Neulontataitoiset hoi! Saisko vähän apua (polvisukat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haaveena olis alottaa elämäni ekat polvisukat, mutta miten lasketaan omaan jalkaan sopiva silmukkamäärä? Eli jos pohkeen ymärys mitta on mitta x, niin kuinka paljon pitäs suurin piirtein olla suhteessa silmukoiden ympärysmitta venyttämättä. Ja kyllä, netissä on ohjeita, mutta kun oma jalka nyt ei ole mikään sulosääri, eli ympärysmittaa on enemmän, kun malleilla, vaikkei mikään tukkikaan. Eli niistä kun ei tiedä, miten kapeelle jalalle ne ohjeet on suunniteltu, eikä viittis montaa kertaa purkaakaan. Haluan siis just omaan jalkaan huvin istuvan sukan.

Ainoa tapa varmistaa tuo on neuloa mallitilkku kyseisen ohjeen mallineuleella ja laskea oikea silmukkamäärä sopivasti venytetystä mallitilkusta. Erilaiset neuleet käyttäytyvät erilailla, pitsineule venyy erilailla kuin joku sileä neule puhumattakaan joustinneuleesta. Oma käsiala tuo oman muuntelunsa ja langallakin on merkitystä.

Niin joo, tietysti. Mä olen aika aloittelija vasta (muutamia perusvilliksiä neuloneena), enkä osaa vielä ainuttakaan pitsi tai muutakaan "erikoisneuletta", eli ihan perus joustin / sileä systeemillä ajattelin "harjoitella" ekat. Mut kiva tietty, jos niistä tulis "kerralla" ihan pidettävät... Kirjoneuletta olen vähän harjoitellut yksinkertaisilla kuvioilla lasten sukkiin, mut sitä en aio tehdä noihin pitkiin. Ei riitä vielä taito. Lankana ajattelin käyttää seiskaveikkaa (raitaa) ja puikot varmaan 4 luokkaa, kun mulla aika tiukka käsiala.

Yhteistyössä