Neljäs lapsi tulossa, kannustusta kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iiks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iiks

Vieras
Tässä kävi nyt niin, että meille on neljäs lapsi tulossa. Ei ihan suunnitellusti, mutta lapset ovat ihania, joten ihanaahan se on. Jos kaikki menee hyvin, tulokas syntyy elokuussa. Mutta. Hirvittää.

Olen tosi suunnitelmallinen ihminen ja murehdin varmaan aina liikaakin. On tässä nyt kuitenkin todellistakin mietittävää.
Asunto on 90m2 eikä mahdollisuutta muuttaa. Miten me mahdutaan?
Töihin lupasin mennä kesällä nykyiseltä hoitovapaalta, ahdistaa pettää lupaus. Miten sitä enää edes osaa sitten joskus enää töihin mennäkään?
Miehen työt epävarmoja olleet aina, mutta taas tiedossa säätämistä siitä milloin uskaltaa töihin ilmoittaa ja mitä, jos täytyykin vaihtaa miehen kanssa rooleja.
Oma terveyskin mietityttää, kun vihdoin piti nämä liikakilot selättää, edellisestä raskaudestakin on vielä kiloja.
Synnytys oli viimeksi jo aika hurja kokemus, 45min. Tämä taitaa syntyä kotiin, huhhuh.
Yövalvominenkin mietityttää, kun ei tämä edellinenkään eli 1,5v lapseni nuku kovin hyvin. Useita yöheräämisiä edelleen. Miten ihmeessä selviän, jos ja kun pahoinvointi alkaa?
Ja se pahoinvointi. Vielä ei ole, mutta jos menee kuten edelliset, alkaa piakkoin 24/7 oksetus, joka kestää monta kuukautta.

Huhhuh. Tämä tuntuu niin epätodelliselta. Muut lapset saaneet alkunsa clomifenin avustuksella usean kuukauden yrityksen jälkeen ja nyt sitten yhdestä pienestä lipsahduksesta. Toisaalta tosi ihanaa, mutta samalla tuntuu tosi hurjalta. Pää sekaisin :)

Löytyisikö kannustavia sanoja?

Katsot sitä syömispuolta nyt ja imetysaikana, niin saatat jopa päästä liikakiloistasi.
Kyllä sä pärjäät, mä olin yh kun odotin neljättä, kolme muuta olivat nekin alle kouluikäisiä. Ei muuta kuin priorisointia. Hyvin mahtuu 90 neliön asuntoon, meillä oli 80 neliötä, ja hyvin meni, mitä isompi asunto, sitä enemmän siivottavaa, eli tuo 90 neliötä on ihan hyvänkokoinen kämppä.
Tsemppiä ! Hyvin se menee.

Heipä hei!

Olen kokenut saman. Aikoinaan neljäs lapsi oli ylläri. Olin menossa hankkimaan kierukkaa, kun todettiinkin, että olen raskaana. Asuimme 4 h+ keittiö, sauna rivarissa. Olin myös huolissani eniten omasta jaksamisestani. Myönnän, että voimat olivat vähissä vauvan synnyttyä, koska sain lapset viiden vuoden sisällä enkä ollut selvästikään ehtinyt palautua raskauksista. Itku välillä pääsi väsymyksen takia.

Nyt kun tuosta ajasta on kulunut vuosia ja lapset on isoja en juuri muista lasten lapsuudesta mitään. Kädet olivat täynnä hommaa. Mutta selvisin ja niin selviät sinäkin. Selkeä päiväjärjestys auttaa. Hommat sujuvat, kun on suunnitelmallinen. Meillä aikoinaan auttoi sekin, kun kaksi lasta kävi kerhossa muutamana päivänä viikossa.

Meillä kävi vielä niin, että kun vauvan syntymä oli aivan lähellä, sai mies töitä. Olin ajatellut, että hyvä kun on työttömänä ensi alkuun niin saamme jaettua hommia, mutta minullehan ne sitten jäivät. Ei isyyslomaa voinut edes ajatella kun oli vasta työllistynyt.

Nykyään olen muuten viiden lapsen äiti ja yh kaiken lisäksi. Asumme kodissa, jossa on 4 h, keittiö kerrostalossa, neliöitä 87. Jonkin verran on ahdasta, kun lapsetkin jo murkkuja paitsi nuorin on vauva. Mutta elämä kantaa. Usko pois. Nyt sinusta tuntuu, että (et)te selviä ja kilot on ja pysyy, arki vie kaiken huomion ja voimat. En sano, että nauti ja ole onnellinen, koska tiedän, että onni ja nautinto ovat välillä koetuksella. Sanon: ota tämä aika aikana, jota tulet vielä joskus kaipaamaan. Siitä selviää ihan varmasti.

Katsot sitä syömispuolta nyt ja imetysaikana, niin saatat jopa päästä liikakiloistasi.
Kyllä sä pärjäät, mä olin yh kun odotin neljättä, kolme muuta olivat nekin alle kouluikäisiä. Ei muuta kuin priorisointia. Hyvin mahtuu 90 neliön asuntoon, meillä oli 80 neliötä, ja hyvin meni, mitä isompi asunto, sitä enemmän siivottavaa, eli tuo 90 neliötä on ihan hyvänkokoinen kämppä.
Tsemppiä ! Hyvin se menee.

Tuo on muuten totta, tuo siivoaminen. Muutimme tuosta mainitsemastani neliöstä 130 neliön kuuteen huoneeseen ja keittiöön ja voi sitä siivoamiseen määrää ja siihen kulunutta aikaa. Silloin imurointikin kesti tunnin, nykyään 10 min. :)