neljäsluokkalaisten ihastuminen

Tyttäreni, juuri 10-v täyttänyt on ihastunut samanluokkalaiseen poikaan. Ensin tehtiin treffit koulun diskoon hitaiden merkeissä, mutta näköjään ihastus vain jatkuu. Eilen kuulin, että joukko tyttöjä ja pari poikaa oli kokoontunut naapurin kotiin koulun jälkeen ja "esiliinana" toiminut isoveli oli kauhistellut äidilleen, että tyttäreni oli suukotellut ihastuksensa kanssa.

Apua! En ole varustautunut siihen, että leikkivä, lapsellinen, lapseni alkaisi kiinnostua vastakkaisesta sukupuolesta! Miten minun pitäisi tähän suhtautua? Miten "varustaa" tytärtäni?

Hänen fyysinen murrosikänsä ei ole vielä alkanut, siksi tämä ehkä niin järkyttävältä tuntuukin. Toisaalta kuvittelisin, ettei seurustelu ennen sitä kovin pitkälle menisi. Mutta en tunne sitä poikaa enkä hänen vanhempiaan, ja jotenkin hirvittää, jos sattuisikin, että poika houkuttelee sinisilmäisen tyttöni johonkin, mikä ei sen ikäiselle vielä kuuluisi.

Onko teillä kokemusta tuon ikäisten tykkäämisistä?
Miten olette lapsianne evästäneet?
 
viatonta
:heart:
Voi, tuon ikäisten ihastuminen on vielä ihan oikeasti niin viatonta, siinä vasta opetellaan asioita: millainen se tyttö / poika on, millaista on suudella, miten se tehdään, omien tunteiden käsitteleminen, rakastumisen tai ihastumisen huuma.
Lasten viatonta lapsellisuutta kuvaa just tuo, että seurustelussa mukana on lauma kavereita.
Se menee vähän siihen tyyliin, että koulussa tai siellä diskossa kysytään: ootsa mun kaa. Ja kun toinen vastaa myöntävästi, se riittää, voi sitten näyttää kavereille koulun pihalla, että mä oon ton kaa, kunnes ei enää viitsi tai jaksa.. nyt nämä 10-v:t ovat menneet astetta pidemmälle, eli vietetään aikaa yhdessä.

Oma tyttöni ihastui myös noin 10-vuotiaana saman ikäiseen poikaan, pussailivat pyörävaraston takana, pikkuveli juoksi perässä kyttäämässä ja illalla tyttö pyysi huulirasvaa. Sanoin, että olet liikaa pussaillut kun huulet rohtuu, eikä tyttö edes alkanut huutamaan vastaan, kuten olisi normaalisti tehnyt.. :whistle:

"Seurustelua" kesti ehkä kuukauden tai kaksi....

On älyttömän tärkeää että näitä viattomia ja lapsellisia harjoittelu-seurusteluja on, se kertoo lapselle että on hyväksytty ja suosittu ja "kelpaa " vastakkaiselle sukupuolelle; joku tykkää, ihastuu jne. Jos koko varhaisteini-ikänsä seisoisi seinän vierellä eikä olisi yhtään tämmöstä ihastusta, tulisi tunne että ei ole mitään, on ruma jne :ashamed:

Jos jostakin haluat puhua tytöllesi, niin ehkä varovaisin sanoin siitä, että vaatteet pidetään päällä, ja "housujen sisään" ei saa mennä.

Koulussa puhutaan aika paljon ja aika aikaisin seksiasoista ja kuukautisista, voit kysyä lapselta onko koulussa puhuttu seurusteluun ja seksiin liittyvistä asioista ja tiedustella lapsen omaa kantaa asioihin.

Kysele myös lapsen omia tuntoja ja mielipiteitä seurustelun suhteen yms. ennen kuin alat liian rankkaa tekstiä ja valistusta antamaan. Lapsihan on kyseessä kuitenkin.

Suutelu on vielä aivan viatonta, ja poika on saman ikäinen kuin tyttö !! Tuossa iässä pojat ovat vielä lapsellisempia kuin tytöt ja hyvin arkoja paljastelemaan mitään miehisiä paikkojaan...

Tuttavani kertoi muuten 1-2.luokkalaisesta pojastaan, joka pääsi ensimmäistä kertaa koulun järjestämään diskoon. Äitinsä oli sitten kysynyt että mitä siellä diskossa tehdään. Lapsen vastaus oli, että seistään penkillä :p Mutta mukavaa oli kuitenkin ollut.

Olin itse vanhempana valvojana alaluokkalaisten diskossa, ja osa lapsista leikki hippaa käytävillä! Diskovaatteina oli ne samat samettiset ja silkkiset juhlamekot, joita laitetaan koulun kevät/joulujuhliinkin eli se siitä diskovaatetuksesta.
Diskossa olon ideana oli syödä karkkia, leikkiä hippaa, olla yhdessä muiden ikäistensä ja kavereiden kanssa, siis sosiaalinen yhdessäolo, valvoa myöhempään, jännää oli jo se että oltiin koulussa vapaa.ajalla yms yms. Harjottelua, niin hitaat, diskot kuin seurustelutkin vielä tuon ikäisellä, viatonta.

