Neuvolakäyntien harveneminen suututtaa!

Kävin viime viikolla ekaa kertaa äitiysneuvolassa, ja onneksi kaikki oli hyvin. Yksityisellä lääkärillä olin käynyt vähän aiemmin toteamassa raskauden ja sielläkin näkyi ultrassa elävä sikiö.

Vaikka kaikki onkin ok, meikäläistä suututtaa kovasti, että sain uuden ajan vasta 5-6 viikon päähän. Aiemmissa raskauksissani kävin aina 4 viikon välein. Toki hoitaja kysyi, halusinko kuulla sydänäänet aiemmin ja sen halusinkin tehdä. Minusta tuo käyntien harventaminen on törkeää välinpitämättömyyttä!

mua taas ei yhtään haittaa vaikka ei tarvii jatkuvasti ravata :D eilen olin toista kertaa neuvolassa ja nyt viikkoja on 16+5, seuraava aika tuli rv 22 paikkeille. Mitäs siellä nyt toimittais normaaliraskaudessa jatkuvasti? eihän he voi muutakuin kuunnella sydänäänet ja jos se erityisesti huolettaa niin kotiin kannattaa vuokrata doppleri :) Ja tosiaan niitä taitaa päästä kyllä kuuntelemaan pyynnöstä useamminkin jos niin haluaa :heart:

CC-
nii ja meidän neuvolassa sanottiin tänään, että ne alkaa vähentämään vauvojen 10 kk ja 1v.3kk tarkastuksia, kun on niin vähän työntekijöitä. :headwall: Että sit jos vanhemmat ehdottomasti haluaa ne tarkastukset, niin ne pyritään järjestämään, mut muuten niitä ei tarjota... Välinpitämättömyyttä sekin :(

Pakko kommentoida...

viime kesänä kun odotin tuota pikkusta joka nyt 4kk niin mulla oli neuvolakäyntien välissä 11 viikkoa :eek: syy kun siihen väliin tuli np-ultra. Mä kyllä luulen, että oli kesäaika se todellinen syy... suututtihan tuo varsinkin kun edellinen raskaus päättyi rv23. Olishan tuohon väliin toki saanut pika-ajan jos olis tullut jotain huolta mutta silti.

Lapsiperheethän ja tulevat sellaiset näistä vähennyksistä aina tulee kärsimään :(

manma ei meillä oo niitä tarjottukaan muutakuin ylimääräsinä Helsingissä jos vanhemmat välttämättä haluavat. En kyllä nää siinäkään syytä miksi siellä pitäisi parin kk välein käydä, lapset kehittyvät ihan eri tahtiin eikä niissä neuvolakerroissa ole mitään erityistä. Paino ja pituus juu tietysti katottais mutta painoakaan ei tarvii parin kk välein tarkkailla tuonikäisillä koska ne vaihtelevat normaalistikin kun lapsi alkaa liikkumaan.

JOS on jotain erityistä seurantaa vaativaa tai tulee itselle jotain erityistä niin kyllähän sinne sitten tosiaan pääsee ja silloinhan se onkin eri asia! Eli ei se pituuden ja painon jatkuva seuraaminen mielestäni ole kaikille tarpeen jos ihan normaalisti lapsi kehittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja manma:
nii ja meidän neuvolassa sanottiin tänään, että ne alkaa vähentämään vauvojen 10 kk ja 1v.3kk tarkastuksia, kun on niin vähän työntekijöitä. :headwall: Että sit jos vanhemmat ehdottomasti haluaa ne tarkastukset, niin ne pyritään järjestämään, mut muuten niitä ei tarjota... Välinpitämättömyyttä sekin :(
Täällä ei oo ollenkaan tuota 1v3k aikaa. Toisaalta en niitä tätejä tahtoiskaan nähdä, enkä ravata äitiysneuvolassakaan.

Mulla oli viime viikon keskiviikkona 27.5. toinen neuvolakäynti. Rakenneultra on 9.7. ja seuraava neuvola vasta 5.8.! :eek: Toki jos tulee jotain ihmeellistä, voin aina soittaa ja tarvittaessa mennä käymään. Meillä lasketaan nuo viralliset ultrat neuvolalääkärikäynneiksi, koska täällä ultran tekee lääkäri, joka samalla tekee sisätutkimuksen.

Yhteistyössä