Neljävuotiaan raivokohtaukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Onko muilla neljä veetä joka kirkuu niin kauan että oksentaa, huutaa samaa sanaa/asiaa putkeen tunninki kirkumisen lomasta, potkii ovia, menee hysteerisemmäksi koko ajan sen sijaan että rauhoittuisi? Mitä ihmettä ton kanssa tekee, kertokaa viisaammat! Ootan koko ajan kauhulla milloin tulee poliisit oven taa(asutaan kerrostalossa) tai pahempaa, se huuto ja potkiminen on jotain niin sanoinkuvaamatonta!

Taas kesti, huikeat puoltoista tuntia täyttä kirkumista. Ei auttanu jäähylle laitto, alkoi potkimaan ovea, ei auttanut holding, kirkui vaan korkeammalta ja kovempaa ja potki ja huitoi, huutaa että puristaa, au au au, sattuu vaikkei VARMASTI purista mitenkään päin, lelujen otto jäähylle -> ei vaikutusta...
Mä en jaksa enää. Tää on ihan yhtä elävää helvettiä ja tätä on jatkunut jo puoltoista vuotta! Hetki välissä rauhallisempaa aikaa ja nyt mennään taas.

Mulla on keinot ja voimat lopussa :'(

Jos minä olisin sinä niin karjuisin niin lujaa että lapsi säikähtäis. Eihän tuossa ole enää mitään järkeä, näytä nyt sille kuka teillä määrää. Helpotat nimittäin samalla lapsen elämää, kun se raasu luulee että noin saa käyttäytyä ja siksi raivoaa päättömästi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos minä olisin sinä niin karjuisin niin lujaa että lapsi säikähtäis. Eihän tuossa ole enää mitään järkeä, näytä nyt sille kuka teillä määrää. Helpotat nimittäin samalla lapsen elämää, kun se raasu luulee että noin saa käyttäytyä ja siksi raivoaa päättömästi.

Arvaapa onko tuokin kokeiltu joskus :ashamed: Ei mitään vaikutusta, hullummaksi menee vaan.

Meillä lähes joka päivä 4 v tytön kanssa samanlaista. Tänään raivoaminen alkoi, kun legginseihin tuli reikä. Kirkui ja itki naama unaisena, alkoi heitellä tavaroita, potki ovia ja lopulta makasi maassa ulvoen. Mikään ei häneen auta, ei ulos laitto, huutaminen, sylittäminen tai ylipäänsä mikään. Välillä tuntuu ihan voimattomalle hänen kanssaan. Isoveli oli paljon helpompi lapsi.

Samassa iässä oli meillä pieni raivotar, nyt on jo kohta 6v. ja raivareita enää satunnaisesti. Minä tein niin, että pistin yhteen huoneeseen (ei omaan) huutamaan ja raivoamaan aina enkä päästänyt pois ennenkuin oli rauhoittunut. Se tepsi parhaiten. Aikansa huusi ja välillä itse tehostin asiaa pitämällä ovea kiinni. 4v. on jo kuitenkin sen verran iso, että puhetta ymmärtää.

koitappas tuota holdingia vielä.. Eihän siinä pysty lapsi potkimaan ja huitomaan, kun pidät kunnolla kiinni, niin ei lapsi jaksa kovin kauaa sua vastaan tapella.
Meillä ainakin tuo tehosi tosi hyvin, kun lapsi ihan selvästi ei enää osannut rajoittaa sitä kiukkua. Lapsi huusi ja tempoi vastaan sellaisen n.5min, jonka jälkeen raivo muuttui itkuksi ja silloin päästin lapsen irti ja sitten lohdutin ja rauhoittelin.. Tärkeintä on ettei anna periksi siinä kun lapsi tempoo vastaan, lapsen on hyvä saada kokemus siitä että aikuinen on vahva ja kestää vaikka mitä.

Lue kirjat Tulistuva lapsi ja Toimiva perhe (en muista kirjailijoita, joitain amerikkalaisia). Tuossa Tulistuva lapsi -kirjassa kuvattu just tollasta käytöstä, ja jäähyt & kiinnipitämiset vaan pahentaa tilannetta tietynlaisten lasten kohdalla.

Juuri meinasin itsekin tehdä aloituksen, meillä on täsmälleen sama tilanne 5-vuotiaan pojan kanssa. Kirkuu niin että pitää itse korvistaan kiinni, kaikki lähestymisyritykset johtavat kovempaan kirkumiseen. Hakkaa ja potkii kun menee lähelle. Jossain vaiheessa on pakko lähteä rauhoittelemaan vauvaa, ja jää jatkamaan päätöntä raivoamistaan vaikka yksinään.

Tilanne voi käynnistyä ihan aiheesta kuin aiheesta, monesti ihan tekosyyn varjolla...

Ainoa keino millä sain pojan eilen hiljenemään, oli se että sanoin hänelle että nyt jos ei huuto lopu, niin tulee poliisi ja ambulanssi ja vie sairaalaan, kun naapurit luulee että on joku hätänä... :ashamed:

Koitahan laittaa lapsi peiton tai muun vastaavan sisään niin ettei saa potkittua eikä huidottua käsillään vaan on täysin "pussissa". Luulisi jo siinä vaiheessa kun tajuaa ettei pääse mihinkään että kyseinen touhu on aivan turhaa. Jaksamisia kuitenkin!! :)

Yhteistyössä