Neurootikon kysymys raskausajan ruokavaliosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äsh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äsh

Vieras
Söin yhdessä lounaspaikassa leivän, joka oli ikään kuin lämmin voileipä (pöytään päästessä ei tosin enää kovin lämmin...). Joka tapauksessa, leivällä oli juustoa eikä mitään hajua mitä juustoa se oli. Eipä sitä ollut kovin paljon, mutta mielestäni aika sulanutta. Listeriavaara? Hitto mua tolloa, kun en tajunnut kysyä mitä juustoa se on ja paljonko kuumennettu :( eipä tuo miltään spesiaalituontijuustolta maistunut. Eikös Suomesta oo aika vaikeeta löytää juustoa, johon ei käytetä pastöroimatonta maitoa?

Joo olen aika uus tässä raskausajan ruokakieltoviidakossa niin en tiedä miten mihinkin pitäis suhtautua :headwall:

Tuskin siitä mitään vaaraa vauvalle on. Kaikkea ei kannata ottaa ihan niin vakavasti, muuten saat pelätä koko raskausajan. Itse en ainakaan jaksa ihan kaikkea pelätä...

[QUOTE="fss";22433231]just[/QUOTE]

No kiitti vaan tosi valaisevasta vastauksesta! Ohan tää nyt aika p*rseestä, neuvolasta ei aikaa varatessa kukaan puhunu mistään ruokavalioista ja nyt tää alkaa pikkuhiljaa vasta netin kautta valjeta tää touhu.

Voisko joku ystävällisesti kertoa mulle, teinkö äitimittaskaalalla kuinka suuren synnin ja pitäiskö kenties olla huolissaan? Kuinka ihmeen pilkuntarkasti kaikkia noita ohjeita pitää noudattaa?

[QUOTE="hanttu";22433241]Tuskin siitä mitään vaaraa vauvalle on. Kaikkea ei kannata ottaa ihan niin vakavasti, muuten saat pelätä koko raskausajan. Itse en ainakaan jaksa ihan kaikkea pelätä...[/QUOTE]

Kiitos :)

Mä tässä oonkin vähän miettinyt, että montakohan kertaa tässä ehtii vielä mikäkin sairaus tulla, kun viimeks eilen kummipoikani tökkäsi mulle rapaisen hansikkaan päin pläsiä, suoraan suuhun. Että voisinko veikata että siitäkin aika monta listeriapakteeria saattoi hypätä ;)

Mä olen kyllä syönyt maksamakkaraa, graavilohta ja aurajuustoakin jo esikoista odottaessa ja ihan terve tuo tyttö on. Kunhan ei nyt ihan jatkuvasti niitä syö, niin en usko että ei ole hirveesti haittaa.

Eli et ole tehnyt mitään suurta syntiä =)

Ohan tää raskausaika niin lyhyt, että ei tee tiukkaa kyllä luopua tietyistä ruoka-aineista, mutta mua ihmetyttää nämä kaikenmaailman säännöt ja rajoitukset. Miten kukaan voi säilyä hengissä jos periaatteessa voit saada sen listerian tai toksoplasman vaikka keväisin lentävästä katupölystä?? Ja miksi ne ei neuvolasta ohjeista heti aikaa varattaessa mitä voi syödä ja mitä ei, jos jotkut aineet on kiellettyjä? Ja miten rahkakin voi olla kiellettyä? Suomalaista, pastöroitua?

Onko ketään, joka näitä pystyy IHAN KOKO AJAN PILKUNTARKASTI noudattamaan?

Lisäksi syön päivisin työmaaravintolassa, joka on kylläkin siisti ja suosittu, mut mistäs mä sen tiedän millä rätillä milloinkin pyyhkäisevät salaattipöydän ja kuka aivastaa minnekin. No, siellä aion kuitenkin syödä vastaisuudessakin koska ruoka on siellä tosi monipuolista ja hyvää :)

Voisko joku ystävällisesti kertoa mulle, teinkö äitimittaskaalalla kuinka suuren synnin ja pitäiskö kenties olla huolissaan? Kuinka ihmeen pilkuntarkasti kaikkia noita ohjeita pitää noudattaa?

