neuvola+paino:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 24-28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 24-28

Vieras
Onko muilla paino noussut ihan 'älyttömästi' tässä vaiheessa raskautta?? Ärsyttää, kun periaatteessa mun mielestä kaikki on menny mahaan eli reidet/perse ei oo kauheesti levinnyt...mutten silti nyt oikee osaa nauttia raskaudesta tämän hirmuisen painonkyttäys asian takia. Vituttaa suorastaan, kun neuvola on pian ja viimeksi kommentti oli alle 450g/vko..hyvä, pysyy alle 500g/vko!!! Mut ku nyt on tullu 1kg/vko:(.

Syömistä kyttään nyt jatkuvasti (karkki/sipsit/suklaa ei oo kuulunut 'ruokavaliioon' kahteen kuukauteen, vaikka ennen söin ilman omantunnontuskia). Syön aamu- ja iltapalan+2 lämmintä ateriaa...välipala mandariini tai kaks....ei muuta...Nyt ajatuskin herkuista saa mulle huonon omantunnon. Urheilen yli tunnin /päivä..mut silti vaan painoon noussu nyt ton 1kg/vko... periaatteessa mulle sama, kun en näytä possulta ja mies tykkää...mut ärsyttää ku neuvolassa suurin huomio suunnataan tuosta painosta puhumiseen..painon nousuun jne...painoo siis tullut rv 27 tasan 10kg...alussa mitat 167/54...

Mitä muille siis on neuvolassa sanottu jos paino on noussu paljon? Neuvolakäynnit pelottaa ja masentaa..mun aiempi käsitys neuvolasta oli että siellä jutellaan raskauteen liittyvistä asioista kysellään vointia ja neuvotaan 'järkevästi' ...nyt neuvola on täysin perseestä...rutiinikysymykset ja 'pelottelu' liiallisella painon nousulla... ja mäkun vaan tahtoisin iloita raskaudesta ja joskus ees nauttia hyvästä ruoasta ilman että itku kurkussa huonolla omalla tunnolla syön:(

Mulla nousi ekan raskauskuukauden aikana paino huikeat 8 kiloa ja en meinannnut kehdata mennä edes neuvolan puntariin. Sitten kun tiesin, että tulee jäkäti jäkäti sitä sun tätä. Painon nousu kyllä on nyt rauhoittunut pahoinvoinnin loppumisen myötä, koska oksentelin ja oli pakko syödä jotakin koko ajan ja sitten kuitenkin aina jäi jotakin elimistöön. Jos en syönyt pahoinvointi vaan paheni eli olin melkoisessa oravanpyörässä. Nyt rv 19+1 ja pahoinvointi on loppunut kokonaan..koputtaa puuta, sekä paino on nyt pysynyt samassa. Minulla oli myös jonkin verran turvotusta eli lieköhän sitä myös sinulla, näinollen selittäisi nopean painon nousun? Kannattais varmaan kysyä neuvolasta tai äitipolilta, että mitä avuksi. Tiedän tunteen, eli ei oo kivaa kun olo on kuin paisuvalla pullataikinalla. Argh ja joulukin on vielä tulossa...tungen puntarin perimmäiseen nurkkaan!

Kyllä minullekin tuli noilla viikoilla sellainen 700g/vko. Kyllä se tasaantuu, loppua kohti on ollut 100g/vko-600g/vko.
Ennättää niitä läskejä jumpata sitten synnytyksen jälkeen.
Pyydä sitä neuvolatätiä perustelemaan mielipiteensä, koska minun neuvolatäti on sanonut aina vaan että ihan hyvältä näyttää.
Nauti olostasi syö ja lepää.
Mulla on alkutilanne melko sama kuin sinulla, 165/57

Hei!
Onko 10kg:n painonnousu rv 27 kauheasti? Mulla noussut jo n.8kg ja menossa rv 20...Ilmeisesti onneni on ollut todella ihana terkkari neuvolassa, joka ei ole lainkaan huolissaan painonnoususta, eikä muutenkaan ""jäkätä"" mistään (ts. ei tartuta turhaa paniikkia). Ihmeissään luen täällä näistä vähemmän symppiksistä tätösistä :/ Alkutilanne täällä 161cm/51kg.

mullakin on noussu paino joku 15 kiloo raskauden aikana ja oon nyt viikolla 35, eli vielä ehtii nousta .. välillä nousi sen reilut 500 g viikossa ja välillä yli 1kg.. en oo omasta mielestäni syöny sen enempiä kun aikasemminkaan mutta paino vaan nousee... neuvolan täti on vaan ""hymeksiny"" mun painon noususta, ei oo tullu huonoo kommenttii. tsemppii odotukseen ja keskity omaan hyvin vointiin, ehtii niitä kilojaan laskea sitten raskauden jälkeenkin :) jokaisella nousee paino eritavalla, yhellä tutullani ei noussu koko raskaus aikana kun 7 kiloo. mukavaa odotusta!

ihmiset rakkaat. älkää kytätkö syömisiänne, heittäkää koko vaaka roskiin. olkaa reippaalla mielellä, ulkoilkaa ja syökää kun kroppa käskee, vauva se siellä kasvaa ja tarvitsee ravintoa. älkää lappako roskaa mahan täydeltä jos että pidä itseänne roskiksena.

nimittäin: vauva voi syntyä reippaasti ennenaikaisena, kuten minulla kävi. onneksi keräsimme raskausaikana kaiken massan mikä oli mahdollista, sekä minä että vauva. vauva oli viikkoihin nähden hyvän kokoinen ja kasvoi heti hyvin, kiitos rasvaisen maitoni. joka ikinen kilo on poistunut imettäessä ja kroppa on ennallaan. jos joku painostanne tai sen noususta kommentoi, haistata paskat sille tai jos et kehtaa, ole hiljaa ja unohda samantien. onnea odotukseen.

