narttu vai uros koiranpentu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu vähän rodustakin.

Olen narttujen kannattaja :) Nartut on ylensä pehmeämpiä kouluttaa ja hallita. Kun on oma piha, on kiva kun joka puskaa ei ole pissitty pilalle. Narttujen miinuspuoli on juoksuajat, mutta niidenkin vaikeus vaihtelee yksilöllisesti ja sterilointi on nykyään tavallista.

Alkuperäinen kirjoittaja TriStessse:
Nartuilla juoksuaika ja mahd. valeraskaus, uroksilla... you know... :ashamed:

Siis niitä huonoja puolia! Hyviä tietty narttu ei tee sitä urosten hommaa ja uroksella taas ei tule valeraskauksia.

Nartut oppii nopeammin kuin urokset, tosin ne on sitten kierompia.
Urokset on vähän luupäitä, mutta kuin ne jotain oppii, niin kyllä ne sitten tottelee, tosin sitten on uhmaikä ja kaikkea.
En osaa sanoa, mutta itselläni on uros ja ei siinä paljon eroa siskoonsa ollut alussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Nartut oppii nopeammin kuin urokset
ei pidä paikkaansa. rotukohtaista on tämäkin

No, roduista mä en hirveästi mitään tiedä, minulla kun ei ole ollut kuin samojedi ja lauma sekarotuisia. Näissä tapauksissa ainakin nartut on olleet nopeampia oppimaan, mutta muuten taas aika "luikeroita"

Suosittelen urosta lapsipeheessä, koska yleensä ne on hieman kovempia ja näin ollen ei ahdistu pienistä. Esim jos lapsi juoksee vahingossa hännän päältä, niin ajan kanssa pehmeä narttu saattaa vetästä ennakoiden hampaat esiin, vaikkei mitään edes tapahtunut.

Toki tää on ihan hirmuisesti rodusta ja yksilöstä riippuva juttu, mutta herkempien rotujen kohdalla päätyisin "luupää" urokseen joka ei pikkujutuista hätkähdä. Vahvemmissa roduissa kannattaa ottaa narttu.
Urokset kyllä on usein rehellisempiä ja sen mitä niiden päähän saa taottua, myös pysyy siellä. Nartut on vaan narttuja ailahteluineen.;)

Ainakin oman samojediurokseni vaihtaisin lennossa narttuun! Nartut yleensä pehmeämpiä käsiteltäviä ja helpompia koulutettavia. Miinuksena sitten ne juoksut ja valeraskaudet, mut ei jälkimmäinen ole mikään selviö. Urokset, ainakin oman kokemukseni mukaan, on "juoksullaan" kokoajan, kun hullantuvat joka hiivatin nartun tuoksuista.. Sillon häviää korvat ja järki päästä siihen paikkaan! Urokset myös tosiaan merkkailee jokapaikan. (ja jos samojedia edes harkitset varaudu siihen että piha muistuttaa pian kuun kamaraa kun kaivauksia on siellä ja täällä! )

Mulla on tuo sekarotuinen uros sellanen, että sitä ei juoksut kiinnosta, tytöt kylläkin jos vaikka jossakin koirapuistossa sellaisen tapaa. Mutta säyseä elukka ja ymmärtää sanomatta. Lapset saa repiä korvia ja häntää, tosin vahtia tarvitsee aina, koska tämä poika ei ymmärrä, että lapsia ei voi oikein kutsua leikkiin niinkuin lajitovereita, ja toiseksi tällä tapauksella on niin heiluva häntä, että sitä ei varmaan kilojen punnuksetkaan pitäisi paikallaan. Oppi nopeasti, ja muistaa oppimansa. Ainut miinus on tällä tapauksella huono näkö, joka aiheuttaa välillä pientä haukkua hämärässä.

Jos vertaa siskoonsa, joka ei ole opettamisesta huolimatta mitään oppinut, ja jos juuri ja juuri istumaan on oppinut niin ei sitä tee ellei ole jotain pulua vartaassa tai muuta herkkua palkinnoksi. Varastaa pöydästä, koska ei sääntöjä noudata, ei vaan huvita.

Eli aika paljon on myös yksilöstä kiinni.