Neuvola kokemuksia?

moikka. kertokaahan neuvola kokemuksistanne nuoret äidit?Laittakaa ikänne myös...

minua katsottiin/katsotaan pitkään enkä heidän mielestään osaa tehdä lapsen kanssa mitään oikein. aloitin kuukautta aiemmin vellit kuin piti ja ne meinasivat haukkua mut ihan maasta taivaaseen!
:ashamed:
tuossa viimeks ku olin neuvolassa, ulkona oli pakkasta ja laitoin tietysti toppa vaatteet vauvalle päälle hattuja ja töppösiä myöten ja alle paksut vaatteet. ni he ensimmäiseksi sanoi neuvolassa että on liian vähän vaatteita päällä onko minun tarkoitus jäädyttää lapsi!? siis mitä?! :eek: vauvalla oli villavaatteet yllä ja oli muka liian vähän vaatteita. meinas siinä itku tulla ku sillä lailla haukkuvat joka kerta. ja vielä kun en ole mitään väärin tehnyt... niin ja ikää on 17
 
Itellä esikoisen la 21.2.08 ja neuvolassa on suhtauduttu ainakin tähän asti kuin kaikkiin muihinkin. Saa nähdä miten sit suhtaudutaan kun lapsi on syntynyt ja kun neuvola vaihtuu lapsen synnyttyä. Ikää itelläkin kohta 17.
 
Heipps!!
Mulla äitiysnlassa suhtauduttiin niin ku muihinkin, ja vaavelin nlassa on kyl tähän mennes jouduttu käymään 2vkon välein, syynä kuitenkin kun pojan paino ei tossa 2 ja 3 kk:n välis oikee noussu siksipä aloitettiin viime viikolla jo soseet, sitä en kyllä nlassa oo sanonu koska huutoja tulis mutta ennehän se raja oli 3kk, toi 4kk on vaa joku eu hömpötys, myös äitini aloittanut sisaruksillani 3kk antamaan soseita.
Mutta muuten kyl suhtauduttu hyvin (tuttu nla täti, ollu mulla kouluterkkari..)


ssammakko ja Eetu
 
martsukka- Olitko käynnillä ilman miestä?

Ei ole tarkoitus udella... mutta omalla kohdalla asia menee niin että menen mä minne hyvänsä niin katsotaan pitkin nenän vartta mut kun otan mieheni mukaan niin jotenkin ihmiset hyväksyy asian paremmin et nuori naikkonen voi olla myös hyvä äiti.

Hyvä esimerkki. Olimme äitiysneuvolassa mieheni kanssa. Meitä kohdeltiin kuten kuuluukin. Sitten menin seuraavalle käynnille yksin kun mies ei päässyt mukaan ja se oli hirveetä! Se ämmä kävi päälle ku yleinen syyttäjä! Ja taas kolmannella kerralla mies mukana niin oli kuin taivaan enkeli koko neuvola ämmä MUTTA kysyi kuitenkin että asummeko mieheni kanssa yhdessä.

Niillä on varmaan sillanen pelko persees et yh nuoret äidit ei jaksa ja masentuu helposti. En tiedä mikä ajatus siinäkin mahtaa olla.

Niisku-neiti 19v. -rinsessa 28+6
 
En nyt varsinaisesti kuulu tänne, kun alan olla yli-ikäinen, mutta vanhoja kokemuksia: ihan hyvin tulin kohdelluksi esikoisen kanssa, mutta jälkeenpäin ajatellen huomasin, että helposti ylitulkitsin terkkareita tai ihmisiä ylipäätään. Jos joku kysyi jotain tyyliin "miten teillä on mennyt", ajattelin heti, että tuo kysyy noin, koska olettaa, että nuorella äidillä ei tietenkään ole VOINUT mennä hyvin. Tai jos opinnoistani kysyttiin jotain, uskoin kysyjän kuvittelevan, että keskenhän ne jäi.
Kyllä joskus joku ihan selkeästi viittasikin nuoreen ikääni (lapset tekee lapsia -kommentein) mutta yleisesti ottaen sain ihan hyvää kohtelua, sekä neuvolassa että muutenkin. :)
 
Minäkin oon nyt vähän yli-ikänen tähän ketjuun, mutta silloin ku ootin esikoista, olin 19. Olen aina ollut nuoremman näköinen kuin olen ja nyt olen nuori suurperheellinen.

Oikeasti, voi varmaan yhden käden sormilla laskea ne kerrat, kun minua on kohdeltu asiallisesti neuvolassa. Ja kuitenki monta kymmentä neuvolakäyntiä mulla jo takana. Olen oppinut ottamaan asenteella tuon kohtelun. Aina olen itse kohtelias ollut. Mutta oon aina aatellu, että paskanko väliä niidenkään ajatuksilla ja asenteilla on ja nauran päälle. Ei ne mitenkään voi puolessa tunnissa oppia tuntemaan ihmistä niin hyvin, että tietäisivät, miten toisella oikeasti menee. Tottakai niillä on ennakkoasenteita. Ei kai kukaan väittää, että ei olis ennakkoasenteita. Pakko minunkin myöntää, vaikka inhoankin tunnistaa itsessäni niitä piirteitä.
 
Ihan ok kokemukset mulla.
Ekalla kerralla terkka kysyi, aiotaanko pitää vauva ja kun sanottiin että aiotaan, on kohtelu ollu tosi hyvää. Tukiverkoista se puhuu tosi paljon, se on varmaan erilaista kuin vanhemmilla odottajilla mutta ei siinä mitään, en pidä pahana.
 
