Neuvolakäynnit palkallisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja x-lähettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

x-lähettäjä

Vieras
Hei!

Minulla on edessä ensimmäinen neuvolakäynti ja samoihin aikoihin myös np-ultra. Saako nämä raskauteen liittyvät käynnit tehdä työajalla vai joudunko ottamaan palkatonta vapaata? Neuvolat varmaan saa lähes aina sovittua työajan ulkopuolelle (olen opettaja), mutta ultria ja lääkärineuvoloita ei.

Entä miten olette töissä pyytäneet luvan näihin käynteihin, jos ette ole vielä kertoneet raskaudesta esimiehelle. En haluaisi missään nimessä kertoa vielä rehtorille tulevasta äitiyslomasta, mutta jollain keinolla pitäisi ultraan päästä. Mitä sanon?

Näistä asioista ja niiden palkallisuudesta tai palkattomuudesta kerrotaan omassa työehtosopimuksessani.

Itse sanoin meneväni lääkäriin silloin kun menin neuvolaan, kun en ollut vielä kertonut raskaudestani töissä.

Meillä (olen kaupungin palveluksessa) äitiysneuvolakäynnit ovat palkallisia, mutta lastenneuvola isompien lasten kanssa ei ole. Itse olen ottanut neuvolat ja ultrat yms raskauteen liittyvät menot palkattomina silloin kun ne ole vielä kertonut raskaudesta. Sitten myöhemmin kun maha jo näkyi niin olen hoitanut ne palkallisena työaikana.

eikös palkanlaskijalta tai vast voi kysyä asiaa ilman että siitä kerrotaan esimiehelle mitään?

Ekassa raskaudessa kävin työajalla kaikissa neuvoloissa ja lääkäreissä alusta asti. meillä ei kauheasti menoja seurata. tokan raskauden alussa kysyin esimieheltä kautta rantain, että miten on nyt lapsen neuvolan ja mahd muiden neuvoloiden kanssa - onko ok käydä työajalla ja esimies vastasi, että on ok.

4 luku
Perhevapaat

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Ja http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae47000 sivun mukaan "Äitiyshuollon tarkoituksena on turvata ja optimoida odottavan äidin ja tulevan lapsen terveys ja hyvinvointi. Äitiyshuollon lääketieteelliset toimet käsittävät raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan hoidon."

Yhteistyössä