Natriumglutamaatti ja migreeni?

  • Viestiketjun aloittaja outs
  • Ensimmäinen viesti
outs
Hei, Löytyykö kokemuksia vaikeasta migreenistä? ja onko siihen esim. auttanut natriumglutamaatiton ruokavalio? jonkin muun ruoka-aineen tai lisäaineen poisto? Kaikki vinkit otetaan vastaan! Meillä muksu on syönyt jo 3vuotta estolääkkeitä migreeniin 6-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Taukoja on yritetty estolääkkeissä mutta aina on jouduttu aloittamaan heti lääkkeet. Kohtaukset on todella rajuja. Jatkuvaan lääkkeiden syöntiin (joita todella menee) kypsynyt äiti etsii muita apukeinoja myös. Kohtaukseen menee buranaa 400mg, pamol-f 500mg, primperan 10mg ja imigran nenäsuihketta 1 tai 2. Vinkkejä kehiin! Kiitos etukäteen vastaamaan vaivautuneille!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei vastaavaa kokemusta, mutta natriumglutamaatti ei ainakaan hyväksi ole migreenin kannalta.
Eikä ylivilkkauden tai tarkkaavaisuushäiriön... Eikä edes ruuan maun. Eli turhaa tavaraa, kannattaa välttää, jos voi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei vastaavaa kokemusta, mutta natriumglutamaatti ei ainakaan hyväksi ole migreenin kannalta.
Eikä ylivilkkauden tai tarkkaavaisuushäiriön... Eikä edes ruuan maun. Eli turhaa tavaraa, kannattaa välttää, jos voi.
Jep. Se vaan 'huijaa' aivoja luulemaan että hei- tää paffinpalahan on herkullista.....
 
outs
Aurinkolasit on käytössä säännöllisesti. Samoin kunnon yöunet nukutaan ja säännölliset ruoka-ajat. Täytyy tutkia tuota akupunktiotakin. Kiitos!
Heitelkää vielä lisää kokemuksia ja neuvoja.
 
JONSERED Karhunkantaja
Äijä pääsi useaksi vuodeksi eroon aivan järkyttävistä migreeneistä akupunktiolla, minullakin on auttanut. Jopa alkavan kohtauksen on saanut katkaistua.

Ja joskus kunnon kofeiini-pläjäys auravaiheessa riittää lopettamaan kohtauksen. Lapsillakin on aina kofeiinitabletti, Panadol ja Burana mukanaan. Caffergotia käytän itse. Tai energiajuomaa ja BuranaaPanadolia.
 
entinen migreenipotilas
Mullakin oli vielä 10 vuotta sitten usein migreeni ja tulee heti uudelleen, jos söisin mitä sattuu tai ottaisin vaikkapa Tintus- yskänlääkettä, Pan- tai aromisuolattuja ruokia tai intiaanisokeria tai luomusokeroituja tuotteita (glutamiinihappoa ja glysiiniä niissä, sama vaikutus..) Hypochylinia (lääkettä hapottoman mahan hoitoon:

Tässä lause neurologian oppikirjasta, vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo. Sivulla 180 lukee:

"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:

Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi,

angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini,

lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti,

säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti,

lyijybensiini

ja hiilitetrakloridi... jne."

Tosin natriumglutamaatti koskaan ole ollut s ä i l ö n t ä -aine, vaan turha, vieras, lääkkeenomainen (glutamiinihappo hapottoman mahan hoitoon) aine sapuskoissa: makua vahvistava aine, arominvahvenne (niitä on muunkin nimisiä) E-koodiluettelossa.

Olisi ollut kiva törmätä tuohon kirjan kohtaan aimminkin varsinkin migreeninestopillereitä määrännyt lääkäri olisi voinut sanoa mulle sen, koska mun mielestä olis ollut aikamoinen kustannuskin n.30 mk (silloin sen verran markoissa, en tiedä mitä nykyään maksaa . Tietääkö muutkaan, kun Kelahan ne lääkkeet maksaa...) SIIS ikinä en ole estolääkitystä käyttänyt. Onhan tuo aika suuri määrä rahaa, mitä mun ei ole tarvinnut maksaa minnekään... onkohan jo 10 vuotta mennyt ihan tietoisena asiasta mut ne aiemmat vuodet jouduin vaan kärsimään, kun ei kukaan koskaan kertonut asiasta! Eikö se ole väärin kaikkia sairaita kohtaan?
 
