Neuvoja 5 kk vanhan ruokailuun..

Kysyn teiltä neuvoja kokeneemmat ja viisaammat.. Tyttöni on 5kk ja neuvolasta kehotettiin alkamaan syömään soseita ihan rohkeasti kun painokäyrä menossa tasaista tahtia alaspäin, on siis ollut täysimetyksellä.

Olen ihmetellyt suuresti kun tuo pikkuinen jolla aina on nälkä, aloittaa käsittämättömän huudon ja raivon kun puen ruokalapun kaulaan. Syöminen on yhtä huutoa ja kyyneleitä (kohta puolin ja toisinkin...:(

Kertokaa te fiksummat, mistä moinen voisi johtua?
 
"Vieras"
Siis syökö lapsi huudosta huolimatta vai huuta ja ei syö? Jos sillä on lusikkakammo? Jos lapsi ei syö ja ruokailu on kaikille tuskaa niin pidä pari viikkoa taukoa ja aloita uudelleen vaikka sormiruoallankunhan 6kk tulee täyteen.
 
"neljän äiti"
Jospa se ruokalappu kuristaa/nipistää tms? Kokeile ilman lappua. Millä lusikalla syötät? KAnnattaa kokeilla erialisia, pieni pehmeä muovilusikka on varmaan vauvalle mukavin. Ja aloita hedelmäsoseella, jospa se masituis parhaiten.
 
Siis ihan semmosella muovisella vauvan lusikalla ja ei pitäis lapun kyllä kiristää. Syö hedelmäsoseita ihan mielellään, tietenkin ollaan muutamalla lusikalla aloiteltu jne. Kun ruokailu päättyy niin loppuu huutokin. Tyytyväisenä on rinnalla ja pullostakin suostuu juomaan pumpattua maitoa. Vatsakin toimii päivittäin..
 
Vaikea kuvailla tilannetta mutta jotenkin näin; huutaa - ottaa lusikallisen, maistelee, nielee sen minkä nieleekään - ja huuto jatkuu taas.. Tosiaan voisi yrittää pienentää annoksia, mutta kehotus ruuan lisäämisestä kummittelee mielessä:/
 
"sondersson"
Minä en jatkais soseita jos muksu itkis aina syödessään. Muutenkin painonlaskuun on naurettavaa syöttää vähäenergisempää ravintoa ja viedä vieläpä tilaa maidolta josta sitä energiaa saisi hyvin. Lisää maitoa vaan ja muuta sitten myöhemmin. Ja jatkossa kannattaa kokeilla antaa vauvan syödä itse sormin.
 
"viiraska"
Se voi olla vauvasta tosi pelottavaa, että tukitaan suu täyteen sosetta, jota hän ei osaa vielä käsitellä kunnollisesti. Pieniä annoksia ja vain muutama lusikallinen kerrallaan. Ja lusikkaahan ei tungeta suuhun ja pyyhitä ylähuuleen, vaan tuodaan vauvan ulottuville niin, että hän näkee sen. Sitten kun hän aukaisee suun, lusikka laitetaan huulten väliin, ja vauva itse opettelee tyhjentämään sen aktiivisesti huulillaan. Juota vaikka korviketta lisäksi, jos oman maidon riittävyys huolettaa.
Terve lapsi ei kuole nälkään ruuan äärellä, älä ressaa.
 
"vieras"
Jos perheessä on kaksi aikuista (tai jos ei ole, niin hanki mummo, kummi tai kaveri tähän toiseksi), kokeilkaa syöttää toisillenne soseita. Ja niin, ettette tiedä tulossa olevan ruoan lämpötilaa, koostumusta tai sisältöä.

En tiedä, auttaako teidän pulmaan, kun en tiedä mikä pulma on. Mutta tuolla voidaan ainakin lieventää monia itse syöttötilanteeseen liittyviä ongelmia. Ei nimittäin tunnu kivalta se lusikan heiluminen nenän edessä kun suu on vielä täynnä :D Eikä kukaan halua, että ruoka kipataan liian taakse kielelle.

Minäkin suosittelisin ennemmin vaikka sitä korviketta kuin vauvalle epämukavia syöttötilanteita. Joskin teidän lapsen painokäyrää näkemättä yleisesti ottaen sanoisin, että neuvolasta keksitään 4-5-kuisille aika usein sellaisia höpöhöpö-notkahduksia, miten ne on lapset ikinä ennen hengissä selvinneetkään...
 
"asd"
Meidän poika tykkäsi silikonisesta nuk'in lusikasta. Se on pieneen suuhun mukavan pehmeä. MEillä huudettiin joka kerta syöttötuolissa, joten syötin sitten sylissä. Silloin huutoa ei ollut ollenkaan. Ja tosiaan niin, että lusikkaa liikuteltiin hitaasti niin, että vauva ehti sen nähdä ja avata itse suunsa. Aloitettiin bataattisoseella johon sekoitin hieman äidinmaitoa mukaan, meni alas, kun oli makeaa.
 
halipupu harmaana
Kiinteiden syöminen ei välttämättä kaikilta vauvoilta onnistu heti suit sait sukkelaan, vaan se vaatii totuttelua. Ruokalappu kannattaa unohtaa, tee tilanne mieluiten mahdollisimaan samanlaiseksi, jos syöttäisit rinnasta. Jossain on muistaakseni annettu ensin vauvan maistella sosetta omasta sormenpäästä ja vasta myöhemmin lusikasta ja tosiaan ihan vähän kerrallaan. Anna lopuksi tissiä, niin vauva oppii että tuon kauhean jutun jälkeen taas tissiä, joten kestän kyllä. Tsemppiä ja jaksamista, älä ota liikaa srtessiä asiasta.
 
hjk
Syötätkö sitterissä vai syöttötuolissa? Itse olen huomannut että joskus rupee huutamaan sitterissä syötettäessä, mutta kun siirrän syöttötuoliin, huuto loppuu sekunnissa. Toppaa vaan sen tuolin niin ettei pääse huojumaan ja on hyvässä asennossa :)
Voisko kokeilla antaa jotain sormiruokaa vauvallesi jos maistuis semmonen paremmin?
 

Yhteistyössä