Nenän tukkoisuus?

Onko muita jotka kärsii nenän tukkoisuudesta? Olisiko vinkkejä miten helpottaa tukkoisuutta?

Minulla on ollut nenän limakalvot tosi kuivat melkein heti plussaamisesta lähtien. Nyt on menossa rv9. Nenä on tukkoinen päivät ja yöt, ja nukkuminenkin on hankalaa kun nokka tuhisee :( Ei ole nuhaa eikä allergiaa, vaan selvästi raskaudesta johtuvaa. Edellisissäkin raskauksissa on ollut samaa, mutta ei näin pahana kuin tällä kertaa.

Heip!

Mulla ollu myös tukossa ihan alusta asti, ja loppua ei näy...nyt rv 18...
Itellä myös mukana tukkosuuden lisäks verenvuodot...:(

Ite en oo käyttänyt mitään apuja tuohon vaivaan, mut neuvolasta kyllä sanottiin, että apteekista saa jotain tippoja, jotka pitäs auttaa...:) En vaan tosiaan muista mitä ne oli...mut kai ne apteekista osaa kertoa :)

Samaa vaivaa kummassakin raskudessa, mutta itsellä on hiukan helpottanut.
Nenä ei varsinaisesti tukossa ole, mutta limakalvit turpoaa ja aiheuttaa tätä tukkoisuutta...tai näin olen lukenut ja neuvolastakin kuullut.

Tuo verenvuoto voi muuten johtua laskeneesta hemoglobiinistakin, mutta yhtähyvin kyllä myös kuivista limakalvoista.
Loppuvaiheen odottajalla varmaan jälkimmäinen ja puolivälissä mahdollisesti ensimmäinen vaihtoehto tai kummatkin.

Itse sain ainakin avun kuiviin limakalvoihin pojan raskaudessa, kun pumpulipuikolla levitin öljyä nenään kaksi kertaa päivässä. =)

Jep jep, täälläkin on ollut jo ihan plussaamisesta loppuun asti limakalvot turvoksissa. Mies valittaa, kun tuhisen yöllä niin kovin :D Alkuraskaudesta tukkoisuus oli todella ärsyttävää ja niistäminen aiheutti muutamia ikäviä nenäverenvuotoja, kun mulla on couperosaiho, niin nenässäkin on pieniä verisuonia pinnassa. Ja hemoglobiinikin kun keskivaiheilla laski, niin se tietenkin vielä edesauttoi asiaa.
Kumma kyllä siihen tukkoisuuteen ja tuhinaan on tottunut pikkuhiljaa. Nukkuminen tosin onnistuu oikeastaan vain vasemmalla kyljellä, jolloin nenä pysyy auki. Jos unissani käännyn (en kyllä enää pääse vahingossa kääntymään :LOL: ) oikealle kyljelle, herään siihen, että nenä menee tukkoon.

Neuvolassa ei suositeltu käytettävän mitään "nenänavaajia" pitkäaikaisesti, koska saattavat kuivattaa limakalvoja entisestään. Joten minä päätin olla kokonaan ilman. Aika pieni vaivahan tuo loppujen lopuksi on ollut ;)

mustikkasuu ja takiainen rv 40+1

Suolavesisuihkeita ja kostutusöljyjä kannattaa ehkä kokeilla, niitä saa monenlaisia apteekeista eikä niistä todellakaan ole mitään haittaa (ovat siis oikeasti ihan vaan suolavettä tai esim. sesamöljyä ). Myös sarvikuonolla huuhtelusta voi olla apua (se on siis sellainen muoviputkilo, johon laitetaan ruokasuolaa ja vettä ja sitten kaadetaan nenään).

Itse olen pahimpaan allergia-aikaan joutunut käyttämään allergiasuihkeita (lääkärin siunauksella tosin) ja flunssassa ihan niitä nasolineja ym., mutta niitähän ei voi muutenkaan käyttään kuin tilapäisesti viikon tms. ajan. Loppuajan olen yrittänyt pärjäillä noilla kostutussuihkeilla, ne ovat niin helppoja suihkuttaa nenään verrattuna esim. vauvaöljyyn. Kalliitahan ne ovat, jos vertaa litrahintaa vaikka ruokaöljyyn...

Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
Nenä ei varsinaisesti tukossa ole, mutta limakalvit turpoaa ja aiheuttaa tätä tukkoisuutta...
Eiks se nenän tukossa oleminen tarkoita just sitä, että limakalvot turpoaa... harvemminhan se nenä ihan tukkoon tukkoon menee, ellei siellä ole herneitä tai muita vierasesineitä... ;)

Yhteistyössä