Neuvola töppäsi, pelottaa :( kilpirauhasen vajaatoiminnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nab
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nab

Vieras
Kävin ekan kerran neuvolalääkärin vastaanotolla nyt rv 14+6, sain tietää että rv 11 otetuissa verikokeissa häikkää kilpirauhasarvoissa. Vajaatoimintaa kuulemma, TSH 4.69 ja T4V 10.

Olivat vaan unohtaneet neuvolasta soittaa mulle ja ilmoittaa, että tyroksiinia pitäisi alkaa syödä hetimiten purkista. Nyt olen toki saanut lääkityksen käyttöön, mutta melkein kuukauden viiveellä. Kontrolli sitten kuukauden päästä.

Pelottaa aivan sairaasti, mitä tämä on voinut pienelle aiheuttaa :'( Tietenkin piti mennä guuglailemaan, mitä kaikkea kamalaa tämmöiset voi saada aikaiseksi kehittyvässä sikiössä.

En osannut aavistaa mitään tämmöistä, kun itselläni ei mitään vastaavaa omassa sairaushistoriassa enkä huomannut mitään vajaatoimintaan viittaavia oireitakaan.

Pakko oli päästä avautumaan, pelko kuristaa kurkkua tauotta :( Vaikka eipä kai tässä murehtiakaan auta, kun ei asialle enää mitään voi...

Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta, että vajaatoiminta huomattu ja lääkitys aloitettu vasta ekan raskauskolmanneksen jälkeen? Miten kävi?

Hyvä että olet saanut lääkityksen ja toivottavasti olotilasi kohenee. En menettäisi yöunia.

Itsellä myös hoitamaton vajaatoiminta ja kaksi tervettä lasta. Lapset jo 3 ja 5 eikä mitään ihmeellistä heillä. Itse olen nyt hiljattain saanut lääkityksen. Harmillista sinänsä, kun raskauden ajan olin kovasti väsynyt samaten kuin sen jälkeenkin ja kaikki muutkin vajaatoiminnan oireet ihmetytti (mm. rytmihäiriöt, kuiva iho ja yleinen saamattomuus). Nyt asiat alkavat olla kunnossa ja elämä täynnä energiaa.

Yleensä ei tapahdu mitään vakavaa, jos arvot ei ole täysin päin mäntyä. Ystävälläni kaksi oppimishäiriöistä lasta, koska hänellä paha vajis ja hoitamattomana oli siis raskaana.

Ihmettelen mikset soittanut noita arvoja ja kysynyt labrojen tuloksia? Ei täällä oteta kilpparilabroja rutiinisti ja kaikki pitää itse soittaa ja kysyä...

Kiitos kaikille vastauksista, helpotti oloa hieman.

Edelliselle: Ei mullakaan ollut mitään haisua että testaavat kilppariasiatkin. Esikoistani odotan siis,
kaikki on ihan uutta eikä neuvolantäti labrakokeista puhuessaan sanallakaan maininnut kilpirauhasta. Lähetteessäkin
luki että testataan perus kuppa-, hiv- ja klamydiavasta-aineet sekä veriseula sikiöseulontoja varten. Labrassa
ollessani vielä kysyin että pitääkö mun itse soitella tulosten perään, ja mulle sanottiin neuvolasta soitettavan kyllä
mulle jos löytyy mitään häikkää. Unohtivat sitten soittaa... :(

Eikä mulla itsestäni niin huolta ole, kun ei mulla tosiaan mitään vajaatoimintaan yleensä kuuluvia oireita ole, ei
väsytä tai mitään, mutta huolettaa ihan kamalasti vauvan puolesta. :( Varsinkin kun en voi tietää, ovatko arvot voineet
huonontua vielä paljonkin siitä kuukauden takaisesta, kun olen ollut hoitamattomana.

Vajaatoiminnan aiheuttama älykkyyden lasku on vain joitakin pisteitä, joten käytännössä et sitä lapsestasi huomaa. Lapsellasi on kohonnut riski ADHD-tyyppisille diagnooseille. Paljon on merkitystä myös sillä, kuinka hyvin T4 muuntuu sinulla T3:ksi. Jos sinulla ei kerran ole oireita, muunto on voinut olla niin hyvää, että lapsi ei ollut vaarassa. Toisaalta TSH:si ei siihen vittaa. Se ei kyllä mitenkään päin kääntäen ollut hyvä, vaikka se periaatteessa melkein normaali onkin. T4 on se, jolla nykykäsityksen mukaan on ollut suurin merkitys. Et maininnut viiterajoja (riippuu labrasta), mutta jos se oli kilpirauhasen huonosta jamasta huolimatta viitteissä, lapsen hermosto on kehittynyt normaalisti. Lapsen kehityksen kannalta ensimmäinen kolmannes on ratkaiseva, joten tiedon saaminen rv 11 ei olisi muuttanut mitään. Joka tapauksessa maito on jo maassa ja sitä on turha murehtia. Muista seleeni- ja jodilisät raskausaikana ja sen jälkeenkin.

