neuvoja isoon sänkyyn siirtämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niina

Vieras
poika nyt 1,5v ja siirrettiin jatkettavaan lasten sänkyyn...
nukkuu sängyssä hyvin mutta eilen illalla tuli sängystä pois noin 30 kertaa ennen kun nukahti.
nyt yritän saada päiväunile ja kolina vaan kuuluu huoneesta, varmaan katselee ulos ikkunasta tai leikkii lattialla..
auttakaa!
miten saan nukahtamisesta helpompaa?

paras neuvoni on siirtää vielä pinnasänkyyn jos vaan siellä pysyy. lähemmäs 2,5-vuotiaan kanssa on paljon helpompi neuvotella pelisäännöistä eikä karkaile. pinnasängyt tapaa olla 60x120cm mitoiltaan joten mahtuu helposti 3-vuotiaskin nukkumaan. oma pian 2v nukkuu vielä pinniksessä, isoveli siirtyi ongelmitta 2v4kk iässä isojen sänkyyn.

Me vaan siirrettiin yks ilta niin että pinnis jäi uuden sängyn viereen (oli parisen viikkoa varmuuden vuoksi) ja tyttö vaan uuteen sänkyyn. Kertaakaan ei pudonnut, eikä tullut muuten pois vaan nukkui tosi hyvin koko yön ja siitä lähtien joka yö. :)

Kyllä se ajan myötä helpottaa. Vie vaan sänkyyn takasin ja sano että nyt nukutaan. Alussa itse istuin sängyn vierellä 1-2 h ennenkuin tyttö nukahti ja sekin oli semmoista että noustiin istumaan, seisomaan ja pelleilemään sängyllä, mutta ei auttanu muu kuin pistää makuulle. Helpompi oli kyllä ettei istunu sielä vieressä vaan ootteli että milloin neiti käppäilee ovelle ja käännyttää takasin sänkyyn. Myöhemmin auttoi että antoi semmoisen pehmokirjan käteen ja sitä sitten lueskelee sängyssä ja nukahtaa yleensä kirja kainaloon.

Meillä on kanssa ollut harkinnassa tuo isoon sänkyyn siirtyminen, tyttö nyt 1,5-vuotias..paljon on erilaisia kokemuksia siitä, miten lapset ovat sinne jääneet ja mikä on ollut hyvä ikä siirtää sinne. Mun kaverien lapsia on siirretty 1,5-2-vuotiasta isoon sänkyyn, kaikki vähemmän tai enemmän huonolla kokemuksella. Sinne jääminen siis vaatii aikaa..me ajateltiin nyt kuitenkin katsoa tuonne kesään asti, eli siellä sit vasta koitetaan siirtää isoon sänkyyn...

Meillä myös moinen tapahtuma odottaa :)
Siirsin jo eilen isojenpoikien sängyn pojan huoneeseen, mut en vielä pinnistä poistanut. Viime yön siis nukkui vielä pinnasängyssä. Ei kai siinä nukahtamisessa päde muuta kuin johdonmukaisuus: viet lapsen aina vaan uudestaan sinne sänkyyn, niin jossakin kohta hän sitten tajuaa, että vissiin siellä pitää pysyä! Tsemppistä!

vähän ohi aiheen, mutta miksi ihmeessä kaikilla tuntuu olevan niin kova kiire siinä siirtämisessä? eikö 1,5v ole vielä ihan vauva? tietenkin asia erikseen jos on häkkisänkykammoinen lapsi joka nukkuisi sit äidin ja isän välissä.. tai oppinut kiipeämään pinnasängystä pois ja siksi turvallisempi isoon siirtää.
mut moni sellainenkin siirtää joilla nukkumakuviot rullaa nätisti pinnasängyssä. pitääkö sitä pakkaa väkisin alkaa sekoittamaan? miksi ei voisi 2-2,5-vuotiaaksi odottaa? kumman kiire ja kumman tarpeista lähtee, lapsen vai aikuisen? ja miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja anu:
vähän ohi aiheen, mutta miksi ihmeessä kaikilla tuntuu olevan niin kova kiire siinä siirtämisessä? eikö 1,5v ole vielä ihan vauva? tietenkin asia erikseen jos on häkkisänkykammoinen lapsi joka nukkuisi sit äidin ja isän välissä.. tai oppinut kiipeämään pinnasängystä pois ja siksi turvallisempi isoon siirtää.
mut moni sellainenkin siirtää joilla nukkumakuviot rullaa nätisti pinnasängyssä. pitääkö sitä pakkaa väkisin alkaa sekoittamaan? miksi ei voisi 2-2,5-vuotiaaksi odottaa? kumman kiire ja kumman tarpeista lähtee, lapsen vai aikuisen? ja miksi?

