Neuvoja please

• Viestiketjun aloittaja uupunut
  • Ensimmäinen viesti
uupunut
Meillä on 5-kuukautinen vauva ja tämä jatkuvan tasainen väsymys alkaa käydä voimille. Olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista, jonka uskon johtuvan jo liiallisesta ja pitkittyneestä univelasta. Aviomies hoitaa vauvaa kyllä kiitettävästi, mutta kun näyttää koko ajan siltä, että hän ei ymmärrä minun univelkaani ja väsymystäni. Mulla alkaa mennä hermot ja kärsivällisyys. Aviomies on mielestäni usein liian omahyväinen ja suunnittelee menojansa kysymättä minulta mitään. Olen koettanut sanoa, että mun väsymys ja univelka ei hoidu pelkällä yhden yön nukkumisella. Olen jo ruvennut miettimään avioeroa, oonko mä ihan hullu ? Mitä mä teen ??

se väsymys saa nyt tunteet pintaan ja hermot kiristymään.
Vaikka tosi-asia on, että sun pitäisi saada nukuttua.
Miten olisi laittaa lapsi muutamaksi päiväksi hoitoon ja ne päivät pyhittäisit vain nukkumiselle?!
Sitten jaksaisitkin jo huomattavasti paremmin =)

Mulla oli myös nukahtamisvaikeuksia kun tyttö oli vauva. Olin koko päivän aina niin kierroksilla, että nukahtaminen oli illalla pahuksen vaikeaa. Neuvolassa käskivät minun tehdä itselleni iltarutiinit: ihan kuin lapselle. Ja niin tein: kun tyttö oli nukahtanut tein joka ilta samassa järjestyksessä samat asiat: pesin kasvot, keitin kaakaota, söin vähän, luin kirjaa tai lehteä tai katsoin hetken telkkaria ja hammaspesun kautta nukkumaan. Ja se todella tehosi.

Jos yhä edelleenkään ei uni tule, on olemassa nukahtamis tabletteja: jotka eivät siis sinällään vaikuta unen syvyyteen vaan auttavat vaan nimensä mukaisesti nukahtamaan. eivät aiheuta myöskään riippuvuutta.
Kun olet saanut nukutuksi paremmin näyttää kaikki muukin valoisammalta taas. =)

Uskon, että tuo väsymys-vaihe menee vielä ohi vähitellen. Mulle ainakin kävi niin. Yritin nukkua aina kun vaan oli mahdollista, esim. vauvan päiväunien aikanakin. Aluksi en saanut unta ja heräsin kaikkiin mahdollisiin ääniin, enkä saanut uudelleen unta. Se oli raskasta. Mutta vähitellen ihan vain lepäilemällä väsymys ja nukahtamisvaikeudetkin helpotti. Annoin asunnon rehottaa, käskin miehen hakea pizzaa töistä tullessaan. Se oli ainoa keino. Antaa itselleen lupa olla tekemättä mitään. Toki vieläkin tulee niitä päiviä/viikkoja, jolloin olen tosi väsynyt.

tsemppiä
Minä jätin kotityö aivan minimiin kun vauva oli pieni ja vaati huomiota päivin öin... viis siitä vaikka kämppä on sekaisin, mies tuli töistä ja laitto kuntoon... ja niin niistä tekee kaikki kun eivät muuteen enää eteenpäin pääse... Jutun juju minulla oli nimittäin siinä, että nukuin vauvan kanssa aina samaa aikaa päiväunia, ja niiden turvin kaikkein kaamein väsymys pysyi loitolla, pyri nukkumaan aina kun vauvakin nukkuu, viis muista töistä!!! =) =) =)

Yhteistyössä