Netti vs. oikea elämä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen lueskellut tätä palstaa jonkin verran viime aikoina. Minulle on tullut sellainen tunne, että aika monilla ihmisillä on kova tarve tuomita muita. Toiseksi kovin syvälliset keskustelut eivät tällä palstalla näytä olevaan kovinkaan tavallisia. Mietin sitä, että onko tämä vain sellainen palsta, jonne halutaan kirjoitella jotain arkista mitä mieleen tulee vai kertooko tämä palsta jotain myös todellisesta elämästä, eli että syvälliset asiat eivät pahemmin mietytä moniakaan. Mietin myös sitä, että ovatko monet ihmiset oikeassakin elämässä näin kärkkäitä tuomitsemaan miuden valinnat ja pitämään omia valintojaan niinä oikeina, vai onko se myöskin jokin palstailmiö?

Minä en osaa vastata kun olen aika uusi tällä palstalla, mutta omassa lähipiirissäni ihmiset tuntuvat kyllä olevan aika syvällisiä ja vapaamielisiä, mutta toisaalta olen kasvanut varsin tieteellistaiteellissuuntauneessa vapaamielisessä perheessä. Olenko minä ja perheeni poikkeus vai onko se tämä palsta?

Noin yleensä netissä on helppo kirjoitella mitä ns. sylki suuhun tuo. Nimimerkin taakse on helppo piiloutua. Veikkaisin, että kovin moni ei oikeassa elämässä ole niin kärkäs mitä palstoilla ehkä ovatkin. Nettihän on oikea unelmapaikka ujoille ihmisillekin - täällä kun ei tarvitse kohdata ketään face-to-face ja ujoimmatkin saavat äänensä kuuluviin. :)

Itselläni on kyllä kokemusta nettifoorumeista ja sitä samaa kaavaa lähes poikkeuksetta noudattavat. On niitä kärkkäitä joka asiasta tuomitsijoita, kourallinen peesaajia suuntaan jos toiseen ja, onneksi, sitten heitä, ketkä eivät ole liikekannalla vain provotakseen ja nostaakseen itseään korkeammalle - ns. neutraaleja keskustelijoita. Moni vierailee foorumeilla myös vain kysyäkseen jotain mieltä askarruttavaa asiaa ja vastauksen saatuaan eivät enää palaakaan juttelemaan niitä näitä muihin threadeihin. Näin mäkin olen tehnyt joskus.

Noin yleensä kannattaa vaan katsoa sormien läpi ne kaikista kärkkäimmät tuomitsijat. En mä ainakaan jaksa sellaisten kommenteista herneytyä, saati jotenkin välittää. Etenkin, kun jotkut provoavat nimenomaan ihan sillä tarkoituksella, että saisivat jonkun kiukusta täristen vastaamaan hikikarpalot näppikselle lentäen.

Niin, tää palsta on oikeastaan melkoinen vitsi tuolla oikeassa elämässä. Voisiko sanoa, täällä tyhmyys tiivistyy ja kuka tahansa voi koittaa päteä tietämyksellään siitä miten muiden kuuluisi elää. Tätä palstaa EI kannata ottaa kovinkaan vakavasti. Eikä täältä kannata löytää syvällisiä keskusteluja. Ne käydään sitten palstan ulkopuolella.

Yhteistyössä