Samaa olen ihmetellyt. Kauheeta kuraa tuli niskaan, kun satuin mainitsemaan esikoiseni nukkuneen pinnasängyssä 3v4kk ikäiseksi asti. Hyvin nukkui ja siirrettiin isompien sänkyyn, kun pinnis alkoi jäädä ahtaaksi...

meillä pinnasänky todella pieni ja vanha ja poika ei mahdu siinä kunnolla nukkumaan, siirrettiin matkasänkyyn joka on todella alhaalla ja siellä nukkuessa pojalla oli jatkuva yskä. sen takia vaihdettiin isoon sänkyyn joka on meidän sängyn vieressä ettei pääse tippumaan lattialle..
siis ongelma on vaan se että sängystä tullaan koko ajan pois.. sit kun nukahtaa niin nukkuu paljon paremmin kun liian pienessä pinnasängyssä..
lisäksi kärsin pahoista selkäkivuista ja nekin on nyt hlepottanut kun ei ole tarvinnu yöllä taipua alas matkasänkyyn tuttia antamaan..

me siirrettiin 1v.7kk tyttö hetki sitten normisänkyyn. Ei ole enää vauva, vaan lapsi.
Se sänky on paljon kivempi, sinne pääsee päivälläkin, voi ottaa nukke-vauvat ja muut pehmolelut mukaan ja leikkiä. Toimii ns. sohvana päivällä. Se on siis tyttömme mielestä
kiva sänky... :)

Nukahtaa sinne helposti, kun "nukutan"... yöunille käy hyvin, kun itse "nukun" lattialla vieressä, yleensä 15minuutissa tytsy nukkuu. Päiväunille ihan yhtä helposti. Jos lähden pois, niin kyllähän sieltä tulee tyttö perässä, mut eikös lapset yleensäkin nukuteta. Miksi pitäisi vaatia nukahtamaan itse, kun haluaa, et mä "nukahdan" myös.
Vielä on patja lattialla, jos tipahtaa. Joinain aamuina on nukkunut sitten patjalla :D
muuten ei ole kovinkaan pudonnut sängystä.

Me vaihdettiin, koska haluttiin ja tyttökin on iloinen tästä uudesta sängystä, kun sinne pääsee päivällä ihan itse leikkimään. Lisäksi pinnasänky on siitä vähän ikävä, kun sinne jää kädet väliin ja sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä pinnasänky todella pieni ja vanha ja poika ei mahdu siinä kunnolla nukkumaan, siirrettiin matkasänkyyn joka on todella alhaalla ja siellä nukkuessa pojalla oli jatkuva yskä. sen takia vaihdettiin isoon sänkyyn joka on meidän sängyn vieressä ettei pääse tippumaan lattialle..
siis ongelma on vaan se että sängystä tullaan koko ajan pois.. sit kun nukahtaa niin nukkuu paljon paremmin kun liian pienessä pinnasängyssä..
lisäksi kärsin pahoista selkäkivuista ja nekin on nyt hlepottanut kun ei ole tarvinnu yöllä taipua alas matkasänkyyn tuttia antamaan..

No miksi et ole vieressä kun nukahtaa? jotta ei karkaa...
ei siinä mitään tarvii puhua enää, ku on hyvät yöt toivotettu jne. vaan sitten odotellaan unta. Meilläkin on usein kaikki mahdolliset tarpeet just nukahtamisen aikaan: "kakka, kakka, pissi, äkkiä... vettä, vettä.. äiti hakee..." jne. kerran haen vettä ja annan juoda, sen jälkeen en näitä kuulekaan, kun on nukkumaan menoaika.
Pari kertaa ollut villiä menoa eikä uni ole meinannut heti tulla, mutta sitten kun ei niihin seurusteluihin mukaan lähde, niin kyllä se uni jo tulee kohta.

