaan, miksei naista?
"Onpa teillä kaksi reilua ja ihanaa aikuista, kun teette kotityöt" , pikemminkin :)

ihan totta! ei sen miehen kuulu olla mikään vaimon pikku apulainen jota kehutaan jos vähänkin jotain tekee, vaan miehen kuuluu olla tasavertainen vanhempi!

eli oikea kysymys olisi että tekeekö mies oman osansa vai lankeaako sekin äidin tehtäväksi :)

[QUOTE="vieras";28125917]Tuon neuvolan asenteellisuuden takia meillä mies ei mene enää sinne kuin pakolla. Hän sanoi suoraan neuvolan hoitajalle, että "te olette kaikki vasemmistofeministejä ja minä en enää tänne tule". Pakko se on kyllä myöntää, että tuollaisen kuva neuvolatoiminnan taustalla olevasta aatemaailmasta saa.[/QUOTE]

:D järkevää jättää käymättä tommosen takia, eihän sen vaimon ja lasten terveysasioilla niin väliä, kuhan miesraukkaa ei loukata (vahingossa).

Mua ärsyttää kun kysytään "viettääkö mies paljon aikaa teidän kanssa? (mun ja pojan)"... Tai "miten mies on tukenut sinua tässä raskaudessa ja lapsen syntymän jälkeen". Pitäähän sitä miestäkin tukea ja kannustaa ja neuvoa! Miksi aina äitiä pitäisi hyysata..

[QUOTE="helmililja";28125934]eli oikea kysymys olisi että tekeekö mies oman osansa vai lankeaako sekin äidin tehtäväksi :)[/QUOTE]

juurikin niin. Taikka miten teidän perheessä jaatte vastuun kotitöisä. Sillai asiallisen neutraalisti.
Ja sinäänsä on ihan hyvä että tämä kotitöiden jako otetaan puheeksi, juuri sen takia kun se ei vältämättä ole mikään itsestään selvyys. mutta minusta pitäisi nimenomaan yrittää siellä markinoida sitä tasaarvoista vanhemmuutta.
Enkä minä suutunut tai vetänyt herneitä nenään. lähinnä ihmetytti, neuvola täti kun on lisäksi nuori, varmaan noin 30v. Kerroin siinä ihan hänellekin että kysymys kuulosti suoraan 50 luvulta.

[QUOTE="helmililja";28125934]eli oikea kysymys olisi että tekeekö mies oman osansa vai lankeaako sekin äidin tehtäväksi :)[/QUOTE]

Tuohan sisältää olettamuksen ja arvolatauksen, että äiti tekee enemmän. "Maksaako isä teidän sähkölaskunkin?"

Kysymys on tosiaan hieman outo näin nykynaiselle ja -miehelle... Mutta ei nää asiat ole vielä nykyaikanakaan niin itsestäänselviä... Olen huomannut, että esim. omassa tuttavapiirissä 70-luvulla syntyneistä monet ovat saaneet vielä sellaisen mallin kotoa, että äiti imuroi ja pyykkää ja laittaa ruuat yms. Ja kun he ovat nyt itse pienten lasten vanhempia, niin se kotoa saatu malli saattaa ainakin aluksi nousta sieltä pintaan...

[QUOTE="vierailija";28126127]Kysymys on tosiaan hieman outo näin nykynaiselle ja -miehelle... Mutta ei nää asiat ole vielä nykyaikanakaan niin itsestäänselviä... Olen huomannut, että esim. omassa tuttavapiirissä 70-luvulla syntyneistä monet ovat saaneet vielä sellaisen mallin kotoa, että äiti imuroi ja pyykkää ja laittaa ruuat yms. Ja kun he ovat nyt itse pienten lasten vanhempia, niin se kotoa saatu malli saattaa ainakin aluksi nousta sieltä pintaan...[/QUOTE]

Näinpä. Itse olen saanut hyvinkin perinteistä poikkeavan kasvatuksen ja mallin kotoa, äitini rakensi uraa ja isäni oli koti-isä, joka hoiti suurimman osan kotitöistä ja lastenhoitoon liittyvistä jutuista. Mieheni taas on saanut paljon perinteisemmän mallin kotoaan, ja vaikka hän periaatteessa kannattaa sukupuolten tasa-arvoa ja kotitöiden tasaista jakautumista, hänen tuntuu olevan hirveän vaikea soveltaa sitä käytäntöön. Oikeasti siis minä hoidan ruoka- ja vaatehuollon ja hyvin pitkälle siivoamisenkin meidän perheessä, vaikka aina välillä muuta ollaankin yritetty sopia. Voisi olla ihan hyvä, jos joku ulkopuolinen taho, vaikka se neuvola, kysyisi mieheltä tuollaisen kysymyksen, jos se vaikka vähän herättelisi sitä. :P

Tässä maassa on niin paljon typeriä naisia, jotka on vielä siellä 50-luvulla nyrkin ja hellan välissä, että ihmekkös tuo jos neuvolassa oletetaan ensimmäisenä että asiakas kuuluu ko. joukkoon? Näkeehän sen jakauman jo kun lukee tätä palstaa, jatkuvasti aloituksia että "mies ei auta kotona, mies meni taas reissuun viikonlopuksi, en jaksa yksin lasten kanssa kun mies vaan on kavereillaan jnejnejne....". Näitähän riittää.