Tsemppiä teille nuorille odottajille.

Halusin vaan kertoa, että ei se neuvolakohtelu mitään herkkua ole vanhemmillekaan äideille. Teet niin tai näin, aina se on jotenkin väärin. Ekan mokan teimme miehen kanssa ensimmäisellä käynnillä kun totuudenmukaisesti vastasimme että kyllä, aion ottaa raskausaikana edelleenkin yhden annoksen viiniä tai olutta viikossa ja mies viikonloppuna jopa 2-3 pulloa kaljaa. Meidät tietenkin leimattiin heti suunnilleen alkoholisteiksi ja miestäni (!) kehotettiin tarkkailemaan alkoholinkäyttöään. Myöhemmin jouduin pakosta sokerirasitustestiin, koska isälläni on aikuisiän diabetes. Itselläni ei ole mitään ongelmia ollut koskaan. Muutenkin koko neuvolatouhu painon tarkkailemisineen ja muine kuulusteluineen tuntui joskus todella älyttömältä. Onhan siinä toki hyviäkin puolia.

Mutta saamanne huono kohtelu ei siis välttämättä johdu nuoresta iästä, toki silläkin voi olla merkitystä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pompelmo:
Tsemppiä teille nuorille odottajille.

Halusin vaan kertoa, että ei se neuvolakohtelu mitään herkkua ole vanhemmillekaan äideille. Teet niin tai näin, aina se on jotenkin väärin. Ekan mokan teimme miehen kanssa ensimmäisellä käynnillä kun totuudenmukaisesti vastasimme että kyllä, aion ottaa raskausaikana edelleenkin yhden annoksen viiniä tai olutta viikossa ja mies viikonloppuna jopa 2-3 pulloa kaljaa. Meidät tietenkin leimattiin heti suunnilleen alkoholisteiksi ja miestäni (!) kehotettiin tarkkailemaan alkoholinkäyttöään. Myöhemmin jouduin pakosta sokerirasitustestiin, koska isälläni on aikuisiän diabetes. Itselläni ei ole mitään ongelmia ollut koskaan. Muutenkin koko neuvolatouhu painon tarkkailemisineen ja muine kuulusteluineen tuntui joskus todella älyttömältä. Onhan siinä toki hyviäkin puolia.

Mutta saamanne huono kohtelu ei siis välttämättä johdu nuoresta iästä, toki silläkin voi olla merkitystä.
Oikeastaan luulen että joitain nuoria kohdellaan yhtä huonosti kuin muitakin odottajia ja äitejä, plus siihen vielä oman iän tuomat rasitteet. Mutta neuvolantädit ja kaikki nuoret ovat yksilöitä, mielestäni ei lainkaan voida yleistää että nuorilla on ankeeta. Omasta asenteesta on myös paljon kiinni. Vaikka neuvola on hieno palvelu ja sieltä saa paljon hyvää tietoa, ei tätien puheisiin pidä kuitenkaan luottaa kuin herran sanaan, tai ottaa kommentteja henkilökohtaisesti. Mutta omakohtainen kokemukseni on tähän asti niin neuvolassa kuin äippäpolillakin ollut vain positiivinen, kertaakaan ei ole viitattu meidän ikiimme (19 ja 24, raskauden alussa 18 ja 23), tai millään tavalla kyseenalaistettu meidän sopivuuttamme vanhemmiksi. Mutta vähän jännityksellä odotan lapsineuvoloita, lasten hoitoon kun on niin monta erilaista tapaa ja tyyliä kuin on äitiä ja lastakin..
 
raskauden alussa olin 19 ja mies 24,kummankaan ikään kukaan muu ei puuttunut paitsi neuvolalääkäri joka kertoi että ideaali ikä tehdä lapsia on 23vuotta,olin vähän että "jaaha,hyvä tulla kertomaan viikolla 30 tommonen asia"..
ensimmäisellä kerralla kun neuvolatädille sevisi että mieheni on ulkomaalainen (bosnialainen) oli täti vastahakoinen ja tokaisi "vai ulkomaalainen" :eek:
no,pari kertaa käytiin siellä ja sitten muutettiinkin pois ja neuvola vaihtui.
 
meitäkin on kohdeltu aina hyvin, mutta kyllä mullakin oli aluksi aina joka paikkaan mennessä ennakkoluuloja siitä että jos ihmiset onkin ihan kamalia meitä kohtaan, kyl meidän neuvolatätit on aina tukeneet ja auttaneet, mut erään ystvänkin kohdalla on oltu todella törkeitä!

Joskus aikoinaan miehen mummo oli synnyttämässä 17 vuotiaana ja puudutusta pyytäessä kätilö oli todennu et "kestä nyt kipeet kun oot kestäny makeetkin" jos ymmärsitte :ashamed: aika tökyä!
 
meitä on kyllä neuvolassa kohdeltu aina todella hyvin, yksi neuvolatäti sanoikin että heillä on vain hyviä kokemuksia nuorista äideistä. kyseleehän ne ehkä meiltä nuoremmilta enemmän noista tukijoukoista, mutta ei se ole ainakaan minua haitannut. olen 19 ja tyttö 1 kk. :)
 
Olen liian vanha tänne, mutta halusin kanssa kertoa että minua kohdeltiin aina hyvin (äitiysnvl. täti oli sama kuin yläasteella, joten meni puoli vuotta jälleen näkemiseen..). Hän kannusti vain kertomalla et on ne nuoret ennenkin synnyttäneet! Nyt on poika 9v ja tytteli 5v.
 

Yhteistyössä