Itselläni on paino noussut viimeisten viiden viikon aikana tasaisesti 700g/vk (rv36+ menossa) eikä sanomista ole tullut (ja sanoisin kyllä takaisin, jos tulisi=)). Neuvolatäti on vain tuumannut, että kauniisti paino nousee. Tähän mennessä kiloja tullut n. 13kg, mutta alussa ennen 20rv ei paljon paino noussut, noin nelisen kiloa.

Ei varmaan kannata ruveta liikaa seuraamaan sitä painoa (näyttäisi olevan kovin yksilöllistä, missä vaiheessa niitä kiloja tulee), jos syö kuitenkin samalla tavoin kuin aikaisemminkin. Itselläni ei ruokavalio ole raskauden aikana muuttunut kuin korkeintaan vielä terveellisempään suuntaan, ja itse olen sitä mieltä, että se paino nousee sen verran kuin on tarvis, varsinkin jos ruokailutottumukset ovat suhteellisen terveelliset, itselläni ainakin suurin osa on tullut mahaan.

Jos neuvolatäti sanoo jotakin painostasi niin sinulla on oikeus kysyä asiasta ja sanoa, jos koet sen ahdistavana. Kaiken tarkoituksena kuitenkin on seurata sitä, että sinulla ja vaavilla on kaikki kunnossa. Ei kannata jäädä hautomaan asiaa mielessään. Itsensä hemmottelu on välillä aivan sallittua. Hyvää odotuksen jatkoa=).

Kiitos kaikille vastauksista... helpottaa kuulla ettei painon nousuni ole epätavallisen suurta. Itse olen kova urheilemaan ja syön terveellisesti (joskin nyt entistä vähemmän), joten en pelkää että minusta tulisi synnytyksen jälkeen mikään valas. Sillä varmasti imetys, terveellinen ruoka sekä liikunta auttaa painon pudotuksessa. Kuitenkin olen kyllä kokenut ahdistavana nuot neuvolakäynnit kun mielestäni siellä kiinnitetään vääriin asioihin liiallista huomiota. Liian paljon arvoa annetaan nuille mittausarvoille jne... eikä henkiselle hyvinvoinnille. Veriarvot pitää olla tietyt, verenpaine alle sen ja sen, painon nousu /vko halutuissa rajoissa.... henkinen tila jää täysin noiden rutiinimittausten varjoon. Toki seurata pitää noita arvoja, mutta minulle ainakin niistä aiheutuu stressiä. Siitä mikä mielentila odotuksen aikana on ollut, onko parisuhde ok, jaksaako töissä ja millä mielellä vauvaa odotellaan ei ole ollut mitään puhetta. No onneksi on kaverit ja mies joiden kanssa näistä voi puhua:)

No koitan sitten ylpeänä kantaa neuvolaan nyt kertyneet kiloni... ja jään odottelemaan 'tuomiotani'...

se olikin fiksu täti, kun tiesi että 26kg sattui olemaan sinulle oikea, ennemmin ""kaikki ok"" kun ""muuten kaikki ok"". You know, se ei liittynyt siihen että jotain ois ollu pielessä.

Just kävin tänään neuvolassa, rv 20 menossa, ja paino noussut virallisesti n. 7kg, oikeasti n. 6kg (Tämän oikean tiedän siksi, kun käyn vielä vanhasta muistista joka päivä puntarissa.) Tädin mielestä oli ihan ok, vaikka viimeisen kolmen viikon aikana oli tullut 2kg eli aika huimasti tässä vaiheessa (olin lomalla...). Kyllä se itseäkin vähän huoletti, mutta kun ei mitään sanottu, niin ei kai siinä sitten mitään ole. Toivottavasti ei nyt koko loppuaikaa kuitenkaan ihan tuota vauhtia nouse.

Riippuuko painon lisäys lähtöpainosta? Minulla on noin viitisen kiloa ylimääräistä muutenkin, ja olen kohta rv20 ja paino on noussut korkeintaan 1,5 kg lähtötilanteesta. Normaalit vaatteet mahtuvat vielä hyvin päälle. Tosin ""keskivartalopyöreys"" on selkeästi lisääntynyt :-) Tarkoittaako tämä sitä, että kerään kohta painoa parin, kolmen kilon viikkovauhtia? Hui kauhistus

Kyllä tuo painon nousu on tosi yksilöllistä ja samoin neuvolan kommentit siihen. Itselläni paino noussut rv 25+0 mennessä n. 3,5 kg. Pyrähdys oli viikoilla 21-23, ja nyt taas ei ole noussut yhtään. Lähtömitat oli 160 cm ja 51,5 kg. Mun mielestäni on älytöntä muutenkin, että neuvolassa mitataan viikottaista nousua niin tarkkaan, kun punnitus tehdään kuitenkin vaatteet päällä ja aina eri aikaan vuorokaudesta. Sitä tulee helposti kilo heittoa jo em. syistä.