Tsemppiä ja johdonmukaisuutta!!

itse en tuota nukutusta mielellään ottaisi käyttöön kun poika on jo puoli vuotta nukahtanut itsekseen ja näköjään äsken myös oli nukahtanut päiväunille..
kaipa pitää vaan olla kärsivällinen ja viedä aina takaisin sänkyyn..
vähän huutamiseksihan se äskenkin meni kun ei uskonut ja rätki vaan valoja päälle mutta nukahti siis lopulta..
ja totta, minusta 1,5v ei ole enää mikään vauva

Alkuperäinen kirjoittaja ME:
me siirrettiin 1v.7kk tyttö hetki sitten normisänkyyn. Ei ole enää vauva, vaan lapsi.
Se sänky on paljon kivempi, sinne pääsee päivälläkin, voi ottaa nukke-vauvat ja muut pehmolelut mukaan ja leikkiä. Toimii ns. sohvana päivällä. Se on siis tyttömme mielestä

Nukahtaa sinne helposti, kun "nukutan"... yöunille käy hyvin, kun itse "nukun" lattialla vieressä, yleensä 15minuutissa tytsy nukkuu. Päiväunille ihan yhtä helposti. Jos lähden pois, niin kyllähän sieltä tulee tyttö perässä, mut eikös lapset yleensäkin nukuteta. Miksi pitäisi vaatia nukahtamaan itse, kun haluaa, et mä "nukahdan" myös.
Vielä on patja lattialla, jos tipahtaa. Joinain aamuina on nukkunut sitten patjalla :D

Me vaihdettiin, koska haluttiin ja tyttökin on iloinen tästä uudesta sängystä, kun sinne pääsee päivällä ihan itse leikkimään. Lisäksi pinnasänky on siitä vähän ikävä, kun sinne jää kädet väliin ja sattuu.

Sulla taitaa olla vaan yksi lapsi nukutettavana...

Poika siirtyi juuri pinnasängystä omaan sänkyyn, ikää vuosi ja viis kk. Syynä siirtoon on toisen lapsen meneillään oleva laskettu aika.

Meillä siirto sujunut hyvin, koska poika nukkuu vaunuissa päiväunet. Sisällä nukkumisesta ei tule mitään. Ei tullut pinnasänkyaikaankaan. Nukahtaminen on silloin työlästä ja jos saa nukahtamaan, niin nukkuu maksimissaan tunnin... Ulkona vaunuissa käy mutisematta nukkumaan ja nukkuu keskimäärin sen 3 h!

Iltaisin ollaan menty nukuttamiseen. Yritin opettaa siihen, että jäisi itse nukkumaan. Pinnasängyn kanssa onnistui melko hyvin ja melko pitkiä kausia. Nyt ilmeisesti jännittää mun sairaalaan lähtöä, sillä nukahtaa vain nukuttaessa. Meillä on 90 cm leveä lasten sänky, johon mahdutaan hyvin vierekkäin, vaikka pituutta on se 140 cm... Valojen sammuttua ei enää jutella, vaan kommunikointi lähinnä pään silittelyä ym. rauhoittelevaa hyssyttelyä. Illasta riippuen menee 15-45 min. Ite olen ihan tyytyväinen siihen. Mun pää selviää tällä vähiten. Eikä meidän poika vielä ymmärrä mielestäni puhetta niin, että asiasta voisi "keskustella", vaikka kertookin nukkumisen periaatteet ääneen. Ja tietty vuorotellaan miehen kanssa, jotta kumpikin saa vähän hengähdystaukoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:

Sama tuli mieleen itsellänikin. Ei onnistuisi nukuttaminen meillä... :)

no joo.. vauva ja vauva.. ei se 1,5-v tietty ihan vauvavauva ole, mut niin pieni mielestäni että antaa nukkua pinnasängyssä jos siinä hyvin nukkuu ja helposti sinne nukahtaa. meillä ei ainakaan nukuttaa tarvi, hyvät yöt tai päiväunet toivotetaan, ovi kiinni ja se on siinä. ei tarvi vielä 1,5- vuotiaana olla niin isoa tyttöä/poikaa että kaiken pitäisi olla kuin 3-vuotiaalla.

joo mutta kuten aiemmin sanoin niin meillä pinnasängyssä ei nukuttu hyvin, liian pieni sänky ja poika todella kova pyörimään, poikittain ei mahtunut nukkumaan vaan heräsi kun alkoi olla liian ahdasta..

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:

No mitäs nukuttamista se sit niinku on, jos itse vaan olen siellä samassa huoneessa minne tyttökin nukahtaa. En varsinaisesti mielestäni nukuta, vaan olen siellä huoneessa, kun nukahtaa... vähän eri asia kuitenkin. En siis mitään silittele tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Poika siirtyi juuri pinnasängystä omaan sänkyyn, ikää vuosi ja viis kk. Syynä siirtoon on toisen lapsen meneillään oleva laskettu aika.

Meillä siirto sujunut hyvin, koska poika nukkuu vaunuissa päiväunet. Sisällä nukkumisesta ei tule mitään. Ei tullut pinnasänkyaikaankaan. Nukahtaminen on silloin työlästä ja jos saa nukahtamaan, niin nukkuu maksimissaan tunnin... Ulkona vaunuissa käy mutisematta nukkumaan ja nukkuu keskimäärin sen 3 h!

Iltaisin ollaan menty nukuttamiseen. Yritin opettaa siihen, että jäisi itse nukkumaan. Pinnasängyn kanssa onnistui melko hyvin ja melko pitkiä kausia. Nyt ilmeisesti jännittää mun sairaalaan lähtöä, sillä nukahtaa vain nukuttaessa. Meillä on 90 cm leveä lasten sänky, johon mahdutaan hyvin vierekkäin, vaikka pituutta on se 140 cm... Valojen sammuttua ei enää jutella, vaan kommunikointi lähinnä pään silittelyä ym. rauhoittelevaa hyssyttelyä. Illasta riippuen menee 15-45 min. Ite olen ihan tyytyväinen siihen. Mun pää selviää tällä vähiten. Eikä meidän poika vielä ymmärrä mielestäni puhetta niin, että asiasta voisi "keskustella", vaikka kertookin nukkumisen periaatteet ääneen. Ja tietty vuorotellaan miehen kanssa, jotta kumpikin saa vähän hengähdystaukoa.

mun lapsilla 2v ikäeroa ja vauvan synnyttyä vuokrattiin vaavisänky pienemmälle, sillä saatiin lykättyä isomman sängynvaihtoa se 4kk:tta. tutut joilla lasten ikäero alle 2v ottivat lainaan toisen pinnasängyn niin että molemmat lapset nukkui sit pinniksessä. (varmaan jokaisella on joku tuttu lapsiperhe josta pinniksen saisi lainalle.)

itse en ikimaailmassa lähtisi tuollaiseen nukuttamiseen. 45min odottaa että lapsi nukahtaa! ei hyvä. ottakaa ja miettikää josko sittenkin olisi viisainta keksiä vauvalle alkuun joku muu nukkumapaikka ja antaa isomman nukkua pinnasängyssä, jos vaikka pääsisitte nukuttamisesta eroon. ei se nimittäin helpota sit ainakaan kun vauva syntyy. :/ pitäisin itse tärkeimpänä sitä että isompi osaa nukahtaa itse. mitäs sitten jos joudut oleen yksin kotona vauvan ja isomman kanssa? miten isomman sit saa nukkumaan kun vauva pitää ottaa mukaan? ei meillä tulisi mitään kun miehellä välillä työmatkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Me:

No mitäs nukuttamista se sit niinku on, jos itse vaan olen siellä samassa huoneessa minne tyttökin nukahtaa. En varsinaisesti mielestäni nukuta, vaan olen siellä huoneessa, kun nukahtaa... vähän eri asia kuitenkin. En siis mitään silittele tms.

jos lapsi ei nukahda itse yksikseen omaan huoneeseen niin kyllä se on nukuttamista.

