Nartun murrosikä(kö)?

Joulun pyhinä huomasimme Seropi(pinseri, shelttie, tipsu) nartussamme erikoisia piirteitä. Narttu söi uutta luutansa kaikessa rauhassa kun anoppi käveli koiran ohitse koiramme ärähti tälle ja nappasi tätä hiukan kädestä!! Jätimme tilanteen tyhmyyttämme siihen koska olimme juuri joulupöydässä ja anoppi sanoi että ei mitään hätää annetaan tilanne olla... Seuraavana aamuna mies käveli sohvalle luuta syövän koiran ohitse ja taas sama juttu, siinä vaiheessa isäntä pisti koiralle "luut" kurkkuun ja luulot pois, no ei siinä vielä kaikki juttelimme illalla asiasta ja teimme kokeilumielessä testin että minä kävin koiramme viereen lattialle ja silitin sitä ilman että yritin ottaa luuta pois ja taas sama juttu, koira ärähti ja nappasi mua sormesta! Siinä vaiheessa otimme luun pois ja erotimme koiran "laumasta" häpeämään emmekä antaneet sille mitään huomioita enää koko iltana.

Onko vastaavia kokemuksia? Tää alkaa jo pelottamaan kun oma koira alkaa nappailemaan tollai, mitä neuvoisitte meidän tekevän?

Auttakaa nyt ihmeessä joku viisaampi, koira on ollut koko pentu aikansa kuin enkeli eikä koskaan tehnyt pienintäkään pahaa, ei kerrassaan mitään!

Minkä ikäinen koira on? Meidän pizki oli tosi pahana 7-8kk ikäisenä. Se uhitteli ja pisti vastaan apinan raivolla joka asiassa. Puri minuakin pari kertaa. Se meni ohi parissa kuukaudessa, joskin kurinpidollisia toimenpiteitä otettiin kyllä käyttöön. Se oli silloin niin raju, että pelkäsimme joutuvamme luopumaan koirasta kun esikoisemme syntyy (olin silloin 6. kuulla).

Otimme silloin tavaksi mm seuraavia:
- koira syö aina viimeiseksi
- ruokaa saa kun istuu ja siihen saa iskeä kiinni vasta kun annetaan lupa
- koira ei päätä mitä leikitään: kun se tulee lelun kanssa, ensin kieltäydyn leikistä ja vähän ajan päästä alan leikkiä sen kanssa, sitten kun minulle sopii. Joskus teen niin, että en leiki sillä lelulla minkä koira tuo, vaan vaihdan johonkin toiseen leikkiin.
- koira menee ovesta minun jälkeeni, samoin portista kun poistutaan pihalta
- autoon mennään ja sieltä poistutaan vain luvan kanssa
- aloin myös opettaa koiralle temppuja että se saa tekemistä: takajaloilla kävelemistä, kierimistä, tassun antamista, hyppyjä yms.
- vetämis- ja mylläämisleikkejä vähennettiin huomattavasti, lisäksi vetämisleikissä koira ei koskaan voita ja jos mylläämisleikissä otetaan hampaita käyttöön, leikki loppuu heti ja käännän koiralle selkäni (myllääminen on sitä kun koira tekee valesyöksyjä ja minä tönin sitä muka pois, joskus käytössä on peitto tai tyyny).
- herkkupaloja saa kun tekee temppuja tai tottelee muuten loistavasti, ilmaiseksi ei mitään tule
- fanaattista käyttäytymistä, piilottelua tai uhkailua aiheuttavat lelut ja luut lentävät välittömästi roskikseen
- iltapissalle mennään vain hihnaan kytkettynä (meidän koiran ongelmat kärjistyivät aina iltaisin)
- lahkeessa roikkumisesta ja "nylkyttämisestä" joutuu vaikeuksiin eli silloin "mami" suuttuu tosissaan (en käy käsiksi mutta pidän pahan äänen, voin jopa haukkua tai murista)

Toivottavasti sulle on apua noista konsteista. Tarkoitushan siinä on näyttää koiralle kuka on lauman johtaja ja kuka ei sitä todellakaan ole. ;) Jos et saa koiraasi järjestykseen niin hae ajoissa ammattiapua, ongelmakäyttäytyminen on parasta ja helpointa kitkeä heti alkuunsa, ennenkuin siitä tulee paha tapa.

Yhteistyössä