Neljäs raskauskuukausi, mikä on sen viimeinen päivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ekakertalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ekakertalainen"

Vieras
Kelan sivuilla sanotaan, että neuvolassa on käytävä terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä.
Löytämäni tiedon mukaan 4. raskauskuukausi on viikot 13.-16.

Mitä se siis tarkoittaa?

Mikä päivä on 16. raskausviikon viimeinen päivä? Onko se 16+6 ? 17+0 ?16+0?

Olen huolissani tästä, sillä minulla neuvola on 17+0. Onko se varmasti riittävä päivä saada tarvittavat dokumentit äitiysavustuksia varten?

Minua hämmentää tämä asia, sillä ainakin vau.fi raskauslaskuri sanoo, että olen 12. raskausviikolla, kun olen 11 viikkoa ja 2 päivää raskaana.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Oho, laskinpa väärin. Olen siis rv 12+2. Kävin ekassa neuvolassa rv 11+2.
Siellä sanoivat, että ensikerralla (rv 17+0) katsotaan niitä avustusasioita. Jotenkin ymmärsin kelan sivujen perusteella, että minun pitäisi saada jokin lääkärintodistus tms sieltä niitä hakemisia varten, enkä saanut mitään.

Eli se riittää se eka neuvolakäynti vaikkei siellä tehty mitään lääkärintarkastusta?

Hitto, kun pitää olla niin uuno näissä jutuissa.

Hoitajan tekemä np-ultra on tulossa rv 12+6

Kaikki on siis ok avustusten saamisen suhteen?

Kiitos vastauksesta Maira

No niin, eli sä olet jo käynyt neuvolassa..Mä jo aattelin..Eli ei mitää hätää, sä saat ne paperit kyllä.

Ja sen raskaustodistuksen kirjoittaa yleensä terkka, siinä vaan todetaan et joo, raskaana on.

No hyvä juttu sitten.
Eilen illalla lukiessani neuvolasta saamiani lippulappusia törmäsin tuohon 16. raskausviikko-asiaan ja heti alkoin ihmettelemään.

Onpa hyvä juttu, että se terkan todistus sitten riittää :)

älä huol terkka sne kirjottaa kyllä vaikka itse unohtaisit koko asian,a nta amyös hakukaavakkeet ohjeet yms. kelan avustukset alka kumminkin pyörimään vasta suhkot myöhään. tietty äityispakkaus tulee aijemmin. minlle terkka unhoti kokonaan puhua lapsilisästä, älä unohda sitä! sen voit tehdä kaavakkeella tai vaikka kelan netti sivulla kun olet heille tarvittavat dokumentit lähettänyt.

Saat terkalta vasta myöhemmin sen todistuksen kelalle, olisko joskus viikolla 24-25, silloin raskaus on kestänyt riittävän pitkään että voit hakea avustusta. Tuon edellytyksenä siis on että olet kuitenkin käynyt ennen 4.kuukauden loppua neuvolassa, ja sinä siis olet jo käynyt, joten asia on kaikinpuolin kunnossa.

Yhteistyössä