outs
Ei meille kukaan lääkäri ole näistä asioista puhunut itse olen nyt löytänyt netistä jotakin. Tuntuu uskomattomalle jos migreenit vähenisi ruokavalio muutoksella. Eikä tarvitsisi syöttää lapselle kourallisia lääkkeitä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja outs:
Ei meille kukaan lääkäri ole näistä asioista puhunut itse olen nyt löytänyt netistä jotakin. Tuntuu uskomattomalle jos migreenit vähenisi ruokavalio muutoksella. Eikä tarvitsisi syöttää lapselle kourallisia lääkkeitä.
no sitä on turha odotellakaan, että puhuisivat.

silti ihmettelen, että mikset kokeile, mitä siinä menettää? ei kai voi olla niin vaivalloista, jos lapsi kovasti kärsii nyt?
 
vieras
Miehen siskolla myös ollut todella vaikea migreeni ja jätti pois 201,202,204 ja mitähän muita nyt vielä oli.Helpotti oloa kummasti eikä saannut enää niin pahoja kohtauksia. Nuita vaan on käytännössä jokaisessa valmistuotteessa! Tosin huomattiin, että aika monet gluteenittomat tuotteet(itellä keliakia) oli myös noista 201 jne... vapaita. Migreeniliiton sivuiltakohan olivat löytäneet nuo tiedot tai joku vastaavaa...Kannattaa kyllä kokeilla nuo ruoka-aine jututkin, jos suinkin helpottavat oloa!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja outs:
Tottakai kokeilen! Kyselen myös kokemuksia. Vertaistuki ja kaikki vinkit olis myös ihan mukavia!
suosittelen todellakin, itselläni alkavat migreenikohtaukset loppuivat. jätin tosin kaikki mahdolliset lisäaineet pois.
 
huh huh
Alkuperäinen kirjoittaja outs:
Ei meille kukaan lääkäri ole näistä asioista puhunut itse olen nyt löytänyt netistä jotakin. Tuntuu uskomattomalle jos migreenit vähenisi ruokavalio muutoksella. Eikä tarvitsisi syöttää lapselle kourallisia lääkkeitä.
Hiivauutteet kans kuuluu siihen listaan, mistä migreeni tulee, mut ei hiiva kuitenkaan. Kamalaa, jos lapsille tuon takia lääkkeitä määrätään:-(

Siihen aikaan, kun kirjaa kirjoitettiin, ei ollut niitä muita glutamaatteja kai keksittykään vielä. Mut sama vaikuts kaikilla, esi pansuolaa ei huomaa heti varoa...

 
vieras
Meilläkin lapsi syö jo toista vuotta putkeen estälääkitystä. Ei kärsi olla ilman tai kohtauksia tulee monta kertaa viikossa, nyt estolääkityksen aikana vain n. kerran kaks kuussa.
 
outs
Hei, Heräsi kysymys vielä kun poistan muksuni ruokavaliosta natriumglutamaatin niin täytyykö se poistaa täysin vai auttaako sen osittainen poisto migreenien vähenemiseen? Kysyn siksi koska muksulla on jo keliakia ja en haluasi tehdä hänen elämää täysin mahdottomaksi koska tuota natriumglutamaattia on kaikkialla. Oletteko siis saaneet osittaisesta välttämisestä apua vai täytyykö olla totaalinen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outs:
Minkä ikäinen lapsi sinulla on vieras? Mitä teillä on kohtauslääkkeenä? Minkälaiset oireet kohtauksen aikana? T:ap
Lapsi on nyt 11v, migreeni diagnoosin sai jo 4 vuotiaana. Estolääkkeenä on Atenblock, kohtauslääkkeenä Ketorin 100-150mg, mut ei se oikein tahdo tehota :/ Paras apu on nukkuminen ja monesti lapsi nukahtaakin kun kohtaus hieman lääkkeellä hiipuu. Se pääkipu on todella kovaa, lapsi on kalman kalpea, hikinen, tuskainen, valonarka, pahoinvoiva, oksentaa, jos ei ehdi nukahtaa ensin. Täsmälääkeiden antolupaa odotellessa...
 

Yhteistyössä