Neuvoja iänikuiseen ongelmaan (vauvan nukkumisesta)??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyttää

Vieras
Näitä keskusteluja on täällä paljonkin, mutta kysynpä taas...

Eli vauva 8kk ruvennut nukkumaan n. kuukausi sitten todella levottomasti. Nukkui ennen pinnasängyssä meidän huoneessa, pystyi viemään hänet sinne nukkumaan ja tulla vaikka itse vielä katsomaan telkkua tms. Nukahti tissille olkkarissa tai sitten unisena vietiin sänkyyn. Söi 1-2 kertaa yössä. Sitten kerrasta poikki tyylillä alkoi se, että kun oli laskemassa sänkyyn, niin alkoi ihan helvatunmoinen huuto eikä rauhoittumisesta tietoakaan. Jos häneen koskee; silittelee tai koittaa laittaa rauhoittavasti kättä päälle, niin ärsyyntyy entisestään. Sylissä rauhoittui, mutta aina alas laskiessa huuto yltyi. Otettiin sitten perhepetiin, jossa rauhoittui helpommin, mutta piti oikeastaan itsekin mennä samaan aikaan nukkumaan. Nykyisin se ei olekaan ongelma, koska ollaan niin hemmetin väsyneitä.
Mutta nyt viime yönä alkoi se, ettei nukahda sinne perhepetiinkään huutamatta. Yöllä herää MONTA kertaa -huutamaan-, rauhoittuu tissille ja useinmiten siinä nukahtaakin uudelleen. Mutta syö yössä nykyisin sitten n. 4 kertaa. Syö päivisin ihan hyvin soseita, ja ihmettelen, että syökin yöllä niin paljon ja tuntuu, että oikeasti syö eikä vain käytä tissiä tuttina.

Eli millaisia nukutusmenetelmiä teillä on perhepedissä kun on ollut vaikeaa??

Alas on tullut hampaat ja uskon, että ne kutisee edelleen. Panadolia kokeilin antaa silloin niiden puhkeamisen aikaan, mutta mun mielestä se ei auttanut yhtään, niin en sitten ole antanut enää... Päivisin ei ole tuollainen huutaja. Pienet käninät tietysti kun nukuttaa tai on tylsää, mutta se öinen on ihan valtavaa meteliä. Onneksi asutaan omakotitalossa, se ääni lävistäisi varmaan ydinjätehaudatkin. Vaihtaa kyllä asentoa öisin ja välillä herää siihen. Tai sitten siihen, ettei pääsekään haluamaansa asentoon. Mutta sitten kun koittaa auttaa, niin hermostuu totaalisesti ja kampeaa itteään ihan eri suuntaan.

Monelta osin muistuttaa meidän tilannetta. Hieman on rauhoittanut iltoja se, että jompikumpi vaan pitää vauvaa pinnasängyssä huutamassa kunnes nukahtaa. Tai ei se kovin monena iltana jaksanut pitkään huutaa, nyt maks. 5 min.

:hug: meillä molemmat on tainnutettu tissillä perhepedissä ja se on lähes aina toiminut. kuopus nukahtaa myös silittelyyn joskus.

mutta molemmilla on myös ollut kausia että nukkuminen on hankalaa just hampaiden tvs takia. esikoinen myös heräsi tässä iässä, n. 8-12kk ikäisenä joskus öisin "leikkimään" eli vähän aikaa pyöri olkkarin lattialla ja sitten nukahti uudelleen.

liikkuuko teidän vauva miten paljon? onko vasta oppinut jonkun uuden taidon? kuopus hermostui konttaamaan opetellessa jos ei päässyt unissaankin harjottelemaan - tai sitten heräsi siihen kun konttasi unissaan ympäri sänkyä.

Ei tuo meidän toukka vielä liiku muuta kuin napansa ympäri ja mahalta selälleen ja takaisin. Mutta sitä kaikkea kyllä tekee sängyssäkin. Yleensä saan kädet tai kantapäät naamaani moneen kertaan, ihme kun ei ole ollut vielä silmää mustana... Mä yritän varmaan jatkossa tissittää sen nukkumaan suoraan tuonne sänkyyn, niin ei ainakaan herää siihen kun siirretään. Vaikka kaikki 'oppaat' sanoo, et pitäis olla hereillä ja nukahtaa itsekseen... Huh, ehkä sit joskus sekin ihme tapahtuu.

Vielä se pakko laittaa, että mua ei haittais vaikka lapsi välillä heräisi liikkumaan tai leikkimään, mutta se ääni!!
Ja kysymys Koodille, syökö tuo teidän vauva yöllä tai herääkö pitkin yötä kun saatte illalla nukkumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vielä se pakko laittaa, että mua ei haittais vaikka lapsi välillä heräisi liikkumaan tai leikkimään, mutta se ääni!!
Ja kysymys Koodille, syökö tuo teidän vauva yöllä tai herääkö pitkin yötä kun saatte illalla nukkumaan?

Joo herää väh. pari kertaa. Nukkui puolivuotiaaksi ihan hyvin. (koko yön siis). Ja syö sen pari kertaa, ja ihan reilusti. Välillä rauhoittuu pelkkään syömiseen, välillä täytyy pitää vähän paikallaan, kun meinaa lähteä konttailemaan ympäriinsä. Perhepeti ei onnistu, koska lähtee vähän ajan päästä nukahtamisesta kiipeilemään mun päällä. Kerran oli lattian suuntaankin menossa, kun olin vahingossa nukahtanut, mutta ei sitten kerennyt laidalle asti (meillä korkea sänky)

on meillä ollu hieman tuollaistakin, meidän kolmonen nyt 9kk. hampaita se tais tehä tai jotain muuta.. tissillä sen sit tainnutin, meillä myös tutti ja normisti ja taas nykyään nukahtaa tissille ilman huutoja mutta jostain syystä silloin ensin huuteli hetken ennen ku rauhottu tissille. piti yrittää myös konttaamaan mutta sit vaan pidin kiinni ja tyrkytin tissiä ja jos ei huolinu niin hetken heijailin sylissä. kyllä se vielä kerkee taas oppimaan itekeseen nukahtamistaki, jos kerran nukahtaa paremmmin suoraan sun viereen niin tee sit niin kun se teille sopii paremmin. minä en enää jaksa noudattaa kaikkia neuvoja teen kun tuntuu parhaalta ja kyllä nuo isommatkin jo nukkuvat ilman tissiä :) niin ja meillä on sit sänky kiinni seinässä ja pinnis kiinni toiselta puolelta putoamisvaaran vähentämiseksi ja nukun ite niin et vauva jää sinne seinän ja mun väliin

Tissillehän nuo nukahti aina...

Tuo ikä voi olla sellainen että se tekee levottomuutta. Eroahdistus alkaa painaa päälle ja öisinkin pitää sitten tsekkailla että äiti on lähellä. :)

Yhteistyössä