Neidillä takaraivossa pikkurillin pään kokoinen kyhmy/patti...

MiiskuMuikkunen

Aktiivinen jäsen
19.11.2007
2 826
0
36
Turku
Mistä voi olla kyse? Ikää siis tytöllä 2 vuotta. Aristaa, eikä anna mielellään sitä koskea. En tiedä, onko päätäkin särkenyt, pitelee ainakin päätään usein. Soitanko päivystykseen? Soitanko TYKS:iin hematologiselle, jossa tyttöä muutenkin hoidettu sferosytoosin takia? Vai odotanko huomiseen?

Minulla ei aavistustakaan kuinka kauan tuo patti on voinnut siellä olla... Nyt olen aivan kauhuissani, kun luin jotain juttua Luusyövästä jossa juuri ilmenee tuollainen kivulias kyhmy...

Liikkuuko patti? Myös imusolmukkeita on takaraivolla/niskassa, jotka voivat tavallisessa tulehduksessa kasvaa ja aristaa, joten ei välttämättä sen vakavampaa syytä. Tarkkaile, ja tarvittaessatietty lääkääriin, jos muita oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja meris:
Liikkuuko patti? Myös imusolmukkeita on takaraivolla/niskassa, jotka voivat tavallisessa tulehduksessa kasvaa ja aristaa, joten ei välttämättä sen vakavampaa syytä. Tarkkaile, ja tarvittaessatietty lääkääriin, jos muita oireita.

Liikkuu patti. Tuota tyttöä on niin kauhen vaikea tulkita, ku on aika värikäs luonne muutenkin. Eikä siis vielä puhu kun parin sanan lauseita.

Meillä oli 3-vuotiaalla semmoinen patti. Panikoiduin aivan, mutta onneksi se katosi viikon kuluessa! Kun oikein mietin, niskaan oli juuri pistänyt sääski ja se aiheutti aikamoisen reaktion. Luulen että imusolmuke turposi sen seurauksena!

Alkuperäinen kirjoittaja samaa:
Meillä oli 3-vuotiaalla semmoinen patti. Panikoiduin aivan, mutta onneksi se katosi viikon kuluessa! Kun oikein mietin, niskaan oli juuri pistänyt sääski ja se aiheutti aikamoisen reaktion. Luulen että imusolmuke turposi sen seurauksena!

Kävittekö jossain näytillä, vai ihan kotonako seurasitte sen viikon?

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Imusolmuketta veikkaisin myös.

Mutta kai sekin täytyy jossain varmistaa, siis että onkin vain imusolmuke?

Juu onhan se ihan hyvä käydä näyttämässä, mutta mielestäni voit ihan rauhassa odotella arkipäivään jos mitään muita oireita ei ole.

Äläpä panikoidu. Meidän tytöllä 2 v 4 kk on myös korvan korkeudella hiuksien alla useampikin vastaavanlainen pikkupatti, kun sääsket ovat pistäneet pään alueelle, on imusolmukkeet suurentuneet. Kysyin asiasta neuvolastakin männä viikolla ja sanoivat, että näin alkukesästä on hyvin tavallista ja nimenomaan nämä korvantausimusolmukkeet.

Minä löysin aikanaan samanlaisia patteja meidän esikoisen takaraivosta, korvan korkeudelta, molemmilta puolelta 2-4 kpl. Tottakai säikähdin jotta mitä ne on ja otin yhteyttä neuvolaan. Imusolmukkeitahan ne ja ovat pojalla vieläkin vaikka ikää jo 8v. (patit löysin siis kun oli vauva)
Jonkun aikaa sitten löysin samanlaisen patin meidän nuorimmalta (reilu 1v); just sama kohta, pienen sormenpään kokoinen ja "liikkuva".

Luulenpa että teillä ihan samanlaisesta kyse. :hug:

No soittivat sieltä Tyksistä, eikä päivystävä lääkäri ollut ainakaan huolestunut, meillä siellä aika 24. päivä muutoinkin, joten pyysivät vain seuraamaan siihen asti. Jos jotain muutoksia lapsen kunnossa ilmenee, niin sitten ennen yhteyttä sinnepäin...

Mä löysin mun pieneltä nelikuiseltani samankokoisen patin mutta ohimosta. Me odotellaan pässyä tutkimuksiin että mikä on. Pelottaa kyllä aivan älyttömästi mikä voi olla kyseessä. SYöpähän se kaikista eniten pelottaa. :( Maailma kun on paska paikka siinä mielessä että pienet vauvatkin sairastuu ja kuolee. Vaikka haluisin elää sellaisessa maailmassa missä nuo asiat ei liittyis lapsiin millään lailla. :(

Toivottavasti teillä on kaikki kunnossa eikä kyse ole mistään vakavasta.

Toivotaan, että ne patit on vaan hyönteisten puremista tulleita allergisia reagtioita. Mun pojalla oli aikuisen peukalonpään kokoinen patti päässä, hyttysen puremasta! Kestää aikansa ja sitten häviää.

onko rokotettu tms äskettäin?
meillä ilmestyi aikoinaan vauvalle takaraivoon patti aina rokotuksen jälkeen,eli oli turvonnut imusolmuke,mutta kylläpä säikäytti ekan kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
No ei kai takaraivossa sentään imusolmukkeita ole, jos päänahassa siis on... Lipoomaa epäilen mikäli liikkuu tai sitten itikan purema.

No en oikein tiedä miksi tuota kohtaa kuvailisin, on siis korvan korkuudella ei ihan niskassa, mutta ei ihan takaraivossakaan, jossain siinä välillä... Mikä on Lipooma?

Yhteistyössä