Neulojat - mielipiteitä tarvittaisiin!

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Lanka on tässä: Novita Oy Kelta-oranssi-pinkki-purppura liukuvärjätty lanka.

Mä ajattelin tehdä siitä jonkinlaisen villapaidan itselleni. Mutta mutta. Sukkaa jos tekee, nii kerrokset ovat lyhyempiä ja väriä on kerrallaan silloin enemmän. Villapaita tulisi samalla tekniikalla vissiin aika erinäköistä. Toimisiko jos mä tekisin villapaidan pystysuorista suikaleista? Voisi tehdä esim A-linjaisen villatakin ja suikaleet hieman levenisivät alareunassa. Olisiko ihan hullu ajatus? Epäilyttää hieman, millaiset saumat tuohon tulisi sitten...

Ei oo ihan hullu ajatus, mun mielestä ainakaan :) Se tietenki vähän riippuu et haluuks että niistä kaistaleista tulee kaikista samannäköisiä, jos haluaa niin sitten se vaatii aika paljo säätämistä ku on liukuvärjätty lanka.

Mä tein viime talveks ittelleni Purosta pitkän villatakin. Siihen asti meni ihan kivasti ja helposti kun piti alkaa neulomaan etukappaleen yläosaa toiselta puolelta. Ku mä halusin että ne puolet on sit just saman näköisiä niin se vaati aika paljon säätöö että ottaa langan just oikeesta kohtaa. Suunnattoman raivostuttavaa hommaa mut onnistu lopulta :D

Mä ajattelin, että kaistaleet saisi olla reilusti erilaisia. Ei tartte siis olla viereisissä kaistaleissa samat värit samalla kohtaa, mutta väriä tulisi siis "neliönä" aina kerrallaan enemmän verrattuna ohueen raitaan. Äh mitenköhän mä tän selittäisin.

Joo hoksasin mitä tarkotat. Onhan se että jos alkaa pyöreenä tekee villapaitaa niin tosi ohuita raitoja tulee. Tolla tavalla niistä tulis enemmän just neliön mallisia, tai paksumpia siis :)

Kyllähän se ihan toteutettavissa on. Laittaa vaikka takakappaleelle 5 kaistaletta, reunimmaisiin tekee sit kädentiet. Etukappaleelle laittaa sit 4 ja lisäksi napituslistat niin tulee saman levyinen ku takakappaleesta.. Tai jotenki.. :D Tai enemmän kaistaleita ni saa viel leveempää raitaa.. Tai.. *raksuttaa* :D

Saumat menee varmaan aika siksakkia, itse kun tuollaisesta liukuvärjätystä olen neulonut niin olen tarkkaan katsonut mistä kohtaa aloitan niin raita menee kohdikkain....langan hukka menekki on vaan aika paha. Vauvan neuleaalarin lankajämistä neuloin itselleni pipon :)

Joo hoksasin mitä tarkotat. Onhan se että jos alkaa pyöreenä tekee villapaitaa niin tosi ohuita raitoja tulee. Tolla tavalla niistä tulis enemmän just neliön mallisia, tai paksumpia siis :)

Kyllähän se ihan toteutettavissa on. Laittaa vaikka takakappaleelle 5 kaistaletta, reunimmaisiin tekee sit kädentiet. Etukappaleelle laittaa sit 4 ja lisäksi napituslistat niin tulee saman levyinen ku takakappaleesta.. Tai jotenki.. :D Tai enemmän kaistaleita ni saa viel leveempää raitaa.. Tai.. *raksuttaa* :D

Just just näin :) Kaistaleet tulisi nopeasti tolla neulekoneella mikä mulla on, yhteenompelu on se pitkäpiimäinen juttu.

Mitenköhän noi pitäisi ommella yhteen, että tulisi tasaisin pinta? :ashamed: Mä en oo koskaan panostanut saumoihin hirveästi ja eihän ne kyljissä olekaan niin merkitykselliset. Olkapäillä jäljittelen silmukoita ja sinne tulee ihan nätit.

