Nauttiiko joku mökillä alkeellisesta elämästä/ työleiristä? MIKSI?

  • Viestiketjun aloittaja Ellili
  • Ensimmäinen viesti
no jaa
[QUOTE="Aloittaja";29515085]Niin 60 000 euroa ylimääräistä vai 100 000 euroa asuntokaupoilla tienattua, joka menee seuraavaan sijoitusasuntoon – ei suinkaan siis ylimääräistä rahaa, vaan rahaa joka laitetaan poikimaan lisää rahaa.

Eipä ollut tarkoitukseni huutaa otsikossa tai sinun ratkaisujasi pitää huonompina.

Tämä on keskustelupalsta, jossa voi tehdä keskusteluavauksia. Pohdin onko tämä työleirimeininki vain vanhempien suomalaisten unelma (kuten sinun) vai pitävätkö nuoretkin siitä, että ei ole vaikka sitä astianpesukonetta ym. nykyajan mukavuuksia. JOS itse rakentaisin mökin, niin tekisin siitä oikeasti lomamökin, jossa ei tarvitse ressata siitä kuka kantaa vedet ja kuka pesee tiskit ja pyykit.[/QUOTE]

No en tiedä onko rajaus nuorissa ja vanhoissa. Tiedän ikäisiäni ja vielä vanhempiakin ihmisiä, joilla "mökki" on todella ylellinen, sisältäen kaikki mausteet. Ja semmoinenhan tosiaan oli se puolisoni huvilakin, joka sitten myytiin. Itse en sinne menosta nauttinut, koska olo ei ollut olennaisesti erilainen kuin kotona, ja myöskään siksi että siellä oli aina niitä vieraita "nautiskelemassa" lomasta.

Kun itsellä aikanaan oli lapset pieniä, vuokrasimme halutessamme viikoksi tai pariksi mökin, jossa kaikki mukavuudet olivat, koska halusin keskittyä lasten kanssa olemiseen ja perheen yhteiseen kivaan. Nykyinen askeettinen työleirimme palvelee enemmän levon, puuhailun ja rauhan tarpeita, kauneuden, hiljaisuuden ja eristäytymisen tarpeita myös. Nuorempana ei työleirimökki ollut unelmani, kotona oli työleiriä tarpeeksi. Nykyistä ns. työleiriäni en työleirinä edes pidä, vaan lepona. Työleiriksi muuttuu mikä tahansa paikka, jos siellä on toisia, passattavia tai yleensäkään katseltavia ihmisiä. Mainitsen vielä, että toisin kuin Keittiönoita en työskentele etänä kotona, vaan työni on erittäin sosiaalista ja hektistä, joten vapaa-aikanani en mieluiten katsele ketään ihmistä.

Joku tuolla viisaasti totesikin jo, että tarpeet ovat eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa erilaiset; niinpä lomailun tavatkin ovat erilaiset.
 
kysynpä
[QUOTE="Aloittaja";29515107]Näinpä. Tässäkin ketjussa ihan todella kipakkaa kommenttia osalta, kun kehtaan kyseenalaistaa tämän suomalaisen meiningin, että mennään lomailemaan paikkaan, jossa on koko ajan tehtävä jotain puuhaa :D.

Kukin tyylillään. Itse mieluusti luen vaikkapa kirjaa järven rannalla ja suuntaan sitten sen jälkeen kokkaamaan oikeasti hyvää ruokaa, koska ei tarvitse huolehtia siitä että kaikki pitää tiskata käsin. Sen jälkeen voi mennä metsään hengähtämään tai vaikka lenkille ja sieltä saunaan ilman, että pitäisi ensin kantaa vedet ym.

Ja jos porukalla suuntaa mökille niin koko ajan on huono omatunto siitä että tekee taatusti osuutensa, eikä lepää laakereillaan sillä välin kun muut tekevät hommia. Siksi ei pysty rentoutumaan ollenkaan, vaan on koko ajan jotain puuhattava.

Isän ja äidin ollessa mökillä tämä on muuten ehdottomasti rasittavinta, koska esim. isä keksii ihan koko ajan jotain tekemistä ja mieheni ei kerta kaikkiaan kehtaa ottaa rennosti, kun appiuko on koko ajan liikkeessä. :D[/QUOTE]

No onko teidän pakko sinne tunkea? Heidänhän se mökki on...
 
Tollanen mökki on mun mielestä unelma, vaikka en mikään vanha vielä olekaan.