Minua taas ottaa pannuun, että ne kysyy tollaisia kysymyksiä sen takia, että meillä on perinteiset arvot kaikin puolin, joten meillä perheen äiti hoitaa kotihommat. Jos minä nyt sitten sanoisin, että "ei auta", niin neuvolan täti tästä vetäisi sitten omia sekopäisiä johtopäätöksiään, että "mahtaa perheen äidillä olla rankkaa..." tai jotain muuta vastaavaa sontaa. EI KUULU NEUVOLANTÄDILLE!!! Me olemme onnellisia, eikä niiden tarvitse kysellä noita turhia kysymyksiä!

Nuo neuvolajututhan tuppaavat muutenkin menemään heikoimpien ehdoilla, ja hyvä niin. Turha siitä on nokkiinsa ottaa, jos siellä kysellään tai neuvotaan jotain turhaa, mikä ei teidän elämäänne liikuta.

Juuri oltiin vanhemman lapsen 4v neuvolassa, molemmat vanhemmat siis mukana. Terveydenhoitaja kysyy mun mieheltä että voisiko tämä joskus hoitaa lasten nukutuksen kun siinä on ollut nyt vähän vaikeuksia. Mies vastaa että hoitaa sen noin kuutena iltana viikosta. Terveydenhoitaja jatkaa, että mies voisi osallistua nukuttamiseen enemmän, koska se on selkeästi alue joka on minulle vaikea ja miehen tulisi auttaa minua siinä.

Kuinkahan paljon enemmän mies voisi tuohon osallistua..? Jostain syystä tuli tunne että on aivan sama mitä neuvolassa sanoo, ei ne kuuntele hetkeäkään...

[QUOTE="Vieras";28126300]Minua taas ottaa pannuun, että ne kysyy tollaisia kysymyksiä sen takia, että meillä on perinteiset arvot kaikin puolin, joten meillä perheen äiti hoitaa kotihommat. Jos minä nyt sitten sanoisin, että "ei auta", niin neuvolan täti tästä vetäisi sitten omia sekopäisiä johtopäätöksiään, että "mahtaa perheen äidillä olla rankkaa..." tai jotain muuta vastaavaa sontaa. EI KUULU NEUVOLANTÄDILLE!!! Me olemme onnellisia, eikä niiden tarvitse kysellä noita turhia kysymyksiä![/QUOTE]

Koita sinäkin päästä tälle vuosituhannelle miehesi kanssa; kuvottava tuo teidän malli jaettavaksi jälkikasvulle.

Meidän neuvolantäti kysyi joskus jotain, että "onko isällä aikainen herätys, että pystyykö auttamaan vauvan hoidossa öisin". Sanoin, että juu isällä on herätys klo 5.30 ja hoitaa kaikki yösyötöt ja vaipanvaihdot öisin, kun minä nukun. Ei tainnut uskoa, mutta näin se vaan meillä oli...

[QUOTE="vieras";28125917]Tuon neuvolan asenteellisuuden takia meillä mies ei mene enää sinne kuin pakolla. Hän sanoi suoraan neuvolan hoitajalle, että "te olette kaikki vasemmistofeministejä ja minä en enää tänne tule". Pakko se on kyllä myöntää, että tuollaisen kuva neuvolatoiminnan taustalla olevasta aatemaailmasta saa.[/QUOTE]

Ei kai feministi kysyisi tuollaista, että auttaako mies kotitöissä.

Enkä tiedä miten tuo liittyy vasemmistolaisuuteen.

[QUOTE="tiina";28126506]Meidän neuvolantäti kysyi joskus jotain, että "onko isällä aikainen herätys, että pystyykö auttamaan vauvan hoidossa öisin". Sanoin, että juu isällä on herätys klo 5.30 ja hoitaa kaikki yösyötöt ja vaipanvaihdot öisin, kun minä nukun. Ei tainnut uskoa, mutta näin se vaan meillä oli...[/QUOTE]

Ihanan tasa-arvoista :D

[QUOTE="tiina";28126506]Meidän neuvolantäti kysyi joskus jotain, että "onko isällä aikainen herätys, että pystyykö auttamaan vauvan hoidossa öisin". Sanoin, että juu isällä on herätys klo 5.30 ja hoitaa kaikki yösyötöt ja vaipanvaihdot öisin, kun minä nukun. Ei tainnut uskoa, mutta näin se vaan meillä oli...[/QUOTE]

Mies raukka :O

Ääh, älkää jaksako. Onneksi en ole neuvolassa töissä, kun sanat pitää aina niin tarkkaan asettaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eikä mitään hämmennysjuttuja.

Meillä muuten minä hoidan kotitöistä (jos sillä tarkoitetaan siivousta, pyykinpesua ja ruoanlaittoa) varmaan 95%, mutta se on mulle ihan ok. Toisaalta melkein kaikki laskut tulee miehen nimellä ja hän ne myös maksaa, lenkittää ja ruokkii koirat, tankkaa/pesee/huoltaa auton, tekee kodin korjaustyöt, hoitaa vakuutusasiat jne. Lapsi hoidetaan suunnilleen puoliksi, mutta minä huolehdin lapsen vaatteet ja muut kamppeet. Ehkä vähän vanhanaikaista, mutta toimivaa.

Yhteistyössä