Saumat menee varmaan aika siksakkia, itse kun tuollaisesta liukuvärjätystä olen neulonut niin olen tarkkaan katsonut mistä kohtaa aloitan niin raita menee kohdikkain....langan hukka menekki on vaan aika paha. Vauvan neuleaalarin lankajämistä neuloin itselleni pipon :)

Mä ajattelin tosiaan, että värien vaihdot saisi mennä reilusti eri rytmissä. Mielellään vaikka ihan lomittain ja vierekkäin saisi olla kokonaan eri sävyt. "tilkkutäkki"

Mä oon nuo saumojen ompelut tehny aina ihan sellasilla normipistoilla, tiiä sit mitä ne on nimeltään.. :D Sillee et lanka menee aina siitä sauman yli sillee tiäks? :D

Eli luotospistosauma on se mitä mä käytän, tuolta käspaikasta kattelen. Mutta tuo vuoropistosauma ois varmasti tohon takkiin parempi, sillä ei varmaan tuu niin paksua saumaa ja tulee siistimmän näkönen.

Täällä on juttua saumoista:
Käspaikka - Käsityö verkossa - TEKNIIKKA JA RAKENNE - OIKEAKÄTINEN - SILMUKOIDEN LUOMISTAVAT - NEULEIDEN SAUMAT

Eli luotospistosauma on se mitä mä käytän, tuolta käspaikasta kattelen. Mutta tuo vuoropistosauma ois varmasti tohon takkiin parempi, sillä ei varmaan tuu niin paksua saumaa ja tulee siistimmän näkönen.

Vilkaisu käspaikkaan paljasti, että käytän normisti luotospistosaumaa kanssa :D Mutta oikeassa olet että vuoropistot taitavat olla näteimmät tässä tapauksessa. Pitää vaan huolehtia, että teen siistiä jälkeä reunoissa koneella. En ole siis mikään ammattilainen ja joskus on jäänyt harmittavia lenksuja sinne roikkumaan...

Mä luulen, että kokeilen tätä. Taidan laskea leveyden just noiden sun ehdottaminen 4-5 kaistaleen mukaan. Täytyy vaan miettiä millainen napituskaistale olisi nätein, mutta ehkä sen voi jättää sitten ihan lopuksi. Käsin se varmaan täytyy tehdä, sillä mun kone on mallia "basic", ei mitään hienouksia.

Kiitos kannustuksesta :wave:

Eipä kestä, ihan hauska mietiskellä tällasia :D Joo käsin se varmaan kannattaa se napituslista tehdä, senhän vois tehdä ihan lopuksi tasona silleen että poimii etukappaleiden ja kauluksen reunasta silmukat pyöröpuikolle ja sit neuloo siitä. Tulis sellanen yhtenäinen :) Tai miten ny sit istuu malliin jne :D

Musta toi oli lankana aika epämiellyttävää neulottavaa :( Paitalangat ostin mutta saa nähdä mitä niistä loppujen lopuksi teen, Revontulihuivi tai joku iso pitsineulehuivi vois mennäkin.

[QUOTE="vieras";22186875]Musta toi oli lankana aika epämiellyttävää neulottavaa :( Paitalangat ostin mutta saa nähdä mitä niistä loppujen lopuksi teen, Revontulihuivi tai joku iso pitsineulehuivi vois mennäkin.[/QUOTE]

Eikö se ollut samanlaista kuin nalle? *syöksyy tarkastamaan* Mutta joo, käsin en jaksaisi neuloa aikuisen takkia sileänä, mutta mun kone onneksi pystyy tekeen eri kokoisia lankoja, joten siistiä pitäisi tulla vauhdilla :D

Hmmm... Pitsiä reunaan. * kypsyttelee ajatusta *

Yhteistyössä