Raskauden aikana TSH tavoitearvo on alle 2,5 tai 2,0 lääkäristä ja sairaanhoitopiiristä riippuen. Ole tyytyväinen, että ylipäätään sait diagnoosin, koska ilman tyroksiinia noilla arvoilla olisit voinut saada myöhäisen keskenmenon tai synnyttää ennenaikaisesti. Nyt keskityt vain lapsen pitämiseen kyydissä. Jos lääkitys ei toimi toivotulla tavalla, joudut perehtymään sairauteesi, koska lääkärit eivät tiedä kilpirauhassairauksista juuri mitään. Sinulla on ollut uskomaton onni saadessasi ylipäätään diagnoosin!

Jos sinulta on testattu kipirauhasta ennenkin, sinulla voi olla autoimmuunisairaus. Otata vasta-aineet vaikka yksityisellä.

Hashimoto, kiitos viestistäsi! Kyllä olenkin tässä koittanut järkeillä, ettei asian murehtiminen enää tässä vaiheessa mitään auta ja että eteenpäin on mentävä näillä eväillä. Kilpirauhasasioita tutkiessani sainkin sellaisen kuvan, että aika harva varsinkin raskauden alkuaikoina sairastunut saa hoitoa, kun lääkäritkään ei osaa yhdistää oireita vajariin :/ Jotenkin luulisi että kun kyse kuitenkin ilmeisen yleisestä ja raskauden onnistumisen kannalta vaarallisestakin sairaudesta, että testit tehtäisiin rutiinisti...

Kävin ekan kerran neuvolalääkärin vastaanotolla nyt rv 14+6, sain tietää että rv 11 otetuissa verikokeissa häikkää kilpirauhasarvoissa. Vajaatoimintaa kuulemma, TSH 4.69 ja T4V 10.

Olivat vaan unohtaneet neuvolasta soittaa mulle ja ilmoittaa, että tyroksiinia pitäisi alkaa syödä hetimiten purkista. Nyt olen toki saanut lääkityksen käyttöön, mutta melkein kuukauden viiveellä. Kontrolli sitten kuukauden päästä.

Pelottaa aivan sairaasti, mitä tämä on voinut pienelle aiheuttaa :'( Tietenkin piti mennä guuglailemaan, mitä kaikkea kamalaa tämmöiset voi saada aikaiseksi kehittyvässä sikiössä.

En osannut aavistaa mitään tämmöistä, kun itselläni ei mitään vastaavaa omassa sairaushistoriassa enkä huomannut mitään vajaatoimintaan viittaavia oireitakaan.

Pakko oli päästä avautumaan, pelko kuristaa kurkkua tauotta :( Vaikka eipä kai tässä murehtiakaan auta, kun ei asialle enää mitään voi...

Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta, että vajaatoiminta huomattu ja lääkitys aloitettu vasta ekan raskauskolmanneksen jälkeen? Miten kävi?

Itse olen vuosia sairastanut kilppatin vajaatoimintaa. Rv 4-5 minulla oli hetken aikaa TSH 11, ja t4v 20. Liittyihän tähänkin ilmeisesti lievä keskenmenon riski, mutta terve tyttö tuossa vieressä pönöttää :) mulla muutenkin meni kaikenkaikkiaan pari kuukautta ennen kuin TSH saatiin sinne raskaudelle suotuisiin rajoihin (muistaakseni alle 2,5) ja ihan normaalosti taskaus eteni, ja lapsi on terve.

Itse siis sanoisin, että älä suotta stressaa. Noihin arvojen heittelyyn liittyy lievä keskenmenon riski, mutta sekin vain lievä. Juttele ihmeessä neuvolalääkärin kanssa vielä tulanteesta, niin saat mielenrauhan. Minua hoiti loppujenlopuksi erittäin asiantunteva endokrinologi, joka lopuksi sai lääkityksen kuntoon. Sain sinne lähetteen neuvolasta.

Hei!

Toivottavasti luet vielä tätä viestiketjua, olisi kiva kuulla miten raskautesi sujui. Minulla vähän sama tilanne, sain lääkkeet vajaatoimintaan vasta viikolla 16 vaikka se oli todettu jo raskausviikolla 8! Arvoni olivat sinun arvojasikin huonommat. Nyt olen ollut ihan hulluna huolesta ja miettinyt mitä kamala on mahtanut vauvalle tapahtua.

Yhteistyössä