Älä todellakaan huolehdi tuosta painonnoususta, minulla oli aivan sama tilanne viikoilla 23-27, paino nousi reilussa 3 viikossa 3,5 kg. Siihen mennessä kiloja oli kertynyt vain samat 3,5 eli painonnousu tavallaan tuplaantui hetkessä. Neuvolalääkäri totesi vain minulle, että ""hoikilla odottajilla ruoka ns. tarttuu näillä viikoilla helposti ja painonnousu tasaantuu loppua kohden. Sinulla ei ainakaan läskiä ole"" Lääkäri oli oikeassa, kolmessa viikossa (olen vkolla 30) on nyt tullut vain 200g/vko. Koko odotusajan olen syönyt ihan samalla tavalla, viikonloppuna pidän herkuttelupäivän ja viikolla syön mahdollisimman terveellisesti.

Mitään sääntöä näissä asioissa ei varmasti ole, mutta yleensä hoikilla ja normaalipainoisilla painoa tulee enemmän kuin pyöreämmillä. Ja ajattelehan, olisit edelleen normaalipainoinen (167/64), vaikka et olisikaan raskaana:)! Tsemppiä ja luota itseesi ja omaan arviointikykyysi.

Ihania kirjoituksia, lohdutti minuakin joka eilen neuvolassa sain todeta painon nousseen rv 27-31 kilon per viikko. Nyt kaiken kaikkiaan kiloja on tullut jo 15...En mikään hoikkeliini ollut ennen raskauttakaan, suht tavallinen, urheilullinen kroppa 167/64.
Onneksi neuvolan täti ei sanonut mitään. Olen kyllä lihonut muutenkin kuin mahasta, mutta taitaa sieltä olla melko iso vaavikin tulossa..
Oma ulkomuoto kylllä masentaa, mutta eihän tämä ole mikään lopullinen tila! Aina kun alkaa ahdistaa, kohdistan vaan huomioni vaaviin ja rakkauteen ja kyllä ahdistus hälvenee...

Tsemppiä kaikille!

Hei,3.raskaus menossa.Viikkoja 27+3 ja kiloja +11 tähän mennessä.Edellisistä raskauksista painoa kertyi molemmista sen 19 kg, joten samoihin tai muutama kilo suurempiin kilomääriin päästään tälläkin kertaa.Paino ennen raskautta oli 52kg ja ""pituutta"" vaivaiset 157cm.Neuvolassa ei milloinkaan ole painostani motkotettu.Lähinnä hymyilty koomista olemustani.Paino on aina lähtenyt ilman mitään jumppia tai dieettejä.Imetys ja kotityöt kyllä hoitavat kilot.Älä suotta murehdi jos olosi on muuten hyvä.Sitten on tietysti eriasia, jos alkaa olla valtavasti turvotusta, sillä se saattaa olla merkki raskausmyrkytyksestä viimeisellä kolmanneksella.

Mulla on paino noussut rv 24 mennessä 4 kg. Ekalla kolmanneksella laihdoin ja nyt on tullut viime viikkoina lisää 600 g/viikossa! Itse olin ihan kauhuissani, mutta terveydenhoitaja oli tyytyväinen. Lääkäri oli huolissaan, että siitä neljästä kertyneestä kilosta ei saisi laihtua yhtään. Itsellä on sellainen olo, että _oikeasti_, kiloja tulee liikaa... Kuulemma painon lisääntyminen vielä kiihtyy loppua kohti! Siis jos synnytys olisi rv 40, tässä olisi nyt vielä edessä 9,6 kiloa lisää...

Painonnousu on niin yksilöllistä että ei sitä voi muiden painoihin verrata.

Minulla on menossa nyt rv 40+3 ja painoa on tullut kaikenkaikkiaan 14 kg.

Rv 20 asti ei tullut gramaakaan ja rv 38-39 tuli kaksi kiloa!
Mulla paino on alkanut oikeastaan kertymään vasta nyt loppusuoralla.
Siltikään en ole ""lihonut"" vaan suurinosa painonnoususta johtuu turvotuksesta, sormet on kaksikertaa normaalinpaksuiset, kengät ei mahdu jalkaan ja vaikka joisin kuinka niin en käy pissalla kovinkaan usein.
Neste siis kertyy elimistöön ja nosta painoa.

Ystävälläni kertyi painoa raskauden aikana 24 kg ja ensimmäisen kahden viikon aikana synnytyksestä, niistä oli lähtenyt pois 15 kg.

Onnellista odotusaikaa kaikille!:)

Yhteistyössä