neuvola käyristä!

• Viestiketjun aloittaja mamiska
  • Ensimmäinen viesti
mamiska
kertokaa omia kokemuksia kuinka neuvolassa on suhtaudutta siihen että lapsi kasvaa käyrien ylä/ala puolella. itselläni on marraskuussa kaksi vuotta täyttävä tyttö joka painaa noin 9kg ja on max.80cm pitkä. odotan taas kauhulla kun pitäisi parin kuukauden päästä mennä taas neuvolaan kuuntelemaan miten pieni tyttö on :(
tyttö oli syntyessään ns. normaali kokoinen ja on kasvanut omaa tahtiaan pitkälti käyrien ala puolella ja siitä olen saanut kuulla neuvolassa aina valituksia... tyttö on normaali kaksi vuotias ja erittäin tempperamenttinen pakkaus välillä jopa liikaakin =) niin miksi neuvolassa aina jaksetaan valittaa?

kikka3 harmaana
Kuulostaa tutulta, meillä on kasvettu omalla käyrällä alusta asti tosin niin että paino -20 ja pituus +10.
Taisi olla 2v neuvolassa mitat 10,2 kg ja 90 cm. Eilen oltiin 5.v neuvolassa ja 120 cm 17kg.
Vein meidän neuvolantätille sekä minun että miehen neuvolakortit niin ihan saman kaavan mukaan kasvaa kun mekin aikanaa, sukuvika. Ei ole sen jälkeen todettu muuta kuin kasvaa omilla käyrillään.

yxz
Meidän neuvolassa ei juuri puututa, jos kasvaa tasaisesti sillä käyrällä. Jos suhdekäyrä tippuu koko ajan alaspäin, aluksi tarkkaillaan ja sitten pääsee tutkimuksiin, ettei ole mitään vialla. Meillä ollaan oltu tarkkailussa alle vuoden vanhoina eli on mittailtu normaalia tiheämpään tahtiin. Ovat kaikki löytäneet oman kasvutahtinsa.

oona10
Vuoden tarkastus kun oli, terkkari (oli oudompi ja kokeneempi) oli kovasti huolissaan, kun ei meillä ollut paino paljoa noussut. Jätti miettimisen lääkärille, ja hän vaan viisaana totesi, että jos syö, niin ei oo mitään, katsotaan puolen vuoden päästä. Meidän neiti oli rintalapsi, ei koskaan pulloa saanut, ja lääkäri sanoi rintalapsen painon voivan nousta hitaammin. Sirppana toi neiti on edelleen, en tiiä, onko paino paljoa noussut vieläkään. Saa nähdä, mitä sitten puolivuotistarkastuksessa ovat mieltä.

Alakantissa paino on mennyt koko ajan, eikä pituuttakaan kovin mahdottomasti ole. Oikea terkkari on aikas kokenut eikä mun mielestä kovin turhia hätäile.

oona10
no voi ei! siis piti lukea oudompi ja kokemattomampi!

nyt mä kyllä poistun takavasemmalle tai ainakin heitän kirjoittamisen, kun ei siitä näköjään tule yhtään mitään! ARGH!
:'(

Hanna75
olen myöskin pikkuruisen tytön (synt 2460/46) äitee ja joka neuvolakertaa ennen olen pelännyt punnitusta ja mittausta. Turhaan kylläkin, vain muistaakseni 5 kk neuvolassa sijainen vähän motkotti. Muuten on joka kerta oltu tytön vähäiseen kasvuun ihan tyytyväisiä, kun hän kuitenkin kasvaa tasaisen varmasti siellä omalla käyrällään. 1 v 7 kk mitat oli 10,2 kg ja 80 cm. Ja pitää ollakin, lapsi syö todella hyvin, on terve ja kaikin puolin menevä tapaus, eiköhän se kerro puolestaan aivan riittävästi!

emppuliini75
Hei!

Meillä on painon suhteen menty aina ns. normaalien käyrien alapuolella. Neuvolastätit ottaa asian meillä ihan ok. mutta lääkärit ovat paljon tarkempia.
Tutkimuksissa on käyty mikä on kyllä mielestäni ihan hyvä asia. Meillä kyllä syykin painoasiaan tiedetään, nimittäin ruoka-aineallergiat.

Moi!