Mun mielestä sun ei kannata tota jäädä miettimään. Jatkossa sä itse päätät miten noudatat ohjeita. Vahinko on vahinko, mutta mun mielipide on, että jos olet tietoinen jostain riskistä niin miksi et ohjetta noudattaisi? Noita vältettäviä on ihan muutama vaan ja kuitenkin sitä listeriaa ihan oikeastikin on olemassa. Olet saattanut siitä tartunnan saadakin, sulle se ei mitään aiheuta, terveelle aikuiselle. Nyt vauvasi on kuitenkin riskiryhmässä. Riski on yleisesti pieni, mutta kuitenkin aina jollekin se osuu kohdalle ja silloin se on 100 prosenttia.

[QUOTE="Nipsu";22433396]Mun mielestä sun ei kannata tota jäädä miettimään. Jatkossa sä itse päätät miten noudatat ohjeita. Vahinko on vahinko, mutta mun mielipide on, että jos olet tietoinen jostain riskistä niin miksi et ohjetta noudattaisi? Noita vältettäviä on ihan muutama vaan ja kuitenkin sitä listeriaa ihan oikeastikin on olemassa. Olet saattanut siitä tartunnan saadakin, sulle se ei mitään aiheuta, terveelle aikuiselle. Nyt vauvasi on kuitenkin riskiryhmässä. Riski on yleisesti pieni, mutta kuitenkin aina jollekin se osuu kohdalle ja silloin se on 100 prosenttia.[/QUOTE]

Tiedän ja kirjoitinkin jo, et ei mulle tee tiukkaa luopua esim. graavilohesta. Mutta hittolainen, kun otin sitä ruokaa niin ajattelin vaan että no tuohan on lämmin voileipä eli se on kuumennettu eli on ok... Mutta sitten rupesin syötyäni ajattelemaan tarkemmin. Kun oon niin uusi tässä hommassa enkä tiedä vielä että "kuuluuko" näistä asioista olla ihan hysteerikkotarkka vai ei :ashamed: . Jos rupean miettimään oikein, OIKEIN tarkasti, niin periaatteessahan mun kannattaisi ottaa omat eväät mukaan joka päivä, desinfioida kaikki paikat ja ei ainakaan mennä kyläilemään kummipojan luona (heillä on kissa, koira ja kuten sanottua niin kummipoika on vielä niin pieni että saattaa vahingossa vaikka läntätä mulle hanskansa suuhun :D).

Kyllä mä kotona olen tarkka hygieniasta ja pesen salaatit ymsyms eli kyse ei ole siitä, ettenkö vaan viitsisi. Kyse on siitä, onko se ylipäätään mahdollista välttää ihan kaikkea joutumatta koko ajan miettimään mitähän tässäkin on ja kuka tähän on koskenut jnejne.

[QUOTE="Nipsu";22433430]Ei kai rahka ole kielletty? Mulle sitä ihan äitiyspolilla suositeltiin (oli raskausdiabetes). Ja ei, en usko, että kukaan on täydellinen![/QUOTE]

No ei ole,jossain se kait miellettiin tuorejuustoksi,mitkä kyl nekjään ei oo kiellettyjä...pastöroituja tuotteita ku käyttää niin ei pitäis olla huolta..

[QUOTE="Nipsu";22433430]Ei kai rahka ole kielletty? Mulle sitä ihan äitiyspolilla suositeltiin (oli raskausdiabetes). Ja ei, en usko, että kukaan on täydellinen![/QUOTE]

No mäkin luulin että se on ok (ja olen sitä syönytkin), jostain netistä luin että siinäkin SAATTAA mahdollisesti olla riskiä sen pehmeän ja huokoisen rakenteen vuoksi. Sorry, en nyt löydä enää sitä linkkiä. Että tiedä nyt sitten näistä kaikista.

Yhteistyössä