:heart:
 
Olen itse "seurustellut" 11-vuotiaana samanikäisen pojan kanssa. Pussattiin pari kertaa ja sekin vaan koska kaverit pakotti. Joskus muistaakseni halattiin. Ei todellakaan sisältänyt mitään "lääkärileikkeja" tai että meille olis tullu mieleenkään riisua tai kosketella toisiamme. Oltiin vaan yhdessä, pelattiin jotain ja mukana oli tosiaan yleensä mustakin kavereita eli ei oltu kahdestaan kovinkaan usein. Ujosteltiin toismme, vaikka seurusteltiin. Eli en olisi huolissani, ihan normaalia.
 
Äiti47
Oma poikani on myös neljäsluokkalainen, ja "seurustellut" pari kuukautta oman luokan tytön kanssa. Ainoa pulma seurustelussa on ollut se, että tyttö haluaisi halata, mutta poikani ei, vaan joutuu juoksemaan karkuun.
Eli tällä luokalla ainakin tytöt ovat päällekäyviä, ja pojat tulevat pitkällä perässä (ope kertoi ja pyysi tyttöjen vanhempia laittamaan vähän jäitä hattuun).
Muutenkin tytöt kehittyvät yleensä aikaisemmin, joten en usko että ap:n tarvitsee kantaa tyttönsä puolesta huolta.... jos siis samanikäisen pojan kanssa pussailee B)
 
Väliaikatietoja "seurustelun" etenemisestä: tytön marraskuun puhelinlasku kaksinkertaistui, kun kuukaudessa lähti kännykästä toista sataa tekstiviestiä, joista noin 80 kyseiselle pojalle. Joulun aika olikin sitten hiljaisempaa, kun saldorajoitus olisi tullut vastaan jo puolessa välissä kautta.

Nyt on viikonloppuna luokkakaveri järjestämässä diskoa kotonaan. Saas nähdä, millainen hulina tapahtumasta tulee. Ainakin tytöt vanhempineen ovat kohunneet tapahtumasta jo pari viikkoa.

Tytöt tuntuvat joo aikaisemmin heräävän näille seurusteluasioille, mutta tässä tapauksessa poika on jallittanut tyttöäni kuulema jo pidempään, anellut kavereilta kotiosoitetta yms. Ei silti, kukas mulle nyt sitä kertoisi, kuinka aktiivinen oma tyttäreni on ollut...

Joulujuhlissa juttelin muutamien vanhempien kanssa, jotta olisivat myös tietoisia, että lapsemme kasvavat vauhdilla ja osaisivat pitää vähän silmällä tilannetta. Osa oli jo omilta lapsiltaan kuullut asiasta mutta osalle oli suuri yllätys, että seurusteluvirityksiä on jo ilmassa. Niin kai se on, että me helposti kuvitellaan lapsemme pienemmäksi ja viattomammaksi kuin ne onkaan. Varsinkin kun me ei tuon ikäisinä vielä katsottu telkkarista juuri muuta kuin Pikku kakkosta ja McGyveria, nuo taas on katsoneet kaikki Salkkarit ja muut ja ovat taatusti tietoisempia isompien ihmisten kuvioista kuin me aikoinaan.

Kiitoksia kaikille vastanneille! Vertaistuessa on voimaa.
 
Pupu Tupuna
Liekö sitten tiukkapipo, mutta minusta seurustelut ei kuulu tuon ikäisen elämään!!! Ihastua saa ja niiden kaukorakkautten kautta harjoitella sitäkin tunnetta, mutta kyllä tollaset "seukkaamiset" saa odottaa yläasteikään. Meillä on juuri 10-vuotias poika enkä kyllä antaisi tuolla tavalla vielä riiastella. Kyllä sitä ehtii hameväen perässä juosta ihan tarpeeksi,vaikka viettäisikin ensin lapsuusikänsä leikkien.
 
Mitenkäs sitten estäisit noita kymmenvuotiaita seukkaamasta?

Olen minä miettinyt asiaa siltäkin kantilta, että miten ihanaa on, että tyttäreni saa kokea olevansa ihailtu ja hyväksytty muidenkin kuin omien perheenjäsenten ja tyttökaverien taholta. Itselläni oli lapsena paha atooppinen ihottuma ja harva poika katsoi minua "sillä silmällä" ennen kuin oltiin melkein aikuisia.

Varoisin siis myös kieltämästä/estämästä sellaista, missä ei alunperinkään ole - ainakaan lasten mielestä - ollut mitään sinänsä pahaa. Siinä kun voi käydä niin, että lapset kokevat epämääräistä syyllisyyttä ja häpeää, joka kulkee sitten mukana niihin ensimmäisiin oikeisiin seurustelusuhteisiin.