Sanoisinpa tähän vaan vähän kommenttia niiden käyrien merkityksestä. Ymmärrän hyvin (äitihän itsekin olen), että se kasvun kyttääminen voi tuntua inhottavalta ja tietty asiansaosaava nla-henkilökunta osaa esittää nekin jutut myönteisemmässä valossa kuin kovin kokemattomat tms. Käyrien tuijottelu on kuitenkin tarpeellista, koska monet sairaudet ja kehityshäiriöt voivat tulla esille ainoastaan muuttuneena kasvun kehityksenä. Lasten kasvussa voi olla erityyppisiä muutoksia, pitkällä ja lyhyellä aikavälillä havaittavia, sekä sitten erilaisia yhdistelmiä pituuden ja suhteellisen painon muutoksista. Useinhan kyse on ainoastaan yksillöllisestä kasvutavasta, johon mm perimä ja ravinto vaikuttavat, eikä lapselta löydy mitään sen kummempaa.Ikävä kyllä niitäkin tapauksia on, joissa lapsella todettu pitkäaikainen sairaus olisi voitu huomata jo vuosia aikaisemmin jos kasvukäyriä olisi osattu/viitsitty tulkita oikein.

Eli halusin vain muistuttaa siitä, että neuvolan tutkimukset ja seulonnat tehdään lapsen parhaaksi, ei äidin kiusaksi. En puutu tässä kenenkään teidän omaan tilanteeseen, vaan ihan näin yleisellä tasolla hölötän. En halua ketään loukata, vaan ennemminkin kannustaa olemaan kärsivällinen, vaikka se nipotus inhottavaa onkin.

Hyvää viikonloppua kaikille!

ps. ja neuvolahan ei ole kenellekään pakollinen ;)

oona10
Nonna puhuu asiaa. Toki on hyvä, että seurataan ja tarvittaessa tutkitaankin. Jos meille ehdotetaan jotain tarkempaa tutkimista, jos se tarpeen on tai hyväksi jonkun asian poissulkemiseksi.

Eri asia on, jos kovin pienestä tai turhasta ruvetaan nipottamaan.
Turhauttavalta tuntui, kun meillä sormenpäästä otettu HB näytti lapselle 99, terkkari oli aikas pahana, kun pitäisi olla 100. Musta se oli niin lähellä sataa. Samaa mieltä oli kyllä lääkärikin, ettei se niin suuri juttu ole. Mittavirheitä tietääkseni tulee sormenpäästä otettaessa.

Meillä ei kuopus ns. pysynyt käyrillä. Hänen kasvunsa hidastui n. puolen vuodein iässä huomattavasti. Siitä alkoi pituuskasvun seuraaminen, kävimme välillä jopa kerran viikossa neuvolassa mittauksissa, ja lopulta saimme lähetteen keskussairaalaan, no loppu hyvin kaikki hyvin, tyttö oli ja on edelleen terve. Mutta entä jos ei olisi ollut ja neuvola ei olisi kiinnittänyt huomiota pituuskasvuun. Ehkä jopa vakavankin sairauden huomaaminen olisi siirtynyt myöhempään. Ei neuvola ilkeyttään mittaa teidän lapsia ja seuraa heidän kasvuaan, vaan kaikki tapahtuu teidän lapsen parhaaksi. Onneksi meillä on neuvolajärjestelmä.

archie
nonna kirjoitti kyllä asiaa. minua jotenkin häirii että ihmiset valittaa jos neuvolassa puututaan tuohon kasvuun sillä eikös se kuitenkin ole parempi jos mahdolliset sairaudet havaitaan mahdollisimman aikaisin. Mikähän valitus siitä seuraisi jos mahdollinen tauti jäisikin huomioimatta neuvolan välinpitämättömyyden takia. Itsellä vain myönteisiä kokemuksia neuvolan toiminnasta.

joo meillä on kans näitä käyriä kytätty ihan hermostumiseen asti, poika kasvaa reilusti alakäyrillä. (9kk 7.4kg ja 68cm) mutta jollei lapsessa selvästi ole mitään "vikaa" niin kyllä ne ajan kanssa jättää rauhaan. Onhan se hyvä että seuraavat kumminkin, meillä on nyt (poika pian 10kk) vasta eka kerta kun on neuvolan välissä 1.5kk väliä, tähän asti käyty 3vkon välein. Aikaa aikaa vaan ja vaadi tutkimuksiin jos itsee alkaa hermostuttaa ainainen ramppaaminen neuvolaan! Sitten loppuu kertaheitolla turhat höpinät ja pelottelut!

ettällaista
Mä jätin muksun kokonaan käyttämättä neuvolassa 5vuotis tarkastuksessa. Tiedän että lapsi on isokokoinen ja miksi menisin sinne totuuksia kuuntelemaan kun itsekin tiedän. Lapsi on käyny tutkimuksissa ja niistä selvisi ettei mitään sairauksia ole ja että ruokavalioon täytyy kiinnittää huomiota. Näin toimin nyt ja ei kiinnosta ravata enää neuvolassa ihmettelemässä käyriä. Ravitsemusterapeutti oli samaa mieltä, otti itse oikein puheeksi että ahdistaako teidän perhettä nuo jatkuvat neuvolassa ravaamiset, että voisit ottaa puheeksi.

Yhteistyössä