Neulojat, apua kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkieijuokse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkieijuokse

Vieras
Haluaisin neuloa housut, ohje on tuolla: Novita Oy - Neulemalli: Neulottu vauvan takki, housut, pipo, lapaset ja sukat

Ohjeessa neuvotaan käyttämään Novitan Wool-lankaa ja 3,5mm puikkoja. Woolin neuletiheys on 22s ja 32 krs per kymmenen senttiä kanttiinsa.

Mulla olisi juuri sopivan väristä 7 Veljeksen lankaa, mutta sille ehdotetaan nelosen puikkoja ja neuletiheys on tuolloin 18s ja 26 krs. Sukille ehdotetaan 3,5mm puikkoja.

Jos mä tekisin housut numeroa ajateltua pienemmän ohjeen mukaan, niin eikö mun silloin pitäisi saada aikaan jotakuinkin sopivat pöksyt? 3,5 vai 4mm puikoilla?

ehkä helpoimmalla pääset kun teet ensin 10x10cm tilkun ja lasket kuinka monta silmukkaa menee 10cm alalle leveydellä ja sen jälkeen katsot tuon housujen silmukkamäärän, jaat sen tuolla 22 ja kerrot sen mitä saat summaksi sillä määrällä joka menee tuolle 10cm tilkulle silmukoita.

Tuon Woolinhan täytyy olla ohuempaa, kun kymmeneen senttiin mahtuu enemmän silmukoita..? Jos mä tekisin ne tarkalleen samalla ohjeella, niin eikö ne 7 veljeksestä neulotut housut olisi isommat?

*etsii kadonnutta järkeään*

siis jos välttämättä sitä veljeslankaa haluat käyttää. se on kuitenkin aika paljon paksumpaa ja tönkömpää kuin tuo wool, lisäks veljeslangassa 25% keinokuitua (polyamidia) vahvikkeena, ite en ehkä vauvan iholle sitä laittais. wool on nimenomaan lastenneuleisiin sopivan kuohkea ja pehmeä, kuitenkin konepestävä. 7 veljestä lähinnä sukkalankaa, tai aikuisten neuleisiin.
oikein laskit sen että isommat tulee jos noilla ohjeilla teet paksummasta langasta. mut voi olla et sen vaatteen "olemus" myös aika erilainen noin paljon paksummasta ja tiiviimmästä langasta, kuin miltä se ohjeissa näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja järkieijuokse;26940020:
Tuon Woolinhan täytyy olla ohuempaa, kun kymmeneen senttiin mahtuu enemmän silmukoita..? Jos mä tekisin ne tarkalleen samalla ohjeella, niin eikö ne 7 veljeksestä neulotut housut olisi isommat?

*etsii kadonnutta järkeään*

Olisivat isommat. Tee se tilkku ja laske siitä.

On mun se tilkku neulottava, niin saan selville, kuinka paljon pienemmän koon valitsen. Jos menee päin prinkkalaa, otan opikseni ja pitäydyn ensi kerralla pilkuntarkkaan ohjeessa, vaikka käskettäisiin neuloa jakinkarvasta.