Naudanliha ollut pakkasessa (omassa ilmatiiviissä pakkauksessa) 1v 2kk, tekisittekö enää ruuaksi ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miitoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vaikka yleisesti vähät välitän päiväyksistä jos ruoka vaikuttaa syötävältä niin tuon jättäisin varmaan väliin... sekin kuinka kauan säilyy riippuu pakastimen lämpötilasta.

joo tottakai,mä en heitä koskaan mitään pois vaikka olisikin 100vuotta vanhaa.
ei ruoka pilaannu ja vaikka olisikin vähän hometta niin sen voi kaapia pois.
mädäntyneet hedelmät on mun bravuri sillä niistä saa makoisia kiisseleitä ja vaikka mitä.vanhasta maidosta saa hyvän dippikastikkeen.

- 18 asteessa pakastimessa lihassa ei tapahdu bakteeripilaantumista, mutta lihan rasvan härskiintyminen huonontaa makua jo muutaman kuukauden pakkasvarastoinnin jälkeen.

Lihan kriittiset lämpötilat
Joskus luin ruokatietoyhdistyksen sivuilta tällaista:
"LIHAN SÄILYMINEN
PAKASTIMESSA
K: Löysin pakastimesta n.11 kk vanhan paketin marinoitua possun fileeleikettä. Tainnut jäädä viime juhannuksesta... Voiko sitä syödä tänä juhannuksena?
V: Jos pakastin ja siellä ollut liha eivät ole päässeet sulamaan, niin lihan voi käyttää. Lihassa on voinut tapahtua esimerkiksi pakkaskuvumista, mutta siitä ei oe terveydellistä haittaa.
Sianlihalle suositusaika pakastimessa on 3-6 kk.
HANHEN SÄILYVYYS
PAKASTIMESSA
K: Kauanko hanhi säilyy pakastimessa "hyvänä"?
huomasin että 1,5 vuotta pakastimessa lojunut kokonainen hanhi olis tekoa vaille!
V: 1,5 vuotta on kyllä pitkä aika pakastimessa säilyttämiselle.
Saattaa olla, että liha on kuivunut ja hanhen rasva maistuu eltaantuneelta. Paras keino on sulattaa hanhi ja katsoa, onko se vielä käyttökelpoinen.
Tulevaisuudessa suosittelen kyllä nopeampaa kiertoa pakastetuille tuotteille. Säilytysaikoja voi tarkistaa Oppimateriaalin osiosta Nuorten Ruuan reitti -tietopaketti
> Keittiö > Raaka-aineiden
säilytys kotona >
Säilyvyysaikataulukko.
PAKASTETUN RAVUN
SÄILYMINEN
K: Hei! Kauan pakastettu rapu säilyy? Olen pakastanut rapuja 70 kpl keitinliemeen elok. 2008 lopussa. Syömään emme ehtineet ja ravut jäivät pakastimen pohjalle. Voinko käyttää rapuja vielä?
V: Vaikka pakastusaika on ollut aika pitkä, ravut mitä luultavimmin ovat vielä käyttökelpoisia, mikäli ne on pakastettu nopeasti keittämisen jälkeen. Ravut voi syödä sellaisenaan tai rapujen pyrstölihoista voi tehdä esimerkiksi herkullisen salaatin. Rapujen kuorista, vihanneksista ja kermasta syntyy maukas keitto."

Itse olen neuroottinen säilytyksen suhteen, mutta kaipa se noilla perusteilla on uskottava, että jos se pakastimessa ollut maistuu hyvälle, niin se on syötävää. Ja jos se maistuu pahalle, se on silti syötävää.
Ja samahan pätee kyllä pakastamatta, ne maistuvat pilaajabakteerit eivät tee ruoasta vaarallista, vaan sitä ovat ne mitkä eivät maistu.

Ostan pääasiassa vain kerran vuodessa nautaa, eli 1/4 eläimen ja kaikki menee pakkaseen. Näin on menty useita vuosia ja joka vuosi joku pala menee ylivuotiseksi. Liha menee tuossa vaiheessa vielä ihan hyvin pataruokiin tai keittoihin. Kypsyysasteiden kanssa en enää noin vanhan lihan kanssa kikkaile (paahtopaisti, pihvit yms.), vaan teen taatusti kypsää. Oleellista on hankintavaiheessa täydellinen kylmäketju, lihoja leikatessa lähes neuroottinen hygienia ja nopea pakastaminen.

Uusimmat

Yhteistyössä