Neuvola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva äiti

Vieras
Milloin teillä on ollut ensimmäinen neuvola käynti???
Nyt on tasan 6vko täynnä, ja joudun odottaa vielä kaksi viikkoa ensimmäiseen neuvola käyntiin
Ja nyt jo hermostuttaa niin pirusti etä onko kaikki hyvin
Kun tää on mun eka raskaus :(

Ekasta kävin joskus rv 9, tokasta myös, nyt kolmosesta rv 10 =)

Ei sinne heti pääse! Yleensä antavat sen ajan niin myöhään, että on kahdet menkat myöhässä, eli sen rv 8 jälkeen =)

Ei kannata hermoilla turhaan. :) Ekalla käynnillä kun ei vielä edes sydänäänet kuulu. Tosin jos teidän neuvolassa on ultra niin monesti se ultrataan sit ekalla käynnillä. Mä sain vasta ekassa ultrassa viikolla 14 tietää et vauva on hengissä ja kaikki hyvin.

Ei muuta kuin onne odotukseen! :flower:

Itsellä viikko enää laskettuun aikaan!

Neuvolaan pääsee tosiaan vasta vkosta 9 eteenpäin, siis pääsääntöisesti. Pitkältähän tuo odotusaika tuntuu, mutta sen ymmärtää sitten, kun on käynyt siellä. Mitään nimittäin ei tapahdu. Siellä kirjataan ne perustiedot, annetaan materiaalia ja varaillaan aikoja. Sydänääniä voi pyytää kuunneltavaksi, mutta eivät välttämättä vielä kuulu. Monella eivät kuulu dopplerilla ennen kuin vasta 12-14 vkoilla. Jos taas neuvolassa ultrataan, niin sitten juttu on ihan toinen, mutta käsittääkseni tämä mahdollisuus on ani harvalla.

Raskauden ekalla puoliskolla neuvolakäyntejä on muutenkin erittäin harvassa, olisiko kaksi kertaa ennen 20. vkoa...

Mulla oli eka neuvola jo rv 5+4, koska mulla tarkistettiin astmalääkitys. Sitten on ollut rv 8+2, rv 13+5, rv 17+3 ja sen jälkeen 4 vkon välein. Nyt on seuraava rv 29+3 ja voi olla että sitten alkaa olemaan 2 vkon välein.

Yhteistyössä