Narttukoiran sterilointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietintosissani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietintosissani

Vieras
Omistan 5,5vuotiaan noin. 45kg narttukoiran ja olen alkanut miettimään koiran sterilointia estääkseni mahdollista kohtutulehdusta koiralla.
Jostain sivustolta kuitenkin luin, että pian nartun leikkauksen jälkeen koira piti lopettaa koska tuli ongelmia.
Voiko koira menehtyä leikkauksessa?
Onko kuinka yleistä että koira joudutaan lopettamaan leikkauksen jälkeen?
Nyt kun ei tiedä mitä tekisi, joten kaipaisin hieman kokemuksia, jos jollakin olisi.

Ainakin pienillä narttukoirilla käy ikävän usein niin että vuosi-pari leikkauksesta tulee pissavaivoja; joko ei pysty tyhjentämään rakkoaan kunnolla tai sitten pissaa lorisee omia aikojaan. Tämä ongelma johtuu arpikudoksesta jonka leikkaus jättää jälkeensä.

Tiedän muutamia tapauksia joille on tullut ihan selviä mielenterveysongelmia sterilisaation jälkeen, ovat muuttuneet omituisen säikyiksi, pelkureiksi suorastaan. Ilmeisesti hormonaalinen lääkitys olisi paikallaan kun koirallahan poistetaan sekä munasarjat että kohtu.

Kaikki leikkauksethan ovat aina yhdensortin riski mutta harvemmin kai sterilisaatioon kuolee.

Itse en leikkauttaisi varmuuden vuoksi yhtäkään narttuani.

[QUOTE="koirallinen";27487511]Ainakin pienillä narttukoirilla käy ikävän usein niin että vuosi-pari leikkauksesta tulee pissavaivoja; joko ei pysty tyhjentämään rakkoaan kunnolla tai sitten pissaa lorisee omia aikojaan. Tämä ongelma johtuu arpikudoksesta jonka leikkaus jättää jälkeensä.

Tiedän muutamia tapauksia joille on tullut ihan selviä mielenterveysongelmia sterilisaation jälkeen, ovat muuttuneet omituisen säikyiksi, pelkureiksi suorastaan. Ilmeisesti hormonaalinen lääkitys olisi paikallaan kun koirallahan poistetaan sekä munasarjat että kohtu.

Kaikki leikkauksethan ovat aina yhdensortin riski mutta harvemmin kai sterilisaatioon kuolee.

Itse en leikkauttaisi varmuuden vuoksi yhtäkään narttuani.[/QUOTE]

Huomaakohan sen sitten jos se tulehdus tuleekin ja onko silloin enää mitään tehtävissä?
Itselle vaan meinaa tuo koiruus olla hyvinkin tärkeä.

[QUOTE="koirallinen";27487511]Ainakin pienillä narttukoirilla käy ikävän usein niin että vuosi-pari leikkauksesta tulee pissavaivoja; joko ei pysty tyhjentämään rakkoaan kunnolla tai sitten pissaa lorisee omia aikojaan. Tämä ongelma johtuu arpikudoksesta jonka leikkaus jättää jälkeensä.

Itse en leikkauttaisi varmuuden vuoksi yhtäkään narttuani.[/QUOTE]

Minäkin olen kuullut että luonne voi muuttua, ja vaikuttaa paljon muuhunkin, esim. turkkiin ja painoon.
Meillä koiralla häntämutka joten sen vuoksi ei saa tehdä pentuja ja aluksi mietin tuota leikkausta mutta en leikkauta.

Yhteistyössä