neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soseista!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soseista!

Vieras
Meillä poika koht 4kk, ja haluasin tietää, milloin olette aloittaneet sosees, paljon kerralla, ja mitä soseita olette antaneet? meillä jo varastossa peruna-porkkana ja kuningatar..
Kiitos vastanneille!!

Annoin muistaakseni vauvalleni ekaks just peruna-porkkanaa (tein itse) ja sitten päärynää, joka on edelleenkin vauvan suosikki (nyt 7 kk). Myös luumua annoin aika aikaisin, koska vauvalla oli kovalla vatsa.

Kannattaa aloittaa ihan perunalla, ja ihan siis pelkällä perunalla. Jos aloittelee tuollaisilla yhdistelmillä, peruna-porkkanalla esim. niin siinä vauvan masu joutuu totuttelemaan heti jo kahteen uuteen ainekseen. Lisäksi jos niin huono tuuri käy, että tulee jotain allergiaa, et tiedä kummasta se tuli, vaan joudut taas kokeilemaan ne uudestaan erikseen.
Meillä maitoallergisen vauvan ruokavaliota täydennetty tosi rauhallisesti seuraavassa järjestyksessä: peruna, maissi, päärynä, persikka, bataatti, ruusunmarja, luumu, kesäkurpitsa ja mustikka. Porkkana meille aiheutti ihottumaa, parsakaali ja kukkakaali vatsanväänteitä, joten niitä kokeillaan vasta myöhemmin uudestaan. Meillä kiinteät aloitettiin 3 kk:n iässä.

me alotettiin 4kk jälkeen, ihan pelkällä perunalla keitinvedellä jatkettuna tooosi löysäksi, siis itse keitettyä. en raaskinu noin pieniin määriin aluksi ostaa purkkiruokia. Aluksihan määrä oli jotain 1 tl päivässä ja kun alkoi vatta tottua ni lisäsin määrää 2tl jne sittten siitä aika nopsasti siten kun vauva söi. Peruna on meillä ollu/on perusyksikkö ja siihen sitten on alettu lisäillä ja kokeilla eri makuja. Porkkana tuli seuraavaksi ja on ollut perunan ohella suosikkeja, porkkana siis perunan mukana. Siitä tuli aluksi poskien punotusta, mutta tauon jälkeen alotin uudelleen pienemmällä määrällä ja alkoi sietää. Makeita soseita meillä ei syöty alkuunsa ollenkaan eikä missään vaiheessa pelkästään vaan puuron mukana sitten. MUtta se oli vaan meidän tapa.

Yhdellä ruoka-aineella kerrallaan kannattaa aloittaa ihan teelusikallinen kerrallaan esim. maitoon sekoitettuna ja samaa annetaan useamman päivän ajan.

Meillä aloitettiin maistelu reilun 4 kk iässä, kun poika osoitti kiinnostusta ruokaan :) Perunalla suositellaan aloittamaan, mutta meidän pojan vatsa meni ihan kovaksi, joten jätin sen ja annoin luumua. Kun vatsa alkoi toimimaan kokeiltiin porkkanaa, joka sopikin hyvin.

Bataatti on tosi hyvä ja meidän pojan suosikki. Jos nyt aloittaisin kiinteiden kokeilut, aloittaisin bataatilla. Se on perunan ja porkkanan ""välimuoto"". Ei kuitenkaan perunan tavoin koveta vatsaa ja maistuukin paremmalta :)

Marjoja kanattaa antaa myöhemmin ja kokeile ensi mustikkaa.

Ruusunmarja on myös hyvä, vatsaystävällinen sose, samoin päärynä.

me aloitettiin soseet kun vauva täytti 3 kk. ja ihan kaupan soseilla lähettiin liikkeelle. mä en jaksanu alkaa väsätä mitään itse. me aloitettiin just tolla peruna-porkkanalla (nykyäänkin ihan suosikki!), päärynällä (ei tykkää vieläkään), kuningattarella (maistui/maistuu parhaiten jääkaappikylmänä) ja olikohan vielä jotain.. meillä meni piltin soseet aluksi parhaiten kun ne oli kaikkein ""löysimpiä"".

mä annoin aluks vaan ihan lusikallisen-pari, mutta kun meillä vauvalla oli kova ruokahalu (ja siks alotettiinkin noin aikasin), niin lisäsin määrää kyllä aika nopeasti. ehkä viikko aloituksen jälkeen pisteltiin jo 1/3 prk ja 4 kk iässä alkoi mennä 1/2 prk jo kerrallaan.