Vanhempana olemisen ongelma onkin siinä, että se, mitä asiat merkitsevät meille aikuisille "kaikenkokeneille" ja mitä ne merkitsevät lapsille ja nuorille, on usein ihan eri asia. Ja silloin onkin vaikea tietää, mihin pitäisi puuttua ja miten ja millä argumenteilla, jottei aiheuttaisi enemmän hallaa kuin hyötyä.
 
Pupu Tupuna
http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=670834


Jos ei pysty 10-vuotiaan LAPSEN "seukkaamista" kontrolloimaan, niin millä ihmeellä aiot pitää huolta 15-vuotiaasta NUORESTA kaiken kokeneesta murkusta?? Huomaa lapsen ja nuoren ero... :whistle:
 
No joo, enpä minä ihan sitä tarkoittanut, etteikö kymmenenvuotiaan seukkaamista pystyisi kontrolloimaan. Vaikka viimeisen päälle se kyllä hankalaa olisi, jos ei tytär taipuisi minun tahtooni, sillä kyllähän kymmenenvuotiaatkin ovat jo osan päivästä poissa vanhempien silmien alta. Oma tyttäreni kyllä tottelisi, kuvittelisin niin.

Tarkoitin lähinnä sitä, että mitä keinoja käyttäisit estääksesi tytärtä seukkaamasta ja miten perustelisit sen tyttärelle? Puuttuisitko pojan käyttäytymiseen, esim. ottaisitko yhteyttä vanhempiin?

Kieltäisit tyttöä osallistumasta tapahtumiin, joihin osallistuu sekä tyttöjä että poikia tai vain niihin, joihin tämä kyseinen poika osallistuu? Millä perusteella? Entä kun tyttö kysyy, mitä pahaa on siinä, että tanssivat hitaita tai pussailevat toisten läsnäollessa?
 
Huomaa lapsen ja nuoren ero...


Niinpä: mitä mieltä te muut olette, onko kymmenvuotiaan lapsen seukkaaminen sama asia / yhtä huolestuttava asia kuin nuoren seukkaaminen? Ettei me aikuiset taas väritetä lasten todellisuutta omilla käsityksillämme ja kokemuksillamme?
 
Äiti47

10-vuotiaan ei minustakaan kuuluisi vielä seurustella, mutta toisaalta se on viatonta vielä. Kysyin juuri illalla pojaltani, että onko hän "rakastunut" XXX:aan. Hän vastasi, ettei tässä iässä vielä olla rakastuneita. Fiksu poika mulla :)

Mutta sitten ikävämpi juttu, selvisi, että tämä 10-vuotias tyttö on kokeillut toisen samanluokkalaisen kanssa alkoholia (juu yhden kerran ei ollut kivaa) ja nyt ovat polttaneet tupakkaa. Onneksi poikani inhoaa tupakkaa yli kaiken ja on pyytänyt tyttöäkin lopettamaan. Hohhoijaaa... Kyllä tytöt ovat TODELLA paljon edellä 10-vuotiaita poikia. Poikanikertoo minulle kaiken ja ihmettelee tyttöjen juttuja...

Nyt oilsin valmis kieltämäänkin tämä seukkaamisen, mutta onneksi he eivät ole tavanneet neljään viikkoon (paitsi koulussa, mutta siellä ovat tytöt ja pojat erikseen), lähettelevät vain tekstareita.
 
Ajatollah
Toisesta tykkääminen on tietenkin aina pahasta ja erityisesti lapsia pitää varjella tällaiselta turmelukselta. Kaikenlaista kivaa yhdessäoloa, halailua ja pussailua on tässä maassa tunnetusti muutenkin liikaa. Kysykää vaikka lastenpsykiatreilta - liiallisesta tykkäämisestähän lasten ja nuorten mielenterveysongelmat johtuvat.
 
vierailija
Toisesta tykkääminen on tietenkin aina pahasta ja erityisesti lapsia pitää varjella tällaiselta turmelukselta. Kaikenlaista kivaa yhdessäoloa, halailua ja pussailua on tässä maassa tunnetusti muutenkin liikaa. Kysykää vaikka lastenpsykiatreilta - liiallisesta tykkäämisestähän lasten ja nuorten mielenterveysongelmat johtuvat.
Ööö eli siis kaikkien tulisi olla ilkeitä toisilleen? Vanhemmat eivät saa siis osoittaa rakkautta lasta kohtaan? Omasta mielestäni halailua ja yhdessäoloa on aivan liian vähän.Nuorten mielenterveysongelmat johtuvat yleisimmin siita että toiset eivät hyväksy ja ota mukaan
 
vierailija
No mites tää homma eteni? Olispa aika hauska kuulla kun tyttös on jos iso, että miten elämä mennyt.

Oletan, että ei ole enää saman pojan kanssa. Tästä kirjoituksesta on kuitenkin se 17v!
 

Yhteistyössä