neuvolalääkäristä...

Eka käynti neuvolalääkärillä oli rv 26 paikkeilla...onko kellään muulla käynyt samoin? Mitattiin mahan ympärys ja katottiin vähän ultralla.Gynekologista tutkimusta ei ollut enkä sitä tiennyt kaivata kuin vasta nyt jälkikäteen.Mietin vaan, että onko täs tapahtunu molemmissa asioissa lapsus vai onko normaalikin käytäntö?
 
Neuvolalääkäri oli ekan kerran n. viikolla 16 ja toinen viikolla 26, molemmilla kerroilla tehtiin gynegologinen tarkastus. Mielestäni nuo lääkärikerrat ovat juuri sitä varten, että seurataan kohdunsuun ja kohdunkaulan tilannetta, neuvolatätihän sitä ei tee. Mutta voihan se olla että käytännöt vaihtelee kunnittain.
 
Mulla tulee olemaan eka neuvolalääkäri juurikin noilla viikoilla. Eli kaiketi ihan normaali käytäntö, vaihtelee varmaankin paikkakunnittain. Mulle tosin kyllä sanottiin, että tuolloin tehdään myös eka sisätutkimus.
 
Meilläpäin ensimmäinen neuvolalääkäri on viikoilla 12-13. Itselläni oli tässä toisessa raskaudessa viikolla 13. Toinen lääkärikäynti oli viikolla 25. Ja kolmas lääkärikäynti on viikolla kolmekymmentä jotain.

Kummallakin kertaa lääkäri on tehnyt sisätutkimuksen eli tutkinut kohdunsuun/kaulan tilanteen ja tarkistanut, ettei ole hiivatulehdukseen viittaavia oireita. Lisäksi vauvan sydänäänet on kuunneltu.

Kuulostaa mielestäni kyllä aika erikoiselta, jos sisätutkimusta ei tehdä, ja ensimmäinen tarkastus on noin myöhäisillä viikoilla. Mutta kuten sanottua, käytännöt vaihtelevat kunnasta toiseen.
 
Meidän neuvolassa jos on uudelleen synnyttäjä eka lääkäri on rv24-26. Tuolloin lääkäri tekee aina sisätutkimuksen ja sen lisäksi muut neuvolan mittaukset, eli sf-mitta, paino, verenpaine ja pissa testi sekä vauvan syke.

Esikoisen odotuksen aikaan käyntejä oli 4 ja nyt 2-3.
 
Mulla oli just ennen lääkäriaikaa perusneuvolakäynti, jossa oli noi verenpaineet jne.Soittelin sen sisätutkimuksen perään ja neuvolassakin vähän ihmeteltiin, että miksiköhän se on jäänyt tekemättä.Sain uuden ajan nyt pikapuoliin..Muuten ensisynnyttäjät kuulemma menee ekan kerran lääkärille vasta raskauden puolivälissä täällä päin ellei oo riskiraskaus tms.
 

Yhteistyössä