Kommentoin omalta kohdaltani eli meillä siirto johtuu siitä, että pelkään milloin poika tulee pinnasängystä päälleen alas, jos hoksaa unenpöpperössä alkaa kiipeillä. Päivällä osaa jo kiivetä sieltä pois, yöllä ei ole VIELÄ yrittänyt. Lapsen turvallisuudesta siis kysymys :)

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kommentoin omalta kohdaltani eli meillä siirto johtuu siitä, että pelkään milloin poika tulee pinnasängystä päälleen alas, jos hoksaa unenpöpperössä alkaa kiipeillä. Päivällä osaa jo kiivetä sieltä pois, yöllä ei ole VIELÄ yrittänyt. Lapsen turvallisuudesta siis kysymys :)

se on ihan ymmärrettävää, siksi kirjoitinkin "tai oppinut kiipeämään pinnasängystä pois ja siksi turvallisempi isoon siirtää."

Alkuperäinen kirjoittaja Me:

Ihan sama, miksi sitä kutsut... mutta missä toinen lapsi / muut lapset silloin olisivat? Eli tollanen on kyllä aika epänormaalia, pääasiassa ainokaisille tarjottua "palvelua".

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:

mun lapsilla 2v ikäeroa ja vauvan synnyttyä vuokrattiin vaavisänky pienemmälle, sillä saatiin lykättyä isomman sängynvaihtoa se 4kk:tta. tutut joilla lasten ikäero alle 2v ottivat lainaan toisen pinnasängyn niin että molemmat lapset nukkui sit pinniksessä. (varmaan jokaisella on joku tuttu lapsiperhe josta pinniksen saisi lainalle.)

itse en ikimaailmassa lähtisi tuollaiseen nukuttamiseen. 45min odottaa että lapsi nukahtaa! ei hyvä. ottakaa ja miettikää josko sittenkin olisi viisainta keksiä vauvalle alkuun joku muu nukkumapaikka ja antaa isomman nukkua pinnasängyssä, jos vaikka pääsisitte nukuttamisesta eroon. ei se nimittäin helpota sit ainakaan kun vauva syntyy. :/ pitäisin itse tärkeimpänä sitä että isompi osaa nukahtaa itse. mitäs sitten jos joudut oleen yksin kotona vauvan ja isomman kanssa? miten isomman sit saa nukkumaan kun vauva pitää ottaa mukaan? ei meillä tulisi mitään kun miehellä välillä työmatkoja.

Jokainen taaplaa tyylillään. Olen huomannut, että näissä on aika kausiluonteisia vaiheita. Se 45 minuuttia on harvinainen ilta, mutta ei tietenkään täysin mahdoton. Mutta mulle sopii sekin hyvin. Teen samalla ajatustyötäni tai pelaan puhelimella. Mä en jaksa lähtee sellaseen kissahiirileikkiin. Enkä mä näe toisen lapsen syntymääkään mitenkään ongelmana. Suurimman osan elämästään poika on nukahtanut aivan itsekseen. Tätä nukuttamiskautta on nyt kestänyt se kk. Ja mielestäni se on riippuvainen nyt tästä meikäläisen lähdöstä. Mies on paljon myös työmatkoilla, eikä koskaan ole ollut ongelmia, enkä usko, että toisenkaan kanssa tulee. Mutta mistäpä sitä tietää, jos vaikka koliikki ym. Mutta elämä menee painollaan ja asiat kyllä sopeutuvat siihen. Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta oma kokemukseni ei jaksa uskoa tuollaiseen painajaistulevaisuuskuvaan. Olen kuitenkin kasvatusalanammattilainen, ja konstit on monet. Tämä sopii nyt tähän meidän elämäntilanteeseen parhaiten. Mutta kyllä suosin itse myös sitä, että lapset oppivat nukkumaan itsekseen. 1 v ja 5 kk on kuitenkin vielä melko pieni elinikä, vaikkei nyt vauva enää olekaan.

Yhteistyössä