H
helpless
Vieras
Poikamme kieltäytyy puhumasta, jos selvitellään esim. riitatilannetta. Vaikka hänelle puhutaan nätisti mutta jämäkästi, selitetään jne. niin hän ärsyyntyy ja sanoo ettei tykkää puhumisesta. Siihen olemme vastanneet, että kukaan ei voi auttaa häntä jossei hän ensin kerro, mikä harmittaa. Hän tulistuu hyvin helposti, on aggressiivinen välillä ja yleensä meille aikuisille jää vähän arvoitukseksi, että mistä hän alunperin suuttui. Päiväkodissa on sama ongelma, tietenkin pahempana.
Esim. tänään olimme puistossa ja poika leikki itsekseen kaikenlaista ihan tyytyväisenä. Vähän ajan päästä huomasin että hänellä on tosi myrtsi ilme, nyrpisteli ja puristi käsiään nyrkkiin. Menin luokse ja kysyin, oliko tapahtunut jotain. Hän huusi minulle "EI!!" ja käänsi selkänsä. Annoin hänen olla hetken, mutta yritin myöhemmin uudelleen. Ei tahtonut puhua, sanoi että "mä en puhu sulle loppupäivänä". Lopulta käytös meni sen verran rumaksi, että lähdimme puistosta.
Kuinka hänet saisi avautumaan, edes pikkuisen?
Esim. tänään olimme puistossa ja poika leikki itsekseen kaikenlaista ihan tyytyväisenä. Vähän ajan päästä huomasin että hänellä on tosi myrtsi ilme, nyrpisteli ja puristi käsiään nyrkkiin. Menin luokse ja kysyin, oliko tapahtunut jotain. Hän huusi minulle "EI!!" ja käänsi selkänsä. Annoin hänen olla hetken, mutta yritin myöhemmin uudelleen. Ei tahtonut puhua, sanoi että "mä en puhu sulle loppupäivänä". Lopulta käytös meni sen verran rumaksi, että lähdimme puistosta.
Kuinka hänet saisi avautumaan, edes pikkuisen?