Neuvoja vastasyntyneen hoitoon liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammeli"

Vieras
Viikon vanha vauva ja viisaammilta pyydän neuvoja. Vauva saa vähän korviketta rintamaidon lisäksi. Kakkaa tulee joku päivä tiheästi ja se on tumman vihertävää ja aika vesimäistä. Voiko olla ripulia? Pissaa tulee kuitenkin runsaasti.

Rinnanpäät ovat aika rikki ja lääkärin mukaan tämä voisi olla syynä puklussa olevaan vanhaan vereen, jota siis vähän. Onko kukaan muu kärsinyt vastaavasta ongelmasta?

Kun vauvaa pitää sylissä kävellessä, niin häneltä saattaa läpsähtää lattialle puklua vauhdikkaasti. Onko normaalia? Aluksi hän ei puklaillut olenkaan, nyt usein.

Pidättekö vauvaa liinassa tai kainalossa jos teette samalla jotain kotihommia tai hoidatte/syötätte muita lapsia? Eli miten yhdistätte uuden tulokkaan hoidon jo olemassaolevien kanssa?

Kuinka kauan yleensä rintaruokitte vauvaa kerralla?

Onko näin kesällä mitään ikärajaa vauvan ulkoilulle?

Lisäilen vielä kysymyksiä, jos muistuu mieleen.

Kiitos paljon vastauksista jo näin etukäteen!

Vauvalla on sellaista sinappikakkaa, mutta seuraa tilannetta ja vauvan vointia.

Vauvan imuote on yleensä huono jos rinnanpäät rikki. Nänni ihan kunnolla vauvan suuhun nännin pihaa myöten. Puklut normaalia ja saakohan vauva sitten liikaa ruokaa, kun annat korvikettakin. Miksi annat korviketta. Oman maidon tulo vähenee varmasti. Rinnan imemisessä on se, että vauvalle imeminen on rankkaa ja vauva ei syö yli, kun väsähtää siitä imemisestä yleensä eikä voi syödä liikaa.

Itse olen imettänyt, kunnes vauva on itse lopettanut imemisen tai selvästi nukahtanut tai muuten vain lupsuttaa kuten hupituttia. imetykset ovat kestäneet n. 20-40 minuuttia aluksi ja sitten yli kuukauden ikäiseltä paljon vähemmän aikaa.

Ikärajaa ei ulkoilulle, mutta ei auringon paisteeseen ja varjoon mukavasti vaatetta. ohuet pitkähihaiset parhaita ja se hattu, jossa on joku lippa suojana.

Kannattaisi varmaan kysyä näitä neuvolassa?

Ripuli on sellaista mikä imeytyyy kokonaan vaippaan. Vihreä uloste on merkki siitä että vatsassa on ilmaa, saattaapi johtua esim väärästä imuotteesta jolloin vatsaan menee ilmaa. Myös se että rinnanpäät on rikki puhuisi sen puolestaettä imuote on väärä.
Jos rinnat ovat ihan rikki niin kannattaa imettää ehkä rintakumien kaa että pääsevät paranemaan.

Pulauttelu lienee normaalia jos paino noisee huvin ja pissaa ja kakkaa tulee.

Pienet vauvat on mulla olleet 20-60mim rinnalla mutta toki koko se aika ei ole twhokasta imemistä. Tietty isommankin vauvan kanssa on iltaisin tankkailua eli haluavat olla tiheästi rinnalla. Jos vauva heti nukahtaa rinnalle eikä ole 'ehtinyt' kunnolla syödä voi vauvan nostaa pystyyn ja vaihtaa toiselle rinnalle tai väjentää vaatetta/vaihtaa vaippaa jotta piristyy.

Ulkoiluun ei ole ikärajaa.

Kotihommia olen tehny vauvan nukkuessa, tai sitten vauva on ollu sitterissä. Tai sitten kantoliinassa jos ei olw muualla viihtyny. Tai sitten vauva on sylissä/rinnalla ja tern kotohommia yhdellä kädellä.

Soita neuvolaan ja pyydä apua imuotteeseen, näin rinnanpäät ei enää ole rikki ja saatatte voida päästä pian jättämään korvikkeen pois kun vauva saa kunnollisen imuotteen ja pääsee kasvattamaan maitomäärää.

[QUOTE="Mammeli";28769789]Viikon vanha vauva ja viisaammilta pyydän neuvoja. Vauva saa vähän korviketta rintamaidon lisäksi. Kakkaa tulee joku päivä tiheästi ja se on tumman vihertävää ja aika vesimäistä. Voiko olla ripulia? Pissaa tulee kuitenkin runsaasti.

Rinnanpäät ovat aika rikki ja lääkärin mukaan tämä voisi olla syynä puklussa olevaan vanhaan vereen, jota siis vähän. Onko kukaan muu kärsinyt vastaavasta ongelmasta?

Kun vauvaa pitää sylissä kävellessä, niin häneltä saattaa läpsähtää lattialle puklua vauhdikkaasti. Onko normaalia? Aluksi hän ei puklaillut olenkaan, nyt usein.

Pidättekö vauvaa liinassa tai kainalossa jos teette samalla jotain kotihommia tai hoidatte/syötätte muita lapsia? Eli miten yhdistätte uuden tulokkaan hoidon jo olemassaolevien kanssa?

Kuinka kauan yleensä rintaruokitte vauvaa kerralla?

Onko näin kesällä mitään ikärajaa vauvan ulkoilulle?

Lisäilen vielä kysymyksiä, jos muistuu mieleen.

Kiitos paljon vastauksista jo näin etukäteen![/QUOTE]

Hmm kumpa muistaisin. Omat 10v ja 6v...
Kotihommat meni vauvaa(olivat vaativia) kantaessa käsivarrella :/ ja jatkuvasti tisulla päivät ja yöt läpi. Ei olli helppoa kun ei ollut isäkään mikään kovin osallistuva.
Rintaa annoin niin kauan kun imi ja nuorempi nukahti rinta suussa ja alko karjuun kun heräs jos se irtos joten :D asui rinnalla.
Ikärajaa EI ole kun kesä :). Muistat vaan että vaunua ei saa tukahduttaa paksuilla liinoilla ja vaatetus oltava kevyt. Kuumuuteen kuolee kätkytkuolemaksi kutsutulla tavalla vauvoja kun ylipuetaan!
Esikko puklaili todella paljon ja neuvolassa sanoivat et ok :/(oli tisu ja korvike). Kuopus ei puklannu niin(oli vain tisu).
Vihertävä kakka, hmm, miten muistaisin et liitty johonkin mahavaivoihin(ilmavaivat tai muu?). Googlaa vauva virheä uloste!

Vihreä kakka voi myös viitata allergiaan.
Jos ei lopu pian, kokeilisin imetysdieettiä maitoallergian poissulkemuseksi.
Tehdään lääkärin ohjeen mukaan.
Perusidea on, että äidiltä ruokavaliosta pois kaikki, mikä sisältää maitoproteiinia.
Eli tuoteselosteet tarkkaan syyniin: maitojauhe, herajauhe ym pois.

Ja korvike on tietysti maitopohjainen, eli se pois.

Ruokin vauvaa kerralla niin kauan kuin vauva halusi. Jos vauva ei selvästi syönyt vaan lussutti "huvikseen", otin välillä pois rinnalta jotta saan tehtyä jotain muuta, ja annoin siksi aikaa tutin jos vauva halusi kovasti imeä. Sinsänsä tutti on turha, jos vauva saa käyttää aina tissiä imemisen tarpeen täyttämiseksi, mutta jos rinnat on ihan rikki ja haluaa välillä vaikka vessaan ilman vauvaa, voi sitä tuttia tarjota...

Vauva oli kantoliinassa, jotta sain hoidettua esikoisen, lemmikit ja kotityöt.

Imuotteesta ja imetyksestä/ruokavaliosta/vauvan kakasta oletkin jo saanut hyviä neuvoja.

Meillä on kyllä vauvan kakka ollut vaikka minkälaista. Välillä keltaista, vihreää, limaista, vetistä, ryynistä, muutama verijuovakin ollut jos kovin vauhdikkaasti on tullut ulos (tulee todella paineella). Kakkaa ollut alusta asti joka vaipassa, mikä on ihan normaalia. En tekisi pelkästä kakan väristä/koostumuksesta kovin nopeasti minkäänlaisia allergia- tms. päätelmiä.

Minulla ei ole rinnanpäät koskaan menneet rikki, mutta monillahan ne alussa menee ennen kuin nännit tottuu :) Osta apteekista lanolinia tai bepanthenia. Molempia olen itse käyttänyt alussa vaikkei ongelmia ollutkaan. Oletko rintakumia kokeillut? Minä käytin sitäkin aluksi, imetystä opetellessa.. Imetys olikin melkoisen vaikeaa ensimmäisen kuukauden, sen jälkeen se alkoi sujua :)

Meillä vauva puklailee vaihtelevasti, välillä enemmän, välillä vähemmän. Jos unohdan röyhtäyttää joka syönnin jälkeen kunnolla, seurauksena on reipas puklailu. Kokeile röyhtäyttää vauva joka syönnin jälkeen? Ehkäisee myös ilmavaivoja.

Meillä on ensimmäinen lapsi, joten saa kaiken huomion :) Kantorepussa pidin alussa samalla kun tein kotihommia. Nyt jätän lattialle touhuamaan.

Muutaman minuutin imetän. Jos sitäkään. Luulin alussa, että vauva saa ihan liian vähän ravintoa (täysimetän), mutta suurikokoinen vauva on kyseessä ja kasvanutkin melkoista vauhtia, joten ilmeisen tehokkaasti saa syötyä. Mutta ihan ekoilla viikoilla vauva taisi suurinpiirtein roikkua tissillä koko ajan, joten en osaa yhtään sanoa, kuinka kauan söi. Ei tosiaankaan syönyt koko ajan, mutta halusin maidontuotannon käynnistyvän kunnolla, niin taisin tarjota tissiä vähän niinkuin koko ajan.

Ei käsittääkseni. Meillä vauva syntyi keväällä ja 2 viikkoa piti olla sisätiloissa, mutta neuvolantäti muistaakseni sanoi että kesävauvat voi viedä heti ulos.

Rikki menneisiin rinnanpaihin auttaa Lansinoh (lampaanrasva, myos siita hyva etta sita ei tarvitse pyyhkia pois imettaessa eli ei vauvalle vaarallista) ja lisaksi maidonkeraajat. Mua itsea auttoi Aventin maidonkeraajat todella paljon, erityisesti ne jossa on ilmareiat. Ilma auttoi kovasti rikkoutuneen ihon parantamisessa joten suosittelen niita suuresti kaikille imetysta aloitteleville. Imuote ei valttamatta ole huono vaikka rinnat meneekin rikki, rinnat vaan ei oo tottuneet niin rankkaan kayttoon ja voi kestaa viikkojakin ennen kuin rintoihin ei enaa satu imettaessa. Imuotehan tarkistetaan jo sairaalassa moneen kertaan, jos siella ei sanottu mitaan vaarasta imuotteesta ei vika varmaankaan ole siina.

Vauvaa voi syottaa niin kauan kuin vauva haluaa syoda, useinhan vauvat nukahtaa rinnalle syodessaan. Itse pidin noin 2 tunnin taukoja syottojen valilla mutta tamahan riippuu vauvasta.

Tsemppia, kylla se siita!

Yhteistyössä