Jos aiot tulevaisuudessa tehdä soseet itse, suosittelen tekemään alusta alkaen... meillä oli kausi jolloin ostin valmiita ruokia vaan, ja makuun päästyään ei meinannut poika huolia omatekemiä ollenkaan. Kaupan ruuat ehkä vähän ""maukkaampia"", ainakin nuo missä on lihaa mukana.

Reissussa kyllä annan kaupan ruokia, mut kotona omatekemiä. Tietysti tämäkin on lapsikohtaista mikä kenellekin maistuu, mut meillä näin...

Moi,

Mä aloitin siirtymisen korvikkeesta vähän vahempaan aluksi vellillä n. 3 kk ikäisenä. Lisäsin korvikkeeseen 1/3 velliä ja 2/3 korviketta. Sillä mentiin pari viikkoa. Sitten muutin suhteeksi puolet ja puolet. Aloitin myös vajaan 4 kk ikäisenä soseiden kanssa, pe-po on mennyt tähän asti. Viikon verran mentiin lounaan kanssa 1 lusikallinen ja päivällisellä 1 lusikka. Sitten lisättiin tarpeen mukaan. Sai pienen vatsa ensin hieman totutella kiinteisiin ja kun kakkakin muuttui sen myötä kovemmaksi, niin pystyi reagoimaan vatsavaivoihin helpommin, kun ei kertarysäyksellä aloittanut antamaan isoja määriä.

Piuku

Meillä kyllä syö molempia, mutta annankin vuorotellen omatekoisia ja kaupan. Ystäväni lapsi ei huolinut itsetehtyjä, kun söi alkuun vain ja ainoastaan kaupan. Se on tietenkin ihan lapsikohtaista.

Kyllä omatekoinen esim. bataatti-parsakaalisose on kaupan perunaparsakaalta maukkaampi. Eikä hajukaan ole niin kamala :) Ihme kyllä lapset tykkää myös siitä kaupan vihreästä liisteristä :)

Kaupan valmissose ""kasviksia on pojan herkkua. Tähän asti olenkin antanut soseet, joissa on perunaa, kaupan soseina. Nyt täytyy keittää porkkana-perunasosetta itse, kun perunat alkaa olla jo vanhempia, josko niistä ei enää tulis liisteriä.

Jääpalarasiaan on hyvä soseet pakastaa. Kokoaa sitten niistä sosekuutiosita aterian ja sulattaa/lämmittää mikrossa.

Myös kotitekoisesta ruoasta saa maukkaampaa, kun lisäilee yrttejä joukkoon. Samalla tavalla pikkuhiljaa maistellen... Minun mielestä ei ainakaan ""aikuisten"" valmisruoat ole maukkaampia kuin kotisapuskat, joten eiköhän ne omatekoiset vauvamössötkin herkulliseksi saa.

Meillä poika alkoi syömään kiinteitä kun oli 3½kk. Aloitin perunalla. Keitin ja soseutin keitinvedellä. Annoin sen verran mitä poika halusi. Aluksi meni varmaan n.puolikas peruna ja sitten joka kerta vähän enemmän. Oppi tosi nopeasti syömään.

Annoin viikon perunaa, sitten viikon porkkanaa, viikon kukkakaalia ym. Annoin myös hedelmäsoseita 4kk eteenpäin. Annoin vain soseita missä on yhtä hedelmää/marjaa. Tiesi sitten helpommin sopiiko vai ei. Aluksi meni puol purkkia ja sitten sai jo purkillisen.

Katsele miten lapsesi reagoi kiinteään... Jos hän sylkee kaiken pois anna vain lusikkallinen ja jos taas syö heti hyvin voit antaa enemmän.

Yhteistyössä