Olen sellaisella mökillä joskus ollutkin.
Mä voin rehellisesti sanoa että yhtäkään nykyajan laitetta ei tullut ikävä.
Järvestä kannettiin pesu/löylyvedet saunaan ja tiskivedet.
Ruokaa oli mukana mutta paljon kerättiin metsästä sieniä ja marjoja. Itse onkimia/verkoilla pyydettyjä kaloja savustettiin/paistettiin, tai tehtiin keitto. Yrttejä yms sai pienestä kasvimaasta. Mökissä oli leivinuuni, jossa oli valurautainen liesitaso. Sitäpä olikin hauska käyttää, ensitöikseen sai lähteä hakkaamaan halkoja.:)


Ah sitä tunnelmaa iltaisin, takan ja kynttilöiden valossa. Ja se hiljaisuus! Mikäpä olisikaan pilannut sen hiljaisuuden kaameimmin kun joku vitukas änkkäripelin piipitys! Tai telkkari!:kieh:
Ei varmaan olla miehen kanssa koskaan harrastettu niin paljon seksiä kun siellä mökillä ollessa. Siellä oli todella aikaa keskittyä toiseen, ilman mitään häiriötekijoitä!


Mun mielestä tottumus/makuasia, kuka sellasella mökillä viihtyy.:)
Mutta siinä on vaan sitä jotakin kun ne sähköt puuttuu!
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29515125:
Mä oon varmaa ainut suomalainen joka ei välitä mökkeilystä, ötökät pilaa kaiken.
Paarmat on saatanasta! Joku hellepäivä makaat persepaljaana ottamassa aurinkoa ja siinä pörrää tuhat paarmaa, kaikki yhden kinkun kimpussa.:D

Illalla saa vihtoa saunassa tuntitolkulla niitä puremia että laskisivat. Mulla paarmanpurema turpoaa sellaseks puolikkaan golfpallon kokoseks.:attn:

Mutta ei ne pidä mua pois mökiltä.|O
Mikä lie masokisti olen.:D
 
"mmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Mökki <3;29514687:
Moni ei edes tiedä mitä pimeys sekä hiljaisuus todella tarkoittavat. Varsinkaan pääkaupunkiseudulla.

Kumpikin kannattaa ehdottomasti joskus kokea, mielellään yhtäaikaa.
Valtaosa pk-seutulaisista on muualta muuttaneita ja ne jotka ovat syntyjään pk-seudulta, ovat yleensä käyneet sen ulkopuolella.

Ehkä kaikki ei lomaltaan odota pimeyttä ja hiljaisuutta :D
 
En mää työleirillä oo ollu vaikka perheellä oli mökki ja nyt appivanhemmilla. Mukavuuksina vesiämpärit ja hyyskä. Nautin mökeillä olosta enkä vaadi mukavuuksia. Ei meillä vaunupaikassakaan ole edes suihkua, hilpastaan saunaan jossa saavivedessä pestään. Tiskit pestään kotoa tuodulla vedellä. Vessa löytyy pihan perältä. En pelkää pimeää ja hiljaisuutta. En koe työleirinä sitä että kannan saunapuita tai vettä järvestä. Tai tiskaan vadissa. Kotonakin on tiskit huolehdittava.
 
rty
Oi, rakastan! Lapsuuden kesät oli ihania, pitkät lomat mökillä, ihan parhautta. Teini-ikäisestä sanotaanko 26-vuotiaakis ei voinut vähempää kiinnostaa, mutta nykyään perheellisenä kolmekymppisenä en parempaa lomakohdetta kesällä tiedä. Tai no, toki tykkään etelänlomistakin, mutta mökkeily on halvempaa ja voin tehdä sitä joka viikko. Olen siis palannut juurilleni, haluan tarjota lapselle ne samat ihanat kesät kuin itse sain kokea.

Meillä on mökki jossa on sähköt, sitä myöten normaali ruoanlaittomahdollisuus. Vesi tuodaan tullessa, alle 20km tulee meiltä kotoa. Ulkovessa, pieni 30m2 tupa, aittarakennus, rantasauna. Ollut suvussa vuosikymmeniä kun nyt itse olen ns. seuraavana perimisjärjestyksessä, teen kaikkeni että saan pidettyä mökin kunnossa ja suvussa. Lapsi viihtyy ihan älyttömän hyvin, 2-3-vuotias ei kaipaa yhtään lelua koko aikana, kun viihdykettä riittää ulkona muutenkin. Nykyään kun on tekniikka jo parempaa, niin on tietty itselle ihan kiva kun on tabletti mukana, josta voi lukea uutiset aamukahvilla jne, ihan askeettisista olosuhteista en siis välitä. Puusavotta, ihanaa... Joka kesä puuhastellaan jotain pientä, on aidan korjausta, maalausta, korjaamista jne, mutta hissukseen tehdään ilman aikataulua. Tiskaaminen on ihanaa saunan päälle rantalaiturilla :) ja se hiljaisuus, laineiden liplatus, soutelu, uiminen, saunominen, lokkien ääntely, sateen ropina öisin peltikattoon, ihanaa se vaan on. Olispa jo kesä......
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Paarmat on saatanasta! Joku hellepäivä makaat persepaljaana ottamassa aurinkoa ja siinä pörrää tuhat paarmaa, kaikki yhden kinkun kimpussa.:D

Illalla saa vihtoa saunassa tuntitolkulla niitä puremia että laskisivat. Mulla paarmanpurema turpoaa sellaseks puolikkaan golfpallon kokoseks.:attn:

Mutta ei ne pidä mua pois mökiltä.|O
Mikä lie masokisti olen.:D
vissiin samanlainen masokisti ku meijänki perhe :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Vissiin aika monelle nykyään se mökin yksinkertaisuus ja askareet on juurikin se vastapaino kaupungin "automatisoidulle" meiningille.

Itse en askareita näe rentouttavina, mutta ymmärrän sen vetoavuuden.
 
"Onnekas"
Me asutaan lähestulkoon noin :)
No sähköt meillä on ,mutta ei juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Vesi kannetaan kaivosta ja tiskivesi lämmitetään hellalla ja tietysti käsin tiskataan. Pesulla käydään ulkosaunassa. Pyykit käyn pesemässä pesulassa talvisin, kesällä pestään pulsaattorilla.
Ruoka tehdään puuhellalla ja leivinuunnissa, eli halkohommia riittää. Pihalla on kasvimaa ja mansikkamaa ja marjapensaat.
Lisäksi on elukoita sioista kanoihin. Eli hommia riittää varsinkin kesäisin.
Talvella on hieman hiljaisempaa kun possut ja ylimääräiset kanat ja lampaat on teurastettu.
 
vierasa
Mä en tykkää yhtään. Joskus teininä vielä kestin sen, mutta nyt parikymppisenä mua ei sais sellaiselle mökillä kirveelläkään. Luonnon läheisyys ja rauha olis toki kiva, mutta siitä voi nauttia vaikka ois sähköt ja vesi. Ja siitä rauhastakaan mä en jaksa nauttia kuin muutaman päivän kesässä, loppuloman haluan viettää turistina kaupungissa, jossa voin käydä ravintoloissa, museoissa, taidenäyttelyissä ja kaupoissa.
 
Yksinkertainen
Tämä on vähän samaa kinaa kun "miksi mennä leffateatteriin kun leffoja voi kattoa telkkarista kotonakin?" Tai "miksi mennä taidenäyttelyyn kun voi kattoa niitä netistäkin?" "Miksi mennä torille kun voi tilata kotiinkin?" "Miksi mennä mökille kun voi olla kotonakin?"

Se on se tunnelma. Se aitous noissa kaikissa.
 
Keittiönoita
Tämä on vähän samaa kinaa kun "miksi mennä leffateatteriin kun leffoja voi kattoa telkkarista kotonakin?" Tai "miksi mennä taidenäyttelyyn kun voi kattoa niitä netistäkin?" "Miksi mennä torille kun voi tilata kotiinkin?" "Miksi mennä mökille kun voi olla kotonakin?"

Se on se tunnelma. Se aitous noissa kaikissa.
Totta. Toisaalta voi myös miettiä, miksi mennä mökille keskelle ei mitään kun voi mennä hotelliin Pariisiin. Itse en välitä mökkiolosuhteista mökillä enkä kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
mökkimamma
Jos mökillä on kuukauden ja sataa melkein joka päivä, niin mitään edellä kuvatuissa viesteissä ei oikein sovi sellaiseen säähän. Maalla ja mökillä on tosi kivaa aurinkoisina päivinä ja valoisina kesäöinä, jolloin kaiken voi touhuta ulkona tiskaamisesta ja puiden pilkkomisesta alkaen. Mutta sateisena kesänä tiskaaminen märällä pihalla hyttysten kupattavana, ei kiitos. Känny pitäisi ladata, joten sähköä kiitos. Jos kyläkauppa on 30 km päässä on kiva ostella sapuskat usaemmaksi päiväksi säilöön jääkaappiin. Kuka tarkasti kaivoveden puhtauden viimeksi ja onko se enää juomakelpoista ( en halua mitään loisia elimistööni)? Hyyskän luontoystävällisyydestä huolimatta persauksissa pyörivät hyttyset tai paarmat ovat inhottavia (tyhjennys on hyttysiin ja paarmoihin nähden pikku harmi kompostoivassa hyyskässä). Sateisena iltana olisi kiva lukea sängyssä jotakin, mutta otsalamppu on hankala. Märkiä puita ei tuosta vain pilkota saunapuiksi. Järvivesi jäähtyy vastenmielisen viileäksi ja saa sanoa näkemiin aamu-uinneille. Ja kun sitä sateen losotusta on viikonkin katsellut kesämökin idylli rapistee nopeasti, jos siellä ei ole mitään mukavuuksia. Itselleen voi jonkun kesän väittää, miten askeettisuus on tosi kivaa, mutta vuosien kuluessa siihen todellakin kyllästyy. Sähköt on vähin, mitä mökillä tahdon.
 

Yhteistyössä