Neuvola ei antanut lähetettä erääseen vasta-ainetestiin!!

  • Viestiketjun aloittaja pippinen
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Vähän reilu puolenvälin olen ja kyllä olen kuullut että siihen saisi purevat lääkkeet jotka saattaisivat jatkua lapsella ensimmäisen vuoden ajan. Siksi olisin halunnut testiin, jos olisi tuo tauti ollutkin niin olisi ehditty auttaa pikkuista... :(
 
"Vieras"
[QUOTE="a.p";23999716]Kyllä ja meillä on kissa, joka käy ulkona ja olen vaihdellut hänen hiekkistään. Lisäksi jos mennään hysteerian puolelle niin olen myöskin syönyt raakaa lihaa (vahingossa) Ravintolassa söin pitkään medium-pihviä ennenkun tajusin että mokoma on sisältä tosiaan raaka.. ei edes ollut medikka vaan paskasti tehty puoliraaka pihvi.
Olisin oman mielenrauhan vuoks halunnut testiin[/QUOTE]

Tässä väität että "SÖIT PITKÄÄN MEDIUM-PIHVIÄ", alempana, että söit "OSAN KYPSÄNÄ- TILATUSTA"? Meneekö asiat jo sekaisin? Kai jo ekasta puraisusta huomaa että se olikin raaka?!?!
No summasummarum kysymykseesi palatakseni, et ole vääryyttä kokenut, th toimi ihan ohjeiden mukaa, deal with it.
 
"vierailee"
[QUOTE="a.p";23999884]Vähän reilu puolenvälin olen ja kyllä olen kuullut että siihen saisi purevat lääkkeet jotka saattaisivat jatkua lapsella ensimmäisen vuoden ajan. Siksi olisin halunnut testiin, jos olisi tuo tauti ollutkin niin olisi ehditty auttaa pikkuista... :([/QUOTE]

No sinuna vielä yrittäisin,josko terkkari siihen testiin lähetteen laittaisi. Asia selvästi sinua kovin vaivaa.
 
terkkari
[QUOTE="a.p";23999884]Vähän reilu puolenvälin olen ja kyllä olen kuullut että siihen saisi purevat lääkkeet jotka saattaisivat jatkua lapsella ensimmäisen vuoden ajan. Siksi olisin halunnut testiin, jos olisi tuo tauti ollutkin niin olisi ehditty auttaa pikkuista... :([/QUOTE]

Ihan sama millä viikoilla sä olet nyt. MILLOIN SÖIT SITÄ PIHVIÄ? ENTÄ KISSANHIEKKA? Jos tosiaankin nämä ovat tapahtuneet alkuraskaudessa niin älä huoli.
Ja hei, sun raskaus on todellakin yli puolen välin. Yritä nyt nauttia raskausajasta äläkä mieli tuollaisia turhuuksia.
 
"a.p"
[QUOTE="Vieras";23999898]Tässä väität että "SÖIT PITKÄÄN MEDIUM-PIHVIÄ", alempana, että söit "OSAN KYPSÄNÄ- TILATUSTA"? Meneekö asiat jo sekaisin? Kai jo ekasta puraisusta huomaa että se olikin raaka?!?!
No summasummarum kysymykseesi palatakseni, et ole vääryyttä kokenut, th toimi ihan ohjeiden mukaa, deal with it.[/QUOTE]

Pihvi oli medium ja sanoin että oikeastaan se ei mielestäni edes ollut enää mikään medium vaan ihan raaka jo sieltä loppupäästä VAIKKA KYPSÄNÄ TILASIN SEN. SEN EI PITÄNYT OLLA MEDIUM, EI RAAKA EIKÄ MILLÄÄNTAPAA VERINEN.
Meneekö itselläsi asiat sekaisin kun jäät yhtä minun syömääni pihviä miettimään, ettet tahdo enää ymmärtää mitä tarkoitan?

1. Tilasin kypsän pihvin
2. Huomasin sen olevan "medium"
3. En kuitenkaan luokittelisi sitä edes mediumiksi

Joko alat tajuta?
 
"a.p"
Kait menen yksityiselle testiin. Tiedän olevani hysteerinen tämän asian suhteen, mutta minkäs sille voin että se vaivaa minua.
Ja siinähän käy juuri näin kun alkaa jotain ajatella, että sitten tulee mieleen kaikki pihvit mitä on syönyt ja vainoharhaisena miettii kaikenlaista.

Harmittaa kun neuvolasta en saanut testiin mennä, vaikka omasta mielestäni siihen olisi ollut edellytyksiä, edes se että saisin mielenrauhan. Kai se sitten täytyy itse maksaa, ymmärrän että testi on kallis.

Nyt häippäsen hetkeks, pakko koittaa rauhoittua...

Ainiin ja tosiaankin ihan alkuraskaudessa vaihdoin kissanhiekkaa ja söin tuon pihvin, ehkä viikolla 7...
 
faktaa
Ranska ja Itävalta ovat Euroopan ainoita maita, joissa toksoplasmavasta-aineet seulotaan kaikilta raskaana olevilta.

Useimmissa maissa, Suomi mukaan luettuna, ei seulota kaikkia, koska selkeää näyttöä synnynnäisen toksoplasmoosin estohoidon tehosta ei ole (Gilbert ja Gras 2003). Selviä riskiryhmiä on vaikea erottaa. Tutkimukset eivät ole paljastaneet mitään erityisiä riskitekijöitä, joiden mukaan kohdennettua seulontaa voitaisiin suunnitella (Boyer ym. 2005). Toisaalta paljon maaperän tai raa'an lihan kanssa tekemisissä olevat, kuten puutarhurit, teurastamo- ja elintarviketyöntekijät ja eläinlääkärit, voivat altistua toksoplasmalle muita useammin. Keski- ja Etelä-Euroopassa toksoplasma on yleinen, joten sinne matkustavilta raskaana olevilta olisi hyvä määrittää vasta-aineet ennen matkaa ja tarkistaa ne seronegatiivisilta matkan jälkeen. Taudille alttiita tulisi opastaa välttämään vajavaisesti kypsennettyä lihaa, pesemättömiä vihanneksia ja kuorimattomia hedelmiä sekä noudattamaan hyvää käsihygieniaa.

Todettu tai epäilty toksoplasmainfektio raskauden aikana. Jos raskaana olevan naisen todetaan tai epäillään sairastaneen toksoplasmainfektion raskauden aikana, hänelle aloitetaan estohoito spiramysiinillä (Montoya ja Remington 2008). Tämä on makrolidiryhmän antibiootti, jota saa erityisluvalla. Hoitoannos on 9 miljoonaa yksikköä (3 g) vuorokaudessa jaettuna 2-3 annokseen. Spiramysiini ei makrolidien tapaan läpäise istukkaa kovin helposti, mutta se konsentroituu istukkaan. Tarkoituksena on estää toksoplasman pääsy sikiön puolelle, mikä saattaa tapahtua vasta useiden viikkojen kuluttua äidin infektion alkamisesta. Sikiön mahdollinen tulehdus tulisi sulkea pois lapsivesinäytteestä PCR-tutkimuksella. Negatiivinen tulos suositellaan ainakin Ranskassa tarkistettavaksi esimerkiksi neljän viikon välein mahdollisen myöhemmän transmission toteamiseksi. Estolääkitystä jatketaan raskauden loppuun saakka. Vastasyntynyttä hoidetaan spiramysiinillä yleensä muutamia kuukausia, kunnes synnynnäinen infektio voidaan sulkea pois vasta-ainemääritysten perusteella (IgM-negatiivisuus, äidistä peräisin olevan IgG:n vähenevä suunta). Jos sikiö todetaan infektoituneeksi eli toksoplasmaspesifinen PCR-löydös lapsivedestä on positiivinen, hoidoksi vaihdetaan pyrimetamiinin ja sulfadiatsiinin yhdistelmä sekä foolihappoprofylaksi. Suomessa tätä hoitoa annetaan 3-4 viikon jaksoissa vuoroin spiramysiinin kanssa. Hoidon on todettu vähentävän toksoplasmoosin vaikeita seurauksia. Sen sijaan estohoidon tehosta ei ole selkeää näyttöä (Gilbert ja Gras 2003). Joka tapauksessa spiramysiiniä suositellaan käytettäväksi, kunnes saadaan näyttöä sen tehosta tai tehottomuudesta.

Epäily synnynnäisestä tulehduksesta saattaa herätä kaikututkimuksen perusteella. Synnynnäiselle toksoplasmoosille tyypillisiä ovat keskushermostolöydökset - yleisimmin aivokammioiden laajeneminen eli hydrokefalia tai mikrokefalia - ja myös kohdunsisäisen kasvun hidastuminen on mahdollista. Kaikille kohdunsisäisille infektioille on tyypillistä suuri istukka. Jos oireinen synnynnäinen toksoplasmainfektio havaitaan aikaisin, esimerkiksi keskiraskauden rakennekaikututkimuksessa tai sikiön poikkeavuuden perusteella otetussa lapsivesinäytteessä, kyseessä on jo vakavasti sairas sikiö. Tällöin vanhempien kanssa on keskusteltava myös raskauden keskeytyksestä. Synnynnäisen toksoplasmainfektion saaneista lapsista 85 % syntyy oireettomina, jolloin tautia ei yleensä ole edes epäilty. Klassinen löydöskolmikko hydrokefalia, kallonsisäiset kalkkiutumat ja korioretiniitti on hyvin harvinainen. Keskushermostolöydösten ohella muita vastasyntyneen oireita tai löydöksiä voivat olla maksan suurentuminen, askites, kouristelu ja muut neurologiset oireet, trombosytopenia tai anemia. Oireettoman lapsen hoitamaton toksoplasmainfektio saattaa aiheuttaa korioretiniitin ja siitä johtuvia näköongelmia myöhemmin, jopa varhaisessa aikuisiässä. Tästä syystä joissakin maissa seulotaan vastasyntyneet oireettoman infektion toteamiseksi määrittämällä heiltä toksoplasmaspesifinen IgM-vasta-aine.
 
"voi elämä"
[QUOTE="eee";23999963]Kyllä minut neuvola lähetti tuohon testiin ja mulla 2 sisäkissaa. Selvisi etten ole sairastanut ja käski jatkossa jättää hiekan putsauksen miehen hommaksi.[/QUOTE]

Oikeesti, kuka hullu terkkari neuvoo noin? Entä jos odottaa yksin? Kuule kipase ostaa kertakäyttökäsineitä ja putsaa ihan itte. Käsittämätöntä typeryyttä!
Ja kädet KUULUU pestä!
 
EI VÄLIÄ ONKO MEDIUM
[QUOTE="a.p";23999942]Pihvi oli medium ja sanoin että oikeastaan se ei mielestäni edes ollut enää mikään medium vaan ihan raaka jo sieltä loppupäästä VAIKKA KYPSÄNÄ TILASIN SEN. SEN EI PITÄNYT OLLA MEDIUM, EI RAAKA EIKÄ MILLÄÄNTAPAA VERINEN.
Meneekö itselläsi asiat sekaisin kun jäät yhtä minun syömääni pihviä miettimään, ettet tahdo enää ymmärtää mitä tarkoitan?

1. Tilasin kypsän pihvin
2. Huomasin sen olevan "medium"
3. En kuitenkaan luokittelisi sitä edes mediumiksi

Joko alat tajuta?[/QUOTE]

En tajua, miksi muut tästä medium-asiasta jauhavat. Mediumpihvikään ei ole kuumennettu niin, että toksoplasmoosi tuhoutuisi. Käsittääkseni naudassa on kuitenkin vain noin prosentin toksoplasmoosiriski, joten voit olla kohtalaisen rauhassa.

Jos haluat sen toksoplasmoositestin otattaa, niin mene yksityiselle. Käsittääkseni testi ei ole kovin kallis.
 
"vieras"
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98560#s2
 
Grea
[QUOTE="a.p";23999730]Mielipide neuvolasta oli, että "se olisi aiheuttanut jo keskenmenon..sitten vasta tehdään testi jos menee kesken"

:( AAARGGH, miksi asun MAALLA[/QUOTE]

Oleellista on se, että pystytäänkö keskenmeno estämään, mikäli testi otetaan ja todetaan positiiviseksi. Todennäköisesti ei pystytä, joten mitä teet testituloksella?
 
"mie kans"
Mä olen nykyään esimerkiksi raasteiden kanssa tosi hysteerinen, en syö jos en ole itse raastetta tehnyt, eli siis en tiedä onko porkkanat yms pesty hyvin. Samoin hernemaissipaprikan kanssa, en syö missään muualla kuin kotona, eli itse tehtyyn luotan..
 
faktaa
En tiedä onko viime vuosina kenenkään vauva menehtynyt toksoplasman takia, jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä. keskenmenojen syytähän voidaan aina ihmetellä
Maamme raskaana olevista naisista valtaosa, 80 prosenttia on toksoplasma vasta-ainenegatiivisia eli alttiina toksoplasmainfektiolle. Vuosittain ilmenee noin 130 raskaudenaikaista primaari-infektiota, joista syntyy 50-60 synnynnäistä toksoplasmoosia sairastavaa lasta. Heistä useimmille kehittyy vuosien kuluessa näkö- ja keskushermostovaurioita.

Raskaudenaikaisen lääkehoidon arvioidaan vähentävän puolella sikiön tartuntariskiä.

Valtakunnallinen seulonta on perusteltua ja taloudellisesti kannattavaa.

Alkueläin Toxoplasma gondii on yleinen nisäkkäiden, myös ihmisen, parasiitti. Luonnossa toksoplasman pääisäntiä ovat kissaeläimet, joitten ohutsuolen epiteelisoluissa se lisääntyy suvullisesti. Kissan ulosteesta maaperään joutuvat toksoplasman kystat voivat infektoida muita nisäkkäitä, joiden kudoksiin infektion seurauksena muodostuu ns. kudoskystoja. Kystojen sisällä organismit voivat säilyä elinkykyisinä koko isännän eliniän. Toksoplasmainfektion voi saada myös kudoskystoja sisältävästä, huonosti kypsennetystä lihasta.
 
"..."
Multa testattiin toksoplasmoosi vain sen takia, että matkustin keskiraskaudessa Ranskaan. Testi tehtiin ennen ja jälkeen matkan. Matkalla tietysti välttelin kaikkea, mistä tartunnan voi saada (ei ollut kyllä mikään kulinaristin unelmamatka, kun kaikki oli kiellettyä :kieh:). Meilläkin on kaksi sisäkissaa, mutta niiden perusteella en olisi päässyt testeihin.
 
"poikia3"
[QUOTE="voi elämä";23999996]Oikeesti, kuka hullu terkkari neuvoo noin? Entä jos odottaa yksin? Kuule kipase ostaa kertakäyttökäsineitä ja putsaa ihan itte. Käsittämätöntä typeryyttä!
Ja kädet KUULUU pestä![/QUOTE]

Voi kuule, minä olen saanut ihan samanmoiset ohjeen. Käsineet ei muuten riitä, pitäisi olla myös hengityssuojain, jos tuolle linjalle lähdetään.
 
"vieras"
Mä sain Helsingissä ihan pyytämällä neuvolaterkalta lähetteen. Mulla oli kaksi kissaa, jotka oli löytökissoja (löydetty luonnosta). En ollu sairastanu toksoa aiemmin, joten sit piti olla tarkkana loppuraskaus.
 
"poikia3"
[QUOTE="poikia3";24000164]Voi kuule, minä olen saanut ihan samanmoiset ohjeen. Käsineet ei muuten riitä, pitäisi olla myös hengityssuojain, jos tuolle linjalle lähdetään.[/QUOTE]

Lisään vielä, että mut on aikoinaan myös testattu esikoista odottaessani pyytämättä, en olisi osannut testiä edes pyytää, mutta kun selvisi, että meillä on kissa, joka ulkoilee valjaissa ulkona, testi otettiin.

Se mikä oli hankalampi juttu oli, että testistä selvisi, että olen sairastanut toksoplasmoosin, sitä koska näin on tapahtunut, ei testistä voinut selvittää. Enkä saanut mitään lääkityksiä tms.
 
"vieras"
Ei multa otettu testejä, vaikka töiden vuoksi käsittelen maa-aineksia koko ajan. Riski on siis moninkertainen verrattuna johonkin satunnaiseen kissanhiekan vaihtoon ja kertaaleen syötyyn raa'ahkoon pihviin. Asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. Ei se ole mikään rutiinitesti kenellekään, vaan katsotaan aina tapauskohtaisesti ja tosiaan se testi ei välttämättä kerro sairastatko kyseistä tautia, ainoastaan onko sinulla vasta-aineita (joita siis voi olla esim. viisi vuotta sitten sairastetun taudin jäljiltä) ja testin perusteella ei määrätä lääkistystä, ei varsinkaan sikiölle, vaan vaatii senkin jälkeen vielä tiukat perustelut ja näytöt.
 

Yhteistyössä