NEUVOLA/LÄÄKÄRI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *****
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Olen menossa keskiviikkona nyt viimeiselle (tod näk) lääkärikäynnille. Luin eräiltä sivuilta: Gynekologisessa tutkimuksessa katsotaan joka käynnillä kohdunkaulan kanavan pituus ja kohdunsuun tilanne. Kolmannella käynnillä lääkäri myös arvioi, onko lantio riittävän väljä alatiesynnytykseen.

ELI: Miten tuo viimeisin tapahtuu? Huomaanko itse, että tutkimus on erilainen kun ennen...? Olen muutenkin erittäin pelkääjä näiden tutkimusten suhteen..Puhumattakaan synnytyksestä. Aina, jos on tiedossa jotain erilaista, tai mitä ei ole ennen tehty, jännittää niin suunnattomasti. Olisi kiva, jos te jo 3. lääkärintark. käyneet kertoisitte, mitä siis oikein tapahtuu?

En minä ainakaan ole huomannut mitään etoa aikaisempien ja sen viimeisen lääkärintarkastuksen välillä. En sitten tiedä, onko minulle tehty mitään lantion kokoarviota.

Välttämättä ei ees tehdä koko juttua jos aiemmin ultrassa on nähty et vauvas on normaali/pienikokoinen ja sulla olis liian kapee lantio huomattu jo silloin (tai et oot kertonu et esim. äidilläsi on kapea lantioa)

mulla se tarkastus oli sellainen et normaalin sisätutkimuksen ohessa kokeii peräaukon kautta (yksi sormi hieman sisään, ei tunnu kovin pahalle ja tääkin tehdään näin ilm. vain silloin jos taaksepäin kallittunut kohtu?) ja mulle siis vaan ton 2 sekunttia kestäneen jutun jälkeen totes et mahtuu ainakin 4 kilonen tulemaan...

jos lääkäristä tuntuu et ei mahdu ni sit ultralaitteen avulla mittaillaan tarkemmin ja jos sitkään ei mahdu tai ei ehkä mahdu niin leikataan.

Oona

En tiedä tarkemmin tuosta viimesestä neuvolalääkärikerrasta kun se on mulla vasta 3vkk päästä, mutta se että sopiiko vauva ulos alakautta tarkistetaan ainakin meillä 3-2vkk ennen laskettua aikaa äitiyspolilla ultralla. Meillä kyllä täällä Varkaudessa jokaiselle odottavalle äidille tehdään käsitykseni mukaan moniin muihin kaupunkeihin verrattuna harvinaisen paljon ultria (rv 12, rv 18 ja sit se viimenen ultra).

Mulla oli viimeinen lääkäri rv 35 ja lääkäri kokeili sisätutkimuksessa sormillaan että antaako luut periksi ja mahtuuko vauva tulemaan alakautta. Se kyllä vähän kirpaisi.
Lääkäri epäili että paikat on ahtaat ja sain lähetteen lantiokuvaukseen. Kerroin ennen tutkimusta että mun äiti on myös kuvattu. Painoarvioonkin vielä menen.
Ei se tutkimus paha ole ja saa sitten tiedon että mahtuuko vai ei tulemaan alakautta ja voi saada lähetteen kuvaukseen ja ultraan. Ihanaa nähdä pikkuinen vielä ennen synnytystä.

Mulla lääkäri kokeili myös peräaukon kautta ja työnsi kyllä koko sormensa sinne :( , tuntui inhottavalta kun vielä piti ottaa synnytysasento eli polvitaipeista kiinni ja levittää jalat kunnolla.

Lääkärikäynti on ohi ollut jo hetken, mutta kerronpa miten tuo arvio itelle tehtiin. Eli polvitaipeista kiinni, jalat leveälle, mutta ite ""tutkimusta"" en tuntenut juuri mitenkään. En tiedä, laittoiko lääkäri mitään sisälleni, mutta en tuntenut kuin nyrkin ""peppuluiden"" välissä. Sen jälkeen lääkäri totesi, että mikäli nyrkki mahtuu ko luiden väliin, on kanavat normaalin kokoiset, pitäisi siis mahtua ihan tulemaan. En kyllä ainakaan tuntenut mitään ""sisätutkimuksia"", lääkäri kertoi kyllä että saattaa tuntua vähän kenkulta tämä...Onkohan multa menny tunto, vai odotinko jotain muuta..? Hmm..No synnytys tässä lähenee ja lähenee...ja enää onkin viikon päivät la. Jo jännittää...

Minulla oli vika nlalääkäri eilen,sen vaan sanon että oli aika kova pettymys!!,minkäänlaista kokoarviota en saanut,ei katsonut ultralla ja kun kysyin lantiosta niin tokas vaan että kyllä ne sen synnytyksessä katsoo..Muutenki ihan omituinen lääkäri,ei tienny itsekkään mistään mitään..huh!Katsoi vaan kohdunsuuntilanteen ja se oli siinä..
Mitenkä moni aikoo käydä vielä yksityisellä ennen synnytystä?
Polille kun ei pääse ilman erityistä ""syytä"".No tuskin se vauva masuun jääpi,ois nyt ollu kiva tietää vähän vauvan painoa jne..
Näin täällä,täytyy varmaan muuttaa Varkauteen jos haluaa hyvää palvelua,täällä ainakin on ihan perseestä :(

Kertokaas mitenkä yleistä on oikeasti nämä ""synnytystapa"" arviot sun muut?Tuntuu hiukka omituiselta..ei nyt välttämättä missään ""maalla"" ole mitään yrityisiä mutta mä en asukkaan missään maalla..
Täytyykö siihen olla jokin syy?Että olisi vaikka epäillys isosta vauvasta tms..

Höh!
Me ollaan yhtä äimänä tän jutun suhteen...

Asuttiin vielä Helsingissä, kun sain kaksoset, eikä mulla kertaakaan mittailtu mitään, eikä edes kerrottu mistään lantionmittauksista, vaikka olen tosi pieni ja kapea ihminen...
Viimeisintä odottaessa asuttiin espoossa, mutta synnytin kätilöopistolla helsingissä, eikä silloinkaan mittailtu mitään.

Mulla oli vielä kaksosista toinen perätilavauva,
ja normaali alatiesynnytys,
viimeisin oli myös perätilassa, mutta kääntyikin sitten lopulta itse....mittailuista ei silloinkaan puhettakaan.
Ei siis Jorvissa eikä kätilöopistolla kertaakaan...

Oisko nää sittenkään kovin yleisiä, vai olenko vain osunut sellaisille hoitsuille ja lääkäreille, jotka eivät ""suosi"" mittailuja?!

Ite ainakin otin puheeksi joskus ihan perus käynnillä ""mahtuuko varmasti"" ""tehdäänkö koko arvioita..."" niin vastaus oli, ettei kokoarvioita yleensä tehdä, ellei ole epäilystä siitä, että lapsi olisi jotenkin iso. Syitä siihen esim. äiti pieni kokoinen, tai äiti olisi ite syntyessä ollut iso. Itse olen syntyessä painanut 4,5kg, joten suht iso... Mutta ei sinne äitipolille pääse kuitenkaan helposti katsomaan ""tilannetta"", jos ei todella ole suuri epäilys. Pystyyhän sitä kokoa (ilmeisesti) jonkin verran arvioimaan myös mahan päältä, ja kai mahan kokokin Jotain kertoo. Myös millä käyrillä on kuljettu koko raskausaika...Eli monen asian yhteissumma. Itse en päässyt äitipolille, enkä kyllä edes odottanut sitä. Raskaus on kuljettu keskikäyrällä melkeinpä tasan, ja lääkäri kertoi, että ehkä sieltä joku 3,5 kg tulee. Mutta toki lisäsi perään, ettäkun sitä kristallipalloa ei ole vielä keksitty...Ja jokainen synnytys on aina erilainen. Mikä on totta. Aika tuon näyttää, synnytys on melkeinpä käsillä...

Vähän riippuu paikkakunnasta, joissakin paikoissa tehdään synnytystapa-arvio kaikille ensisynnyttäjille, yleisempää on että se tehdään vain jos on syytä epäillä esim. ahdasta lantiota tai poikkeuksellisen isoa vauvaa. Mulle tehtiin koska olin muutenkin äitiyspolin asiakas riskiraskauteni vuoksi